در روزهای گذشته خبری از تلف شدن حدود ۳هزار رأس گاو در ایالت کانزاس آمریکا، وارد سرخط خبرهای این کشور شد.

بیل گیتس، گاوهای تلف شده و بانک بذرهای خوراکی

بعضی از رسانه‌های محلی در این ایالت هم تعداد گاوهای تلف‌شده را حدود ۱۰هزار رأس عنوان کرده‌اند. دلیل این اتفاق توسط مقامات رسمی آمریکا افزایش دمای هوا عنوان شده است. اگرچه این عدد در مقابل احشام و دام‌هایی که در این منطقه از کشور ایالات متحده قرار دارند عدد خیلی بزرگی نیست اما با انتشار خبر این اتفاق بار دیگر مسئله قحطی ساختگی و کمبود مصنوعی موادغذایی در جهان همه‌گیر شد. اتفاقی که با ورود جنگ اوکراین به چهارمین ماه خود به‌شکل جدی‌تری در حال تبدیل شدن به تئوری غالب در محافل رسانه‌ای جهان است. اما نکته مهم‌تر آنکه در همه این حدس‌وگمان‌ها بیل‌گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت محور اصلی را از آن خود کرده است. هرچند شواهدی وجود دارد که این حدس‌وگمان‌ها درباره او را به‌یقین نزدیک‌تر می‌کند.

بیل گیتس و مالکیت بر مزارع آمریکا
گاردین در گزارشی در آوریل ۲۰۲۱ نوشته بیل گیتس در اقدامی مخفیانه، به بزرگ‌ترین مالک خصوصی مزارع در آمریکا تبدیل شده است. بنا بر این خبر، گیتس اکنون «بزرگ‌ترین زمین‌دار آمریکا» لقب گرفته است. خرید ۱۴هزارو۵۰۰ جریب زمین کشاورزی شرقی واشنگتن در سال ۲۰۱۸ به مبلغ ۱۷۱ میلیون دلار به‌تنهایی سبب شده او لقب بزرگ‌ترین زمین‌دار آمریکا را از آن خود کند. اما این همه ماجرا نیست. گاردین ادامه می‌دهد: گیتس زمین‌های دیگری را هم خریده و او اکنون در مجموع حدود ۲۴۲هزار هکتار زمین کشاورزی به‌قیمت بیش از ۶۹۰میلیون دلار دارد.
گاردین اما در ادامه یک نکته دیگر را هم گوشزد می‌کند و آن اینکه گیتس در عمرش هیچ‌زمانی کشاورز نبوده است! پس باید پرسید چرا گیتس در ۷۰سالگی تصمیم گرفته این همه زمین بخرد؟ نویسنده گاردین خود به این پرسش این‌گونه پاسخ می‌دهد: زمین قدرت است، زمین ثروت است و مهم‌تر از آن، زمین موجب تقویت نژاد و طبقه است. زمین نشان‌دهنده نابرابری و برتری سفیدپوستان در ایالات متحده و همچنین جهان است.
ولی به‌نظر می‌رسد این تنها پاسخ نباشد، به‌ویژه زمانی که می‌شنویم بیل گیتس ۳۱۵میلیون دلار به طرح آزمایشگاهی دستکاری دانه‌های خوراکی کمک کرده است. این خبر را صدای آمریکا در نوامبر ۲۰۲۱ منتشر کرده و ادامه داده است: گیتس معتقد است این کمک که در طول سه سال اختصاص خواهد یافت بذرهایی را در اولویت خواهد گذاشت که در زنجیره غذایی نقش جدی دارند و می‌توانند حتی با وجود چالش تغییرات آب‌وهوایی، مولدتر باشند.

مالکیت بر بذرهای خوراکی جهان
تا اینجای ماجرا این سرمایه‌گذاری چندان هم بد نیست و حتی ناشی از خیرخواهی بیل‌گیتس و بنیاد او می‌شود، اما بازهم این همه ماجرا نیست.
پایگاه ریجنریشن که یک پایگاه تخصصی در حوزه محصولات ارگانیک است در گزارشی به نقش بیل و ملیندا گیتس در کنار دیگر میلیاردرهای جهان برای ذخیره بانک بذر دانه‌های خوراکی از کشورهای مختلف اشاره کرده و نوشته است: میراث کشاورزان در کشورهای مختلف در بانک‌های بذر خصوصی CGIAR که کنسرسیومی متشکل از ۱۵ مرکز تحقیقات کشاورزی بین‌المللی است تحت کنترل بانک جهانی، بنیاد راکفلر و فورد و البته بنیاد بیل و ملیندا گیتس (BMGF) نگهداری می‌شود.
حالا همه این واقعیات را بگذارید کنار این خبر که بیل‌گیتس توانسته پیش از این، وقوع یک بیماری همه‌گیر را پیش‌بینی کند و حتی در کتابی به فجایع جهانی آینده هم پرداخته است. اینکه چگونه کسی که تاکنون حوزه تخصصی‌اش آی‌تی و قطعات کامپیوتر بوده توانسته چنین پیش‌بینی‌هایی داشته باشد بماند اما مهم‌تر این است که بپرسیم آیا واقعاً چنین کسی با چنین ثروتی توانایی ایجاد این همه‌گیری‌ها را ندارد؟ آیا او و دیگر ثروتمندان همکار او مثل بنیاد راکفلر و جف بزوس و زاکربرگ که بیش از ۸۰درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند نمی‌توانند موجب نوعی قحطی ساختگی شده و به‌این شکل، خود به مالکان اصلی منابع حیاتی تبدیل شوند؟
اگر هنوز هم پاسختان منفی است کافی است یک جست‌وجوی ساده در گوگل داشته باشید و عباراتی مثل گوشت مصنوعی، گوشت آزمایشگاهی یا گوشت قلابی را بیابید. با کمال تعجب خواهید دید در کنار همه این انواع گوشت، نام یک نفر بیشتر از دیگران دیده می‌شود و آن هم بیل گیتس است. حالا می‌توان فهمید اگر تعداد گاوهای تلف شده در ایالات متحده یا دیگر کشورهای جهان به عددی بیش از این هم رسید جای تعجب نیست. به‌ویژه در شرایط کنونی که جنگ اوکراین زمینه مناسبی برای کمبود موادغذایی را فراهم کرده و هر روز شاهد تشکیل صف‌های طولانی در کشورهای مختلف برای خریدن مایحتاج زندگی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.