جانت یلن وزیرخزانه داری آمریکا گفت که تورم در آمریکا ناشی از رویداد جهانی است و یک شبه قابل کنترل نخواهد بود.

وزیر خزانه داری آمریکا تورم در ایالات متحده را ناشی از رویداد جهانی خواند

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزیرخزانه داری آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه "ای بی‌سی" اذعان کرد که به دلیل "تورم غیر قابل قبول بالا" رشد اقتصادی آمریکا کند خواهد شد. 

وی با این حال ادعا کرد که رکود اقتصادی اجتناب ناپذیر نیست. 

یلن توضیح داد: من انتظار دارم که رشد اقتصادی کند شود اما فکر نمی‌کنم رکود اقتصای اجتناب ناپذیر باشد. 

وی ادامه داد: مشخص است که تورم به شکلی غیرقابل قبول بالا است. کاهش تورم در اولویت امور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است. 

وزیرخزانه داری آمریکا ادعا کرد که دلایل تورم در آمریکا جهانی است نه داخلی و این تورم شبانه از بین نمی‌رود. 

به گزارش ایرنا، پیش از این جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره هشدارهای اقتصاددانان مبنی بر اینکه این کشور به سمت رکود پیش می‌رود، گفت که رکود اقتصادی در آمریکا اجتناب ناپذیر نیست.

رئیس جمهور آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مردم آمریکا پس از دو سال پرتلاطم همه‌گیری ویروس کرونا، نوسانات اقتصادی و اکنون افزایش قیمت‌های بنزین که به بودجه خانواده‌ها ضربه می‌زند، واقعاً افسرده شده‌اند.

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن( ۲۵ خرداد ماه) نرخ بهره در این کشور را ۷۵ واحد پایه‌ای (سه چهارم واحد درصد) افزایش داد که بالاترین افزایش بهره در این کشور از سال ۱۹۹۴ تاکنون است.

کمیته بازار آزاد فدرال که هیاتی از مقامات بانک مرکزی با مسئولیت تعیین نرخ‌های بهره در آمریکا است اعلام کرد، محدوده نرخ بهره پایه بانکی را به ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد افزایش می‌دهد که این افزایش ۰.۷۵ درصدی نسبت به نرخ‌های گذشته است. 

این کمیته در بیانیه‌ای تصریح کرد: تهاجم روسیه به اوکراین، مشکلات انسانی و اقتصادی عظیمی را به همراه داشته است. این جنگ و رویدادهای مرتبط با آن فشار بیشتری بر تورم ایجاد می‌کند و بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، قرنطینه‌های مرتبط با همه گیری کرونا در چین احتمالاً اختلالات زنجیره تامین را تشدید خواهد کرد. 

افزایش غیر معمول شدید نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا به دنبال چهار روز پرتلاطم برای بازارهای مالی این کشور انجام می‌شود. در پی افزایش نگران کننده رشد قیمت در ماه گذشته، بازار سهام در آمریکا سقوط کرده است، بازده اوراق قرضه بسیار افزایش یافته و ارزش ارزهای دیجیتال نیز به شدت کاهش یافته است. 

قیمت بنزین در آمریکا به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کرده و به بالاترین رقم در تاریخ رسیده  است. قیمت بنزین از مرز پنج دلار در هر گالن (۳.۸ لیتر) عبور کرده و  به تورم هزینه سوخت بیشتر دامن زده است.

بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا، تورم در ماه می‌ در این کشور به ۸.۶ درصد رسیده است و افزایش سرسام آور قیمت‌ها همچنان در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته قرار دارد. 

این نرخ تورم، فشار هزینه‌ها را به خانوارهای آمریکایی حفظ کرده و بحران سیاسی جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات این کشور را بدتر می‌کند. 

این بالاترین سرعت رشد تورم در آمریکا از سال ۱۹۸۱ تاکنون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.