تنها یک روز پس از صف‌آرایی دو طیف جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی بر سر قانون حمل سلاح در دادگاه عالی و مجلس سنای ایالات متحده، این بار طرفین با هم بر سر حق سقط جنین به بگو مگو پرداختند؛ موضوعی که از افزایش شکاف سیاسی در این کشور حکایت دارد.

افزایش شکاف سیاسی در آمریکا

یکی از مهم‌ترین اختلافات دیرینه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر قانونی است که با عنوان Roe v Wade یاد می‌شود. این قانون که در سال ۱۹۷۳ به تصویب رسیده بود به زنان اجازه می‌داد پیش از ۶ ماهه ابتدای بارداری اقدام به سقط جنین کنند. اما دیوان عالی آمریکا بامداد جمعه در حکمی که با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شد علیه حق زنان برای سقط جنین حکم داد. 
از آنجا که اکثریت قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با محافظه‌کاران است (۶ جمهوری‌خواه و سه دموکرات)، این حکم توانست با رأی جمهوری‌خواهان باطل شود. انستتیوت گاتماخر که طرفدار حق سقط جنین است، تخمین می‌زند ۲۶ ایالت آمریکا به‌خصوص در جنوب و غرب مرکزی این کشور حق سقط جنین را لغو خواهند کرد. در سال ۲۰۱۶ «رو دربرابر وید» به رأی گذاشته شده بود اما در آن زمان چون قضات میانه‌رو و پیشرو در اکثریت بودند، لغو آن رأی نیاورده بود.

تصمیم خدا
گفتنی است عقاید مذهبی و سیاسی در میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با اختلاف‌نظرهای فراوانی روبه‌رو است. جمهوری‌خواهان عمدتاً سنتی و دارای گرایش‌های مذهبی‌تر با سقط جنین و همجنس‌گرایی به‌شدت مخالف‌اند و اجرای مراسم مذهبی را در مدارس به‌شدت دنبال می‌کنند. همین مسئله سبب شده بر سر تصمیم جدید هم جدالی سخت میان طرفین شکل بگیرد.به‌طور نمونه رئیس دموکرات مجلس نمایندگان ضمن انتقاد از این اقدام دادگاه عالی مدعی شد امروز زنان آمریکایی آزادی کمتری نسبت به مادران خود دارند. نانسی پلوسی در ادامه افزود: تصمیم‌گیری درباره سلامتی یک زن نباید توسط «جمهوری‌خواهان راست افراطی» اتخاذ شود. باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده نیز ضمن انتقاد از این تصمیم گفت: این دیوان نه تنها تقریباً ۵۰ سال تاریخچه در این زمینه را تغییر داد، بلکه حساس‌ترین تصمیم شخصی را که یک فرد می‌توانست اتخاذ کند، به هوس سیاستمداران و آرمان‌گراها واگذار و با این کار به آزادی‌های اساسی میلیون‌ها آمریکایی حمله کرد. اما در طیف مقابل هم واکنش‌ها جالب بود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین و جمهوری‌خواه آمریکا ضمن استقبال از این تصمیم در پاسخ به پرسشی درباره نقش خود در این زمینه گفت: «تصمیم خدا بود». میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای، تصمیم دیوان عالی را «شجاعانه و صحیح» و «یک پیروزی تاریخی برای قانون اساسی و آسیب‌پذیرترین‌ها در جامعه‌مان» خواند. واتیکان هم ضمن قدردانی از این رأی دیوان عالی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: دفاع از زندگی انسان نمی‌تواند محدود به حقوق فردی باشد و زندگی «اهمیت اجتماعی گسترده‌تری» دارد.

تقابل دو جناح سیاسی
همان‌گونه که گفته شد حکم صادر شده بر سر لغو قانونی بودن سقط جنین تنها یک روز پس از حکم جنجالی دیگری از سوی دیوان عالی آمریکا برای آزادی حمل سلاح در اماکن عمومی صادر شد. این دیوان پنجشنبه در حکمی اعلام کرد آمریکایی‌ها حق حمل سلاح در اماکن عمومی را دارند. به نظر در حالی که کم‌کم انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری نزدیک می‌شود، دادگاه عالی تحت سلطه جمهوری‌خواهان به محیطی برای تقابل دو جناح سیاسی و به چالش کشیدن طیف رئیس‌جمهور مستقر در آمریکا تبدیل شده است. از آنجا که حکم اخیر، پیروزی بزرگی برای فعالان جناح راست و محافظه‌کاران محسوب می‌شود بایدن در سخنانی ضمن فاجعه‌بار خواندن حکم دادگاه عالی، از کنگره خواست برای احیای قانون سقط جنین دخالت کند و از مردم خواست اعتراضات را به شکل مسالمت‌آمیز دنبال کنند. پیش از این وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز ۱۷ خرداد هشدار داد اعلام تصمیم دیوان عالی در مورد حق سقط جنین از جمله عواملی خواهد بود که می‌تواند به تشدید خشونت‌های افراط‌گرایانه در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ۶ ماه آینده دامن بزند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.