نیروگاه حرارتی شازند یکی از پروژه‌های بزرگ کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید و شاید آنزمان که روبان قرمز بهره برداری اش را می بریدند، نمی دانستند که این نیروگاه امروز به یکی از معضلات در بحث آلودگی هوا تبدیل می شود یا شاید هم(به احتمال زیاد البته) می دانستند ولی به روی خودشان نیاوردند! که اگر نمی دانستند، دریغ و درد و اگر می دانستند، هزاران بار تاسف.

طرح توسعه نیروگاه شازند را کجای دلمان بگذاریم؟!

به گزارش قدس آنلاین، این نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در غرب اراک و شرق پالایشگاه شازند، در مجاورت راه آهن سراسری تهران- جنوب قرار گرفته و قرارداد احداث آن در آذرماه سال ۷۳ بین سازمان توسعه برق ایران و شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) منعقد شد.

بهره برداری از نیروگاه حرارتی شازند توسط مدیریت تولید برق شازند انجام می شود و برق تولیدی از طریق پست ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه که توسط شرکت سهامی برق منطقه ای باختر احداث شده به شبکه سراسری انتقال داده می‌شود.

نیروگاه حرارتی شازند به عنوان یک نیروگاه سیکل ترکیبی در واقع یکی از بزرگترین نیروگاه های کشور به شمار می رود که در کنار منافع بسیاری که در عرصه تولید انرژی برای کشور دارد، آثار زیانباری را به لحاظ جانمایی نامناسب، آلودگی هوا و خاک و قطعا آب، برای منطقه ایجاد کرده است. این غول صنعتی که بر اساس دستور دولتی باید کلا گاز بسوزاند تا چرخ هایش بچرخند، زمستان هر سال با کاهش سهمیه گاز مواجه شده و به مازوت سوزی روی می آورد و به کابوسی برای اراک و قطعا شازند بدل می شود.

در کنار معضل سوخت مصرفی این نیروگاه که همیشه محل مناقشه بوده، این روزها بحث طرح توسعه آن مجددا داغ شده و نگرانی های بیشتری را ایجاد کرده است.

موضوع طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند، هر چند وقت یکبار به موضوع روز تبدیل می شود، واکنش اعتراض آمیز فعالین محیط زیست را رقم می زند و مجددا خاموش می شود، اما ظاهرا این بار قضیه بسیار جدی است.

در اوایل دهه ۹۰ موضوع طرح توسعه این صنعت غول پیکر در غرب اراک قوت گرفت و در آن زمان همگان مخالفت خود را با اجرای این طرح، بواسطه حجم آلودگی ناشی از فعالیت های این صنعت اعلام کردند.

۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، خبرگزاری ایسنا، در گزارشی با عنوان "طرح توسعه نیروگاه شازند، طرح توسعه آلودگی است؟" نقدها و ابعاد مختلف این طرح را مورد ارزیابی قرار داد و پیرو این گزارش سیاوش آقاخانی رئیس شبکه زیست‌محیطی استان مرکزی با اشاره به اینکه طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند در کارگروه ارزیابی زیست‌محیطی استان مطرح شد، گفته بود: روال توسعه نیروگاه‌ها به این شکل است که نیروگاهT مشاوری به خدمت می‌گیرد تا طبق تحقیقاتی مشخص کنند که آیا نیروگاه می‌تواند توسعه یابد یا خیر.

وی بیان کرده بود که فرآیند ارزیابی فرآیندی کاملا اشتباه است، چراکه نیروگاه خود مشاور می‌گیرد و خود هزینه این پژوهش را پرداخت می‌کند، پس قاعدتا نمی‌توان انتظار داشت که مشاور در خدمت نیروگاه بحثی مبنی بر عدم توانایی نیروگاه برای توسعه را طرح کند و عملا برخلاف خواسته کارفرمای خود اقدام کند، علاوه بر این موضوع، متاسفانه استان‌ها امکان موافقت و مخالفت با طرح را ندارند و صرفا نظرات خود را عنوان می‌کنند، به همین دلیل تصویب طرح بعد از بررسی در کارگروه استانی در کارگروه کشوری انجام می‌شود.

انرژی های نو کجای کارند؟

به گزارش ایسنا، ۷ سال پیش که موضوع طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند مطرح شد فعالین محیط زیست استان مرکزی گفتند که امروز دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های نو و انرژی بادی حرکت می‌کند، اما ما همچنان اصرار داریم که با روال قدیم پیش برویم که مسلما آسیب‌های خاص خود را خواهد داشت و امروز که پنجم تیرماه ۱۴۰۱ است، همچنان بر نظرات قدیمی اصرار می شود.

نیروگاه حرارتی شازند در زمستان ها به دلیل افزایش مصرف گاز در کشور، دسترسی کمتری به گاز پیدا می کند و از همین روی به استفاده از سوخت مازوت روی می آورد که آلایندگی بسیار شدیدی را به همراه دارد و مسلما در شرایط کنونی کشور که همواره بحث صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی مطرح است، طرح توسعه نیروگاه که قطعا نیاز به گاز را بیشتر می کند، غیرمنطقی به نظر می رسد چراکه به محض کمبود گاز، به سمت مصرف مازوت می رود و اینجاست که فقط مردم اراک ضرر می کنند که ناچارند ریه های خود را از گوگرد پر کنند.

