موضوع کارت‌ملی هوشمند، همان داستان تکراری و کشداری است که از پنج سال قبل بسیاری از ایرانی‌ها را درگیر خود کرده است.

انتظار بی‌پایان

بعضی از افراد از حدود سه سال گذشته با کند شدن روند صدور کارت‌ملی هوشمند، بارها و بارها شاهد اتفاقاتی مشابه بوده‌اند و صحبت‌های سخنگوی سازمان ثبت‌احوال نیز این موضوع را تایید می‌کند: «بیش از ۶۲میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۵۱میلیون و ۷۵۰هزار کارت صادر کرده‌ایم.» براساس آخرین اطلاعاتی که از سوی سیف‌الله‌ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام شده بود افرادی که از سال ۹۷ یا ۹۸ ثبت‌نام کرده‌اند، کارت‌های‌شان به دست‌شان نرسیده است. براساس گفته‌های او، تا پایان سال۹۶ و آغاز سال۹۷، بدنه کارت وارد می‌شد اما «به‌دلیل مشکلاتی مثل تحریم و تامین اعتبار ارزی برای انتقال وجه به خارج از کشور» ادامه کار با مشکل روبه‌رو و بحث تولید داخل به میان کشیده شد.

برابر ماده۴۶ قانون محاسبات عمومی کشور، متولی تامین بدنه کارت، چاپخانه کارت است و تراشه این کارت‌ها نیز در دنیا در چهار یا پنج کشور تولید می‌شود؛ البته شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از طریق معاونت رییس‌جمهور پیگیر هستند تا بتوانند این تراشه را در داخل تولید کنند.
هرچند دردسرهای حفظ رسید ثبت‌نام کارت‌ملی هوشمند و شماره رهگیری درج‌شده روی این کارت ازجمله مشکلاتی است که در میان اخبار صدور کارت‌ملی و دلایل تاخیر آن گم شده است اما این مساله به نقطه مشترک زندگی بسیاری از ایرانی‌ها تبدیل شده و بعید است که از فردی درباره مشکلات مسیر دستیابی به کارت‌ملی هوشمند بپرسید، خاطره‌ای از خود یا دیگران برای گفتن نداشته باشد.
 
