یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» خبر داد که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر برگزار خواهد شد.

مقام قطری: دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر برگزار خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر در گفت‌وگوی اختصاصی با وبگاه «میدل ایست نیوز»، خبر داد که دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در قطر برگزار خواهد شد.

پیش از این، قطر تحرکات سیاسی گسترده‌ای را برای تسهیل مذاکرات هسته‌ای و از سرگیری آن بعد از توقفی که از ماه مارس پیش ایجاد شد، انجام داده بود.

 شنبه گذشته، «جوزپ بورل» در سفر خود به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه‌ای و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری خلیج فارس برگزار خواهد شد.

او گفت که این تصمیم برای آن گرفته شده که این مذاکرات در فرمت ایران و ۴+۱ و آمریکا نیست.

در پی اعلام این خبر، گمانه‌زنی‌هایی درباره محل این مذاکرات مطرح شد، اما یک مقام در وزارت خارجه قطر به «میدل ایست نیوز» گفت که این مذاکرات در دوحه برگزار خواهد شد.

در این راستا، شب گذشته نیز سفیر ایران در قطر با «ابراهیم فخرو» مدیر کل تشریفات وزارت خارجه قطر، دیدار کرد.

از سوی دیگر،  «محمد مرندی»، تحلیلگر ارشد سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا، شب گذشته در گفت‌وگو با پایگاه «العربی الجدید» به احتمال انتقالی محل مذاکرات به قطر و اینکه ایران قطر را به عنوان کشوری دوست برای مکان مذاکرات انتخاب کرده، اشاره کرد و در ادامه گفت: مذاکرات چه در وین، چه در قطر یا عمان باشد سیاست دولت آقای سید ابراهیم رئیسی ایجاد روابط بهتر با همسایگان است و اکنون نتیجه این سیاست را می‌بینیم.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

جوزپ بورل در نشست خبری اخیر خود در ایران، بار دیگر بخش‌هایی از این ادعاهای اثبات نشده را تکرار کرد. او گفت: «در یک مقطع مشخص، روسیه بسیار با توافق مخالف بود چون نفت ایران وارد بازار می‌شد و به یک منبع جایگزین برای روسیه تبدیل می‌شد. اما بعد از تماس‌هایی که ایرانی‌ها خودشان با روس‌ها داشتند روس‌ها مخالفتشان با توافق را کنار گذاشتند».

بورل همچنین درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین ابراز تردید کرد. او گفت: نمی‌توانم بگویم که توافق نهایی چه زمانی حاصل خواهد شد و این‌که این اتفاق خواهد افتاد یا نه. اجازه بدهید ببینیم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. باید فضای مذاکرات را در جلسه بعد مورد ارزیابی قرار دهم. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم.

وی همچنین گفت: «از حسن نیت طرف ایرانی تقدیر می‌کنم. از سمت طرف آمریکایی هم حسن نیت وجود دارد. اما هنوز نمی‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌های سیاسی‌شان فائق بیایند یا خیر. چون مسئله الان مشکلات سیاسی است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.