تحولات سیاسی اخیر کلمبیا نشانه‌ای از افت جهانی هژمونی آمریکاست

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا درتشریح تازه ترین تحولات آمریکای لاتین و پیروزی نخستین سیاست‌مدار چپ‌گرا اظهارکرد: کلمبیا یک موقعیت بسیار مهم در آمریکا دارد چراکه نقطه اتصال آمریکا مرکزی به آمریکا جنوبی است. بیش‌ترین مرز کلمبیا با ونزوئلاست و آمریکا از طریق این مرز و نیروهای کلمبیایی نهایت استفاده را به منظور ضربه زدن به ونزوئلا می‌برد. وی افزود: مطیع‌ ترین حکومت در آمریکای لاتین مربوط به کلمبیا بود و به همین سبب بود که رئیس جمهور آمریکا آن را متحد اصلی غیر ناتو اعلام کرد. در همین راستا نیروهای ضد آمریکایی درصدد شکل دادن گروه‌های چریکی شدند. پیش از این آمریکا توافق کرده بود که مبارزات را از حالت چریکی به شکل سیاسی تغییر دهد. قدیری ابیانه تصریح کرد: کلمبیا کشور همسایه ونزوئلا و با دولت نیکلاس مادورو همواره در تنش بود اما تغییر جهت قدرت در این سرزمین می تواند این موضع را دگرگون کند. به طورحتم این موضوع برای دولت کاراکاس که تحت تحریم های شدید غرب قرار دارد، خوشایند خواهد بود.سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا همچنین خاطرنشان کرد: آمریکایی ها برای پیشبرد اهداف خصمانه خود علیه سایر کشورها امکانات کلمبیا را به کار می گرفتند تا توطئه های شوم خود را به ویژه علیه ونزوئلا اجرا کنند و  به همین خاطر اکنون شکست خورده و ناکام مانده‌اند. 
او اضافه کرد: پیروزی نامزدی از حزب چپ گرا، اتفاقی نو در تاریخ کلمبیاست و برای نخستین بار رقم خورده است. آمریکایی‌ها به سبب عدم این پیروزی تلاش‌های فراوانی کردند اما به نتیجه نرسیدند و درنهایت شکست خوردند.
وی متذکر شد: پیروزی جبهه چپ‌گرا موجب افزایش امنیت در ونزوئلا خواهد شد. از طرفی دیگر به دلیل خصومت دولت راستگرای پیشین این پیروزی حائز اهمیت است چراکه دولت پیشین کلمبیا با دولت چپ گرای ونزوئلا خصومت داشت. پیش‌بینی می‌گردد این شرایط به نفع ونزوئلا و درنهایت به دوستی و پیوند قابل توجه میان دو کشور منجر می شود. 
کارشناس مسائل بین الملل در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: به سبب آنکه کلمبیا حیاط خلوت آمریکا در حوزه آمریکای لاتین بوده است، آمریکایی‌ها دست از توطئه برنخواهند داشت اما به دلیل پیروزی جبهه چپ‌گرا و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه تعامل با کشورهای مستقل، ایران و کلمبیا می توانند در حوزه صنعت و کشاورزی به یکدیگر کمک کنند.

منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.