۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
کد خبر: 806184

این روزها، زندگی خیلی‌ها رنگ‌وبوی تجمل گرفته و از سادگی روزگاران قبل خبری نیست. زندگی تجملی یا به قول جوان‌ترها، زندگی لاکچری؛ سبکی از زندگی‌ است که در آن همه‌چیز زرق و برق خاصی دارد و برای رسیدن به هریک از عناصر زندگی تجملی، هزینه‌های سرسام‌آوری نیز پرداخت می‌شود. از ماشین‌های لوکسی که در خیابان‌ها مانور می‌دهند و ایران‌زمین و اندرزگو را بالا و پایین می‌کنند تا مهمانی‌هایی که هزینه برگزاری هرکدام‌شان، برابر با حقوق سالانه یک کارگر است؛ همه و همه تکه‌های کوچکی از تجملاتی هستند که پیش‌تر انگشت‌شمار بودند و امروز چشم‌مان به دیدن‌شان عادت کرده است. مراسم عروسی، اگر در سالیان گذشته در یک حیاط باصفا با لامپ‌های ریسه‌ای، میز و صندلی‌های کرایه‌ای، کمی میوه و یکی، دو نوع غذا برگزار می‌شد و اتفاقا همه مهمانان را راضی می‌کرد، امروز شکل دیگری به خود گرفته است.

آفت تجمل‌گرایی

«بودن یا نبودن» یکی از تاثیرگذارترین بندهای ادبی در ادبیات جهان است که از پرده سوم یکی از نمایشنامه‌های مطرح ویلیام شکسپیر برداشت شده است؛ در روزگار ما نیز که چشم‌ها از هم‌چشمی گذشته و بعضا تا فراچشمی پیش رفته‌اند، شهرها پر از هملت‌ها و اوفلیاهایی شده است که بر سر دوراهی ازدواج ساده یا لاکچری از ابتلا به مساله بودن یا نبودن رنج می‌برند. 
نابسامانی وضعیت اقتصادی، بیکاری یا نبود امنیت شغلی، تحصیل، تجمل‌گرایی، فرار از تعهدات زندگی مشترک، ایده‌آل‌گرایی و از همه مهم‌تر تغییر سبک زندگی تنها بخش کوچکی از دلایلی است که مانند اسید بر هرم سنی ازدواج در ایران پاشیده شده تا آن را دستخوش تغییراتی کند که قطعا پیامدهایی فراتر از فرسایش نسل جوان و کاهش فرزندآوری در پی خواهد داشت، جوانان به‌اصطلاح دم‌بخت نیز به محض شنیدن کلمه ازدواج با توجه به دار مکافاتی که تجمل‌گرایی برای‌شان تدارک خواهد دید فرار را بر قرار ترجیح خواهند داد و در حین عبور بی‌تفاوت از مهم‌ترین برهه زندگی‌شان، با این تیتر روبه‌رو خواهند شد. این روزها اجاره ماشین عروس و گل‌آرایی آن در شب‌های عروسی به اقدامی تشریفاتی بدل شده و نرخ‌های بالای اجاره ماشین عروس، گل‌آرایی و حتی در برخی موارد کرایه اسکورت ماشین عروس، شهروندان را در انجام این کار ناتوان کرده است.
برخی زوج‌های جوان که تجمل و تجمل‌گرایی بر تمام جنبه‌های زندگی‌شان غلبه کرده، حاضرند برای یک شب‌ِ عروسی میلیون‌ها تومان خرج کنند؛ این در حالی است که در آن‌سوی جامعه، عده‌ای نیز به‌واسطه عدم استطاعت مالی، قادر به تشکیل زندگی نیستند و شکاف میان تجمل‌گرایان و ساده‌زیست‌ها، روزبه‌روز عمیق‌تر می‌شود. سالن‌های آرایش، باغ‌ها و تالارها، آتلیه‌های عکاسی و ... در مقابل دریافت رقم‌های نجومی و باورنکردنی، وعده یک شب لوکس و تجملی را به زوج‌های جوان می‌دهند. چشم و هم‌چشمی و رقابت میان زوج‌ها سبب شده که میل بیشتری برای پرداخت مبالغ بالاتر نشان دهند؛ ولو اینکه کیفیت کار در مقایسه با خدمات ارزان‌تر، چندان برجسته و متمایز نباشد! وقتی هزینه‌های مختلف یک مراسم عروسی تجملاتی  به قول امروزی‌ها، لاکچری‌  را جمع بزنیم، به رقم‌هایی که می‌رسیم که تعجب‌برانگیز هستند؛ تعجب به‌واسطه آنکه برخی حاضرند برای چند ساعت، چند میلیون تومان را با توجیهات و عباراتی مثل «خاطره‌شدن» و «عروسی تنها یک شب است!» بپردازند.
 
