خراسان شمالی حدود ۴۰۰واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۳هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ، بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

ترس تولیدکنندگان خراسان شمالی از قطعی بی‌برنامه برق

هم اینک ۹/۹۹درصد جمعیت شهری و روستایی خراسان شمالی از برق برخوردارند و ۳۸۵هزار مشترک برق در بخش‌های تجاری، خانگی، اداری و صنعتی و کشاورزی وجود دارد.
طی سال‌های گذشته با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش مصرف برق در برخی نقاط استان به‌ویژه در ساعت‌های اوج مصرف، برای کنترل و کاهش مصرف، شاهد خاموشی‌های برق از سوی وزارت نیرو بودیم. هرچند براساس اعلام شرکت برق منطقه‌ای خراسان شرایط مصرف برق در فروردین و اردیبهشت امسال طبیعی بوده و با اوج‌گیری بار در شبکه مواجه نشده‌ایم و تاکنون هیچ برنامه مدیریت مصرفی نیز برای مشترکان صنعتی اعمال نشده، اما برخی صنایع نگران قطعی‌های برق و خسارت به واحدهای تولیدیشان هستند.
مدیر یکی از واحدهای تولیدی در خراسان شمالی می‌گوید: در سال‌های گذشته شرکت برق بدون اطلاع، اقدام به قطعی برق می‌کرد که این موضوع موجب وارد آمدن خسارت‌های زیادی به صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط می‌شد.
وی ادامه می‌دهد: در تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه صنایع به دلیل قطعی برق، علاوه بر اینکه کارگران حقوق خود را می‌خواهند، سفارش‌دهنده نیز محصول خود را از واحدهای تولیدی می‌خواهد.
وی می‌افزاید: از مسئولان وزارت نیرو می‌خواهیم چند روز پیش از قطعی برق به واحدهای تولیدی اعلام کنند تا ما برای فعالیت بهتر برنامه‌ریزی کنیم و دچار ضرر و زیان نشویم. سال نخست اجرای قطعی‌ها، بدون اطلاع از سوی شرکت برق، علاوه بر اینکه چند قطعه از دستگاه‌های واحد تولیدیمان سوخت و با قیمت‌های بالاتری قطعات جدید را خریداری کردیم، مجبور به دور ریز محصولات غذایی خود نیز شدیم. مدیر یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان می‌گوید: بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند که قطعی برق نیز به آن‌ها اضافه شده؛ ازجمله مشکل فنی که برای تجهیزات آنان اتفاق می‌افتد.
ثابتی نژاد اظهار می‌کند: علاوه بر سایه تحریم‌های اقتصادی و مشکلاتی که ویروس کرونا در این چند سال بر سر واحدهای تولیدی آورد، قطع ناگهانی برق صنایع نیز در سال‌های گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیری به واحدهای تولیدی وارد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز درخصوص افزایش دمای هوا و قطعی‌های احتمالی و ناگهانی برق صنایع می‌گوید: زمان قطعی برق باید به بخش خصوصی اعلام شود چراکه قطعی برق موجب آسیب به خطوط تولید، ماشین‌آلات و قطعات حساس و الکترونیکی واحدهای تولیدی می‌شود.
سعید پورآبادی بیان می‌کند: براساس ماده۲۵ قانون بهبود مستمر کسب‌وکار، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز و خدمات مخابرات قرار گیرند.
 وی می‌افزاید: همچنین شرکت‌های خدمات‌رسان موظف‌اند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی، وجه التزام قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش‌بینی کنند.
پورآبادی ادامه می‌دهد: هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت‌های عرضه‌کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقت جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها را نیز تعیین و اعلام کند.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی می‌گوید: در این زمینه از وزارت نیرو درخواست داریم که قطعی برق در شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی را به حداقل ممکن برساند و صنایع را در اولویت قطعی برق قرار ندهد. 
 پورآبادی متذکر می‌شود: از شرکت برق استان انتظار می‌رود برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از قطعی برق به صنایع در ایام اوج مصرف برق، جلسه‌هایی از سوی شرکت برق برای بنگاه‌های اقتصادی برگزار شود و برنامه زمان‌بندی قطع برق را به صنایع اعلام کنند و تدابیر و راهکارهای لازم را ارائه دهند.
پیش‌ازاین مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی نیز در مورد مدیریت برق واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: برای برخی صنایع نیز محدودیت‌هایی از ساعت ۱۱ تا ۲۰ اعمال می‌شود تا مصرف برق مدیریت شود.
صدقی افزود: توانیر سهمیه‌ای برای مصرف برق شهرستان‌ها اعلام می‌کند که اگر مصرف برق بیش از آن شود مجبور به قطع برق خواهیم شد.

خراسان: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.