اجلاس سه روزه رهبران هفت کشور صنعتی، موسوم به «جی ۷» که از روز گذشته در آلمان آغاز شده، بیش از هر چیز رنگ و بوی ضد روسی و چینی به خود گرفت تا جبهه‌بندی میان بلوک شرق و غرب در سایه بحران اوکراین بیش از پیش آشکار شود.

نشست جی ۷ زیر سایه روسیه و چین

به گزارش قدس آنلاین، اجلاس سه روزه رهبران هفت کشور صنعتی، موسوم به «جی ۷» که از روز گذشته در آلمان آغاز شده، بیش از هر چیز رنگ و بوی ضد روسی و چینی به خود گرفت تا جبهه‌بندی میان بلوک شرق و غرب در سایه بحران اوکراین بیش از پیش آشکار شود.

در حالی که با توجه به جنگ در اوکراین، موضع‌گیری ضدروسی رهبران جی ۷ تا حدی قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، اما نکته برجسته دیگر این اجلاس رویکرد ضد چینی آن بود.

بر این اساس رهبران کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در نخستین روز نشست خود که در نزدیک شهر «گارمیش-پارتنکیرشن» ایالت «باواریا» آلمان برگزار می‌شود با اختصاص بودجه ۶۰۰میلیارد دلاری به زیرساخت‌های عمومی و خصوصی کشورهای درحال توسعه برای مقابله با طرح بزرگ و چندتریلیون دلاری کمربند و جاده چین موافقت کردند. براساس گزارش «ساندی مورنینگ هرالد»، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به این مسئله گفت: آمریکا ۲۰۰میلیارد دلار از سرمایه فدرال و بخش خصوصی را طی پنج سال آینده برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشورهای با درآمد پایین و درآمد متوسط در زمینه‌های مختلف اختصاص خواهد داد.

اورسولا فن درلین، رئیس کمیسیون اروپا نیز تأکید کرد: کشورهای اروپایی ۳۰۰میلیارد دلار در پروژه‌های مختلف طی همین دوره پنج ساله هزینه خواهند کرد تا جایگزینی پایدار برای طرح کمربند و جاده چین که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی کرد، ایجاد کند؛ اما بحران اوکراین و موضع‌گیری سران گروه ۷ علیه روسیه یکی دیگر از محورهای مهم نشست بود.

پیشتر کاخ‌سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود آمریکا تصمیم دارد به همراه دیگر رهبران کشورهای گروه یاد شده، روسیه را هدف تحریم‌های جدید قرار دهد. افراد و صنایع دفاعی و نظامی روسیه در مرکز تحریم‌های اخیر قرار دارد. کشورهای غربی قبلاً نیز روسیه را به دلیل عملیات ویژه‌اش در اوکراین هدف اعمال تحریم‌های بی‌سابقه قرار داده بودند.

اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر خواستار اتحاد گروه ۷ و ناتو در رویارویی با تهاجم روسیه به اوکراین شد و گفت: ولادیمیر پوتین روی شکاف در غرب سرمایه‌گذاری کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در این نشست با رهبران هفت اقتصاد برتر دنیا از طریق ویدئوکنفرانس دیدار کرده است.

گفتنی است، نشست سران گروه ۷ در حالی انجام می‌شود که اجلاس ناتو برای تصمیم‌گیری درباره بحران اوکراین نیز روز سه‌شنبه در بروکسل برگزار خواهد شد. قرار است رهبران «گروه۷» در نشست خود درباره موضوعات مهم دیگری از جمله چگونگی مقابله با تورم فزاینده در کشورها، بحران رو به افزایش غذا و کمبود انرژی هم گفت‌وگو کنند.

این در حالی است که همزمان شماری از شهروندان آلمانی با برگزاری تجمعی نزدیک مکان برگزاری اجلاس، اعتراض خود را به بی‌تفاوتی رهبران حاضر در این رویداد به معضلات کنونی جهان از جمله تغییرات اقلیمی، افزایش سوخت‌های فسیلی، عدالت اجتماعی و... نشان دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    این چه تیتری بود ؟؛