اجاره خودرو و اسکورت آن
گل‌آرایی ماشین عروس رسمی به نسبت نوپا در ایران به حساب می‌آید که با نرخ‌های نجومی گل‌آرایی و اجاره خودرو به نظر نمی‌رسد برای مدت بیشتری دوام آورد. در سال‌های اخیر، دامنه خودروهای اجاره‌ای با توجه به تحریم‌ها محدودتر شده و درعین‌حال نرخ‌های اجاره ماشین‌های عروسی سربه‌فلک کشیده است؛ در سال۱۳۹۷ هزینه اجاره خودروهای «ب‌ام‌و» از ۸۰۰هزار تومان تا دومیلیون و ۵۰۰هزار تومان متغیر بوده اما امروزه هزینه اجاره خودروهای این برند از سه‌میلیون تومان تا هشت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان متغیر است.
بررسی‌ها حاکی از آن است که این روزها اجاره خودروهای ایتالیایی در بازار به نسبت کاری غیرممکن است؛ اجاره خودرو مازراتی گرن توریسمو روزانه از ۱۵میلیون تومان آغاز می‌شود و این رقم بیش از نصف قیمت خودرو پراید۱۱۱ در سال۱۳۹۷ است.
هزینه اجاره خودروهای پورشه نیز در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است؛ به‌طوری‌که اجاره روزانه پورشه ماکان مدل‌۲۰۱۷ بدون راننده ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان و با راننده ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ اجاره خودروهای مرسدس بنز روزانه دومیلیون تا ۶میلیون تومان است؛ هزینه اجاره روزانه بنز S۵۰۰ با راننده این روزها پنج‌میلیون و ۵۹۰هزار تومان است و هزینه اجاره روزانه این خودرو بدون راننده ۶میلیون و ۱۵۰هزار تومان است.
هزینه اجاره روزانه خودروهای تویوتا برای شب عروسی نیز این روزها سربه‌فلک کشیده است؛ به‌طوری‌که خودروهای این برند در بازه قیمتی ۸۹۰هزار تومان تا ۶میلیون و ۴۸۰هزار تومان اجاره می‌شوند. همزمان با اوج گرفتن قیمت‌ها در بازار خودروهای چینی این خودروها به بازار اجاره راه پیدا کردند؛ هزینه اجاره خودروهای چینی برای شب‌های عروسی روزانه از ۶۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان متغیر است.
هزینه اجاره روزانه خودروی ام‌وی‌ام ۵۵۰ برای شب‌های عروسی ۸۹۰هزار تومان است و هزینه اجاره چری تیگو۷ برای شب‌های عروسی نیز یک‌میلیون و ۳۸۰هزار تومان است. هزینه اجاره خودروهای کلاسیک نیز این روزها سر به فلک کشیده است؛ به‌طوری‌که هزینه اجاره شورلت مدل ۱۹۵۶ روزانه سه‌میلیون و ۷۶۰هزار تومان است و مدل۱۹۷۷ این خودرو نیز این روزها سه‌میلیون و ۷۹۰هزار تومان اجاره می‌رود.
بادیگارد نیز این روزها به اقدامی تشریفاتی برای شب‌های عروسی افزوده شده است؛ بررسی‌ها حاکی از آن است که هزینه استخدام بادیگارد برای ۱۰ساعت در روز ۸۵۰هزار تومان است. اسکورت ماشین عروس، یکی از آپشن‌هایی است که به‌تازگی وارد برگزاری عروسی‌ها شده است و هنوز به‌دلیل تازگی خود، بسیاری از افراد، با آن آشنا نیستند. 
در اسکورت عروسی شما افرادی را می‌بینید که دورتادور ماشین عروس قرار گرفته‌اند و نقش محافظتی دارند. هرچند که اصل این کار، برای محافظت نیست و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد اما ظاهر قضیه، این را به بینندگان می‌رساند. هزینه اسکورت عروسی به ساعت‌هایی که خودرو اجاره داده می‌شود بستگی دارد. معمولا ۱۰ساعت، خودروها اجاره داده می‌شوند و اگر بیشتر از این ساعت باشد، به‌ازای هر ساعت باید، هزینه جداگانه‌ای پرداخت می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که هزینه اجاره هر موتورسیکلت برای اسکورت ماشین عروس از یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان آغاز می‌شود.
 
فرهنگی که پایه‌گذارش خودمان هستیم
خیلی‌ها بر این باورند که صرف هزینه‌های این‌چنین سنگین، تنها برای یک شب به‌هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست و نمی‌تواند متضمن آینده‌ روشن و خوشبختی یک زوج باشد. اگرچه هرکس صاحب پول و اموال خود است و اختیار استفاده از آن‌ها را دارد، اما حتی تمکن مالی نیز دلیل مطلوبی برای این ریخت‌وپاش‌های نجومی نیست؛ آن هم در شرایطی که در همین کشور، نداری و فقر عرق شرم را بر پیشانی‌ خیلی‌ها می‌نشاند. می‌توانیم با درنظرگرفتن بسیاری از موارد تجملی خیلی ساده یک زندگی تشکیل دهیم و آن را بسازیم؛ البته این موضوع نیازمند نهادینه شدن یک فرهنگ است که سازنده بخشی عمده آن خودمان هستیم.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.