کارت‌های ملی قدیمی اعتبار ندارند!
«ثمین» یکی از حدود ۱۰میلیون نفری است که هنوز نتوانسته‌اند به کارت‌ملی هوشمند دست پیدا کنند. او از خستگی‌اش برای پیگیری این موضوع می‌گوید، ‌اینکه برای استفاده از خدمات بانک و حتی ثبت‌نام در سایت‌های دولتی، به‌دلیل آنکه کدرهگیری درج شده در رسید کارت‌ملی همراهش نبود، با معطلی‌ها و دردسرهای مختلفی مواجه شده است: «مشکلات من درباره رسید کارت‌ملی هوشمند فقط محدود به کارهای بانکی نمی‌شود، حتی یک‌بار در سفر به اصفهان، تصمیم گرفتم که دوچرخه کرایه کنم. برای این کار باید کارت‌ملی ارائه می‌دادم، وقتی کارت‌ملی‌ام را به مسوول کرایه دوچرخه دادم، آن را قبول نکرد و گفت که از کجا بدانم شما کارت‌ملی هوشمندتان را نگرفته‌اید و الان چون این کارت‌ملی قدیمی برایت مهم نیست، آن را برای گرفتن دوچرخه به من تحویل نمی‌دهی.»
نحوه نگهداری و حفظ رسید کارت‌ملی هوشمند هم یکی از بخش‌های دردساز این روند است. حامد هم جزء افرادی است که یک‌بار رسید کارت‌ملی خود را گم کرده و این اتفاق چنان تجربه طولانی و ناخوشایندی برایش رقم زد که تا گرفتن کارت‌ملی هوشمند با احتیاط بسیار از رسید کارت‌ملی خود مراقبت می‌کرد: «برای گرفتن وام به بانک رفته ‌بودم و وقتی همه مدارک و کارت‌ملی قدیمی‌ام را تحویل دادم مسوول باجه به من گفت که رسید کارت‌ملی هوشمند بین مدارکم نیست. رسید گم شده بود و من مجبور شدم برای گرفتن رسید به دفتر پیشخوان افسریه که رسید را برایم صادر کرده بود، مراجعه کنم اما از بخت بد، آن دفتر جمع شده بود و به من گفتند باید به دفتر اصلی در محلاتی مراجعه کنم. چند هفته معطل شدم و کار بانکی‌ام عقب افتاد. تمام این مدت از یک طرف نگران وام بودم و از طرفی دیگر هم این روند معیوب کارت‌ملی هوشمند عذابم می‌داد. دلیل تاکید بر این رسید را نمی‌فهمم، وقتی کارت‌ملی هوشمند را نمی‌توانند صادر کنند، خب بهتر است که تاکید بر این رسیدهای کاغذی هم جمع شود.»
در کنار افرادی که به‌نحوی با دردسرهای صادرنشدن کارت‌ملی هوشمند و حفظ رسید آن مواجه شده‌اند، عده‌ای نیز تلاش کرده‌اند مسیر بی‌تفاوتی را پیش بگیرند تا شاید از التهاب و اضطراب ایجادشده بکاهند. مصطفی جزء آن دسته از افراد است. او می‌گوید: «بعد از دو سال که برای هر کار باید نگران کارت‌ملی هوشمند می‌شدم، دیگر شرایط را قبول کرده‌ام. درواقع من عادت کرده‌ام که بعضی از مسائل حل نمی‌شوند و کارت‌ملی هوشمند من هم یکی از این موارد است.»
 صدور ۲۵۰هزار قطعه کارت هوشمند ملی
با این‌همه در اسفندماه سال گذشته، رییس سازمان ثبت احوال کشور از راه‌اندازی مجدد خط‌تولید و صدور بیش از ۲۵۰هزار قطعه کارت هوشمند ملی خبر داد. هاشم کارگر با اشاره به صدور بیش از ۲۵۰هزار قطعه کارت هوشمند ملی با تکیه بر ظرفیت‌های داخل کشور و براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده برای انجام تعهدات سازمان به هموطنان افزود: این کار طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده و با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت تا بتوانیم به تعهدات پیش‌بینی‌شده جامه عمل بپوشانیم. سرعت گرفتن این روند و انجام تعهدات از اولویت‌های مهم و کوتاه‌مدت سازمان
 به شمار می‌رود.
رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به سازماندهی دوباره امکانات و بسیج ظرفیت‌های موجود در داخل کشور، خاطرنشان کرد: حمایت و پیگیری‌های مستمر وزیر کشور، در احیای این فرایند بسیار موثر و حیاتی بوده است. خط‌تولید کارت هوشمند ملی مدت‌ها به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه و نیز عدم تخصیص اعتبارات در حالت نیمه‌فعال و حتی در برهه‌ای به‌حالت تعطیل درآمده بود که طی ماه گذشته براساس پیگیری‌های انجام‌شده در وزارت کشور و سازمان ثبت احوال مجددا راه‌اندازی شده است.
 
تمدید اعتبار کارت‌های ملی تا پایان ۱۴۰۳
 همچنین به‌تازگی نیز وزارت کشور با توجه به اعتبار هفت‌ساله کارت‌های هوشمند ملی و آغاز انقضای آن‌ها به‌دلیل گذشت زمان قانونی از اولین صدور، از هیات دولت خواست با وجود قابلیت استفاده از کارت‌های دارای اعتبار تا پایان سال۱۴۰۳، با تمدید دوساله آن‌ها موافقت کند.
باتوجه به اینکه هفت سال از زمانی که نخستین کارت‌ملی هوشمند برای عده‌ای از مردم صادر شد می‌گذرد؛ هنوز معلوم نیست با توجه به اتمام زمان اعتبار این کارت‌ها و مشکلات تولید و صدور کارت هوشمند، احتمال تمدید اعتبار کارت‌های صادرشده وجود دارد یا نه؟

برابر ماده ۴۶ قانون محاسبات عمومی کشور، متولی تامین بدنه کارت، چاپخانه کارت است و تراشه این کارت‌ها نیز در دنیا ازسوی چهار یا پنج کشور تولید می‌شود؛ البته شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از طریق معاونت رییس‌جمهور پیگیر هستند تا بتوانند این تراشه را در داخل تولید کنند .

منبع: صبح نو 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.