۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 805251

در شرایطی که مقامات دولت آمریکا از احیای برجام سخن می‌گویند، اقدامات آنها و البته مواضع کنگره این کشور نشان از یک بحران تصمیم‌گیری در واشنگتن نسبت به مواجهه به احیای برجام دارد.

آمریکای سردرگم!

به گزارش قدس آنلاین، سردرگمی در نهادهای تصمیم‌گیر آمریکا و البته اختلافات گسترده بین کاخ‌سفید و کنگره درخصوص مواجهه با برجام، انتقادات فراوانی را در جامعه بین‌الملل به همراه داشته است. در همین رابطه، پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دولت آمریکا برای توافق با ایران پرداخت و نوشت: «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا پیش از رسیدن به کاخ‌سفید، قول داده بود که بلافاصله و از طریق مذاکرات به توافق هسته‌ای با ایران بازخواهد گشت اما طی یک سال و نیم اخیر، آمریکا و ایران در بازگشت و پایبندی به بندهای توافقی که دولت «دونالد ترامپ» رییس‌‎جمهور سابق آمریکا از آن در نیمه‌های سال۲۰۱۸ خارج شد، موفقیتی بدست نیاورده‌اند. الجزیره در ادامه نوشت: ایران نیز در این مدت اقدام به توسعه برنامه هسته‌ای خود از طریق افزایش میزان غنی‌سازی، توقف(برخی) همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته و آمریکا نیز در عین حال اقدام به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پرداخته است. این شبکه خبری در گزارش خود نوشت: این اقدامات نشان‌دهنده اوضاع پیچیده برای واشنگتن است که پیامدهای گسترده‌ای بر شبکه همپیمانان این کشور از اسرائیل تا کشورهای خلیج(فارس) به همراه خواهد داشت. این پیامدها در هر دو حالت موفقیت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران یا شکست مسیر مذاکرات کنونی، وجود خواهد داشت. الجزیره در ادامه گزارش نوشت: در حالی که واشنگتن در حال کاهش نظامیان خود در خاورمیانه و تمرکز بر چین است، بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، موضوع بسیار مهمی برای استقرار منطقه به شمار می‌آید.

 قطعنامه ضدایرانی اشتباه محاسباتی بود
همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته در پیامی که در صفحه شخصی وی در فضای مجازی منتشر شد، هدف کشورهای اروپایی و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را منحرف کردن مسیر مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی و احیای برجام توصیف کرد. وی در این پیام نوشت: قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به حمایت سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) دلیلی بر این است که باور کنیم که آنها تلاش می‌کنند تا مذاکرات وین درباره برجام را از مسیر خارج کنند و اولیانوف با این حال ادامه داد: با این حال، به نظر من این قطعنامه یک اشتباه محاسباتی راهبردی غیرعمدی بود و این کشورها همچنان به دنبال نهایی کردن موفقیت‌آمیز مذاکرات وین هستند.

 اتهام‌زنی واهی اروپا
علی‌رغم همه این هشدارها، مسیر تخاصم غربی‌ها علیه کشورمان همچنان ادامه دارد. در همین رابطه، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روز گذشته سند مشارکت راهبردی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تصویب کردند. اتحادیه اروپا در این سند مدعی شد: کشورهای خلیج(فارس) شریک‌های قابل اعتمادی برای تامین انرژی و تضمین تعادل بازار جهانی هستند. به نوشته رسانه‌های اروپایی، در این بیانیه ادعا شده که ایران به‌صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود، ثبات منطقه را تهدید می‌کند. این بیانیه که رنگ و بوی ادعاهای ضد ایرانی برخی کشورهای عربی منطقه غرب‌آسیا دیده می‌شود، مدعی است: ارائه موشک توسط ایران به گروه‌های مسلح، نگران‌کننده است.

 نمایندگان کنگره احیای برجام را بعید دانستند
اما از سوی دیگر و در حالیکه اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران و نقض تعهداتش در برجام ادامه دارد، وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خوانده است. هیل که تمرکز اصلی آن خبرهای مربوط به شاخه قانونگذاری آمریکا(مجلس نمایندگان و مجلس سنا) است، روز گذشته گزارشی با این عنوان منتشر کرد: قانونگذاران کنگره می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است. در گزارش این وبگاه آمریکایی ادعا شده که سناتورهای هر دو حزب که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تردید دارند تهران با هرگونه توافق جدیدی برای محدود کردن توسعه سلاح‌های هسته‌ای موافقت کند.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» هم در گفت‌وگو با برنامه «آینده صبح یکشنبه» شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» مدعی شد که مذاکرات دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران درباره برجام، ثبات منطقه غرب‌آسیا را بر باد خواهد داد و همه را در معرض خطر قرار می‌دهد.
همچنین رسانه آمریکایی میدل‌ایست‌آی در گزارشی مدعی شد که واشنگتن هنوز به پیشنهاد جدید تهران که شامل لغو تحریم‌های اعمال شده علیه یک بازوی اقتصادی سپاه پاسداران(قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) پاسخ نداده است. منابعی که این رسانه آمریکایی اسم آنها را منتشر نکرده ادعا کردند که تهران شروط خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران از لیست گروه‌های ترویستی واشنگتن در ازای لغو تحریم‌ها را کنار گذاشته تا به بن‌بست مذاکرات احیای برجام پایان دهد.

 همه ابتکارات از سوی تهران است
همین ادعای رسانه آمریکایی میدل‌ایست‌آی محور یکی از سوالات نشست خبری روز گذشته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه بود که خطیب‌زاده درباره پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه اظهار داشت: قبل از اجلاس حکام و صدور قطعنامه ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و تطویل و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه تلف کرده تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسانده شد و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد، ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد و با این برداشت غلط و توهم که اهرم‌سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. الان مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سوء محاسبه داشتند و پاسخ آنها داده شد مسیر را از طریق بورل دنبال می‌کنیم. وی همچنین گفت: اگر آمریکا بپذیرد براساس تعهداتش ذیل برجام باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.
 سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که چرا ایران اینقدر فرصت به آمریکا می‌دهد؟ اظهار داشت: آمریکا بیش از حد ممکن از این ابزار تحریم در نظام بین‌الملل استفاده کرده و برخی از تحریم‌های آن‌ها شوخی است. رفتار آمریکا در بازگشت به تعهداتش مهم است. هر یک تحریمی که آمریکا اضافه می‌کند هر چقدر شکلی کار خودش را سخت می‌کند. عناصری در داخل آمریکا و دولت آمریکا و کاخ‌سفید کمر همت بسته‌اند که میراث ترامپ را حفظ کنند. قطعا نمی‌توانند میراث ترامپ را حفظ کنند و خواستار مذاکره شوند.

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.