دکتر بهشتی یکی از افراد مؤثر در انقلاب بود. حرف‌هایش هم کاملاً واضح و روشن بود. او با درایت و بزرگواری خیلی از مشکلات را حل می‌کرد، ولی ایشان را از نظر شخصیتی به حدی تخریب کرده بودند که حتی مذهبی‌ها و انقلابی‌ها هم به او شک کرده بودند.

بی‌بصیرتی بعضی انقلابی‌ها در مورد شهید بهشتی جای تاسف بود!

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید مسعود خاتمی که در دوران دفاع مقدس به‌عنوان مسئول بهداری کل سپاه نقش‌آفرینی کرده است،  در کتاب «طبیب زندان دولتو» روایت می‌کند: وقتی نظام مستقر شد و سیاستش را اعلام کرد و دولت موقت استعفا داد، اولین افراد شاخصی که برای حمایت از امام سینه سپر کردند، سه نفر بودند؛ آقای بهشتی، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی رفسنجانی.

دکتر بهشتی رئیس قوه قضائیه بود و مواضعش را خیلی محکم اعلام می‌کرد. مناظره‌هایی بین توده‌ای‌ها و ایشان بود که از تلویزیون پخش می‌شد. آیت‌الله بهشتی خیلی قاطع جواب آن‌ها را می‌داد. چون دیدگاه‌های ایشان در اندیشه گروهک‌های مختلف خیلی مؤثر بود. بر ضد ایشان فضاسازی کردند. وقتی تأثیر کلامش را می‌دیدند، تحمل نمی‌کردند.

به‌هرحال خیلی بر ضد او جوسازی کرده بودند؛ به خصوص منافقین. البته این قضیه سابقه تاریخی دارد. وقتی حضرت علی (ع) را هم شهید کردند، آن‌قدر علیه ایشان جوسازی کرده بودند که حتی بعضی‌ها می‌پرسیدند: مگر علی نماز هم می‌خواند؟!

دکتر بهشتی را هم به بهانه‌های مختلف مورد هجمه قرار می‌دادند. آنچه بیش از همه مایه تأسف بود، بی‌بصیرتی بعضی از انقلابی‌ها و مذهبی‌ها بود. البته بعد که ایشان شهید شد، خیلی‌ها گریه کردند.

من تعجب می‌کنم که چطور بعضی‌ها این‌قدر بی‌بصیرت بودند؟! تا جایی که به ما می‌گفتند: چون شما عکس این سه نفر را در سپاه می‌زنید، حزبی هستید. دکتر بهشتی یکی از افراد مؤثر در انقلاب بود. حرف‌هایش هم کاملاً واضح و روشن بود. او با درایت و بزرگواری خیلی از مشکلات را حل می‌کرد، ولی ایشان را از نظر شخصیتی به حدی تخریب کرده بودند که حتی مذهبی‌ها و انقلابی‌ها هم به او شک کرده بودند.

دشمن از جهل آن‌ها سوءاستفاده کرده بود. دلیلش هم کاملاً روشن است. دشمنان انقلاب می‌خواستند افراد مؤثر را از سر راه بردارند تا راحت‌تر به اهداف خودشان برسند. البته بعد از شهادت دکتر بهشتی خیلی‌ها توبه کردند. در زمان ریاست جمهوری بنی صدر، دکتر بهشتی هم به شیراز آمد. من خودم به استقبال ایشان رفتم. اول آیت‌الله بهشتی را به سپاه بردیم. من خیلی مواظب بودم که حتی در خود سپاه، حرمت ایشان حفظ شود. حدود یک ساعت برای بچه‌های سپاه سخنرانی کرد و تغییری که در روحیه و اخلاق و رفتار نیروها ایجاد شد، محسوس بود.

از دقت نظر بچه‌ها و سؤال‌هایی که از ایشان می‌کردند، کاملا مشخص بود که نظرشان درباره دکتر بهشتی تغییر کرده و به ایشان ارادت پیداکرده‌اند.

منبع: [۱]باقری، محمدرضا، طبیب زندان دولتو: تاریخ شفاهی دفاع مقدس، روایت: سید مسعود خاتمی، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ اول، ۱۳۹۹، صفحات ۹۸، ۹۹.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.