کتاب «یک زمستان با کولبرها» نوشته صادق امامی خبرنگار روایتی از همراهی کولبران نقطه صفر مرزی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کتاب «یک زمستان با کولبرها» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «یک زمستان با کولبرها» نوشته صادق امامی، خبرنگار توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است، این کتاب روایتی تکان دهنده از همراهی نویسنده کتاب با کولبرها در نقطه صفر مرزی است.

امامی دی ماه سال ۹۸ در پی حادثه‌هایی برای کولبران خود را به نقطه صفر مرزی رساند و ۱۳ کیلومتر با آنها همراه شد و از مشکلات آنها نوشت، این گزارش‌ها در ۱۵ دی‌ماه ۹۸ و ۱۵ مرداد ۹۹ تیتر اول روزنامه فرهیختگان هم شد. امامی این موضوع را رها نکرد و با برخی فعالان اجتماعی و صاحب‌نظران نیز گفتگو کرد که حاصل این تلاش‌ها کتاب «یک زمستان با کولبرها» شده که در نمایشگاه کتاب امسال در غرفه انتشارات سوره مهر رونمایی شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«بیشتر فعالیت مردم روستای دزلی، کشاورزی، دامداری، باغداری، خدمات و صنایع دستی است. زیبایی‌های روستا در زمستان آن طور که باید مشهود نیست، اما در بهار و تابستان چشمه‌های جوشان و باغ‌های سرسبز پیرامون روستا به قدری زیباست که سرمایه داران کرد را به آن جا کشانده تا همان کاری را که همتایان تهرانی شأن با شمال ایران کرده اند، آنها با دزلی بکنند. مثل شمال که از دل زمین‌های کشاورزی، ویلا سبز شده است، در دزلی هم رگه‌هایی از این خوش نشینی ها به چشم می‌خورد. حدود ده کیلومتر پس از دزلی، به روستای دره کی می رسیم. در فصل بهار، گروه‌های موسیقی و رقص کردی به دزلی و دره کی می آیند و در دشت‌های سرسبز این روستاها برنامه اجرا می‌کنند. این برنامه‌ها در کنار پوشش زیبای محلی مردم روستا، دزلی و دره کی را به مقصد تمام تورهای گردشگری استان تبدیل کرده است.»

همچنین در بخشی دیگری از این کتاب آمده است:

«در دالانی که کول های کولبرها ساخته است می افتم ترسم از سقوط باعث می‌شود یخ شکن‌هایم را بیشتر با دیواره درگیر کنم. ترس پاهایم را بیشتر با دیواره برفی درگیر می‌کند. به خودم می آیم. چند ده کیلو برف از دیواره کنده ام و دارم با خودم به پایین می کشم. شیب مسیر آن قدر زیاد است که یخ شکن‌ها هم نمی‌توانند کمکی بکنند. در بخشی از قتلگاه آنقدر سرعتم زیاد می‌شود که از مسیر به بیرون پرت می‌شوم و چند متر آن طرف تر می افتم. یکی از کولبرهایی که کمی بالاتر است با داد و بیداد می‌گوید: «پایین درهس س… پایین دره س… بیا سمت راست…»

کتاب «یک زمستان با کولبرها» در قطع رقعی با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه در ۲۱۸ صفحه با قیمت ۷۵ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.