گاز را تامین می کنید؟ تکلیف آب چه می شود؟

اردیبهشت ماه ۱۳۹۴، قاسم عزیزی نماینده وقت مردم شازند در مجلس شورای اسلامی اجرای طرح توسعه نیروگاه شازند را منوط به اخذ تضمین از وزارت نیرو دانست و گفت: سازمان محیط‌ زیست باید از وزارتخانه تضمین داشته باشد که در صورت توسعه نیروگاه، گاز آن تامین شود، از طرفی صرفا بحث تامین گاز نیروگاه مطرح نیست بلکه با توجه به حجم بالای صنایع در این منطقه و نیاز آبی آنها باید بحث آب آن نیز تعیین تکلیف شود. به هر حال دشت شازند جوابگوی این حجم صنعت بزرگ نیست و باید همه جوانب لازم برای این طرح را در نظر داشت.

به گزارش ایسنا، در تمام ۷ سال گذشته، برخلاف پیش بینی ها، موضوع طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند با همه نگرانی هایی که می دانیم و نمی دانیم! هیچگاه از دستور کار خارج نشد و این روزها که کشور با کمبودهای بسیار در تامین برق روبرو شده، اجرای این طرح بیش از همیشه قوت گرفته است و اینگونه است که ۲۲ خردادماه جلسه طرح توسعه ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه شازند با احداث واحدهای سیکل ترکیبی با حضور معاون برق و انرژی وزارت نیرو و جمعی از مسئولان ارشد استان در نیروگاه شازند برگزار می شود و حتی برای نشر خبر این جلسه تیتر "نشست تخصصی مانع‌زدایی از طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی شازند" انتخاب می شود.

کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست!

براساس خبر منتشر شده بر روی سایت نیروگاه حرارتی شازند، همایون حائری معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: این نیروگاه در منطقه حساسی از کریدور برق شمال- جنوب و خط تبادلی انرژی الکتریکی قرار دارد و با داشتن نیروهای متخصص و جوان و دارا بودن زیر ساخت‌های لازم اعم از ساختمان اداری، انبار، مخازن سوخت و... از پتانسیل خوبی برای ایجاد واحدهای سیکل ترکیبی برخوردار است.

وی افزود: احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راه حل بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد، مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق مورد نیاز کشورخواهد بود که راندمان تولید انرژی الکتریکی بیش از ۶۰ درصد را به همراه خواهد داشت.

شرط استاندار مرکزی

استاندار مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به آلایندگی نیروگاه شازند، بویژه در فصل سرد سال، گفت: جهت باد و توپوگرافی منطقه باعث شده است که جمعیتی حدود ۸۰۰ هزار نفر متاثر از مازوت‌سوزی این مجموعه صنعتی شوند، راه حل فوری بهبود این شرایط، کاهش سولفور مازوت در پالایشگاه شازند است که در این راستا از شرکت‌هایی دعوت به همکاری شده است، اما با توجه به اینکه این مشکل، در واقع مشکل وزارت نیرو است، باید این وزارتخانه نیز به مسئله ورود کند.

دکتر فرزاد مخلص الائمه تصریح کرد: به صورت کلی مخالفتی با طرح توسعه نیروگاه وجود ندارد، مشروط بر اینکه شک و شبهه مربوط به آلایندگی این واحد صنعتی به صورت کامل رفع شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی، یک راهکار برای آلایندگی کمتر!

در این جلسه محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت و اظهار کرد: ما موظف به پاسخگویی به مطالبات مردم هستیم. مطالبه اول این منطقه مباحث مرتبط با آلودگی است و شهرهای در فاصله ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه شازند مدعی هستند که این مجموعه باعث اختلال در زندگی و روان آنها شده است.

وی با بیان اینکه نیروگاه، دولتی است و مدیران مجموعه تابع سیستم دولتی هستند، گفت: پیرو پاسخگویی به مطالبات مردم پیگیری صورت گرفت که در این مجموعه، نیروگاه سیکل ترکیبی ایجاد شود تا صرفا گاز و گازوئیل مصرف کند که این امر کاهش آلودگی در منطقه و تحقق مطالبات مردم را به همراه دارد و باید تلاش کنیم که سیاست نیروگاه به سمت آلایندگی کمتر سوق یابد.

احمدی بیغش تصریح کرد: نمی توان نیروگاه را جمع کرد، اما باید میزان آلودگی را به شدت کاهش داد و یکی از راهکارها ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی است.

به گزارش ایسنا، نکته قابل تامل در شرایط کنونی این است که همگان با طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند موافق هستند، اما آیا به لحاظ علمی و کارشناسی این طرح توسعه خالی از مشکل است.

نگران ابرپروژه های اطراف اراک هستیم

دکتر سیاوش آقاخانی متخصص محیط زیست در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعریف تعدادی ابرپروژه در حاشیه شهر اراک که موجبات نگرانی بسیاری را در بین کارشناسان و فعالان محیط زیست فراهم کرده است، گفت: یکی از این پروژه ها، طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند است.

وی با تاکید براینکه در طول سال های اخیر یکی از معضلات جدی شهر اراک نیروگاه حرارتی شازند و جانمایی غلط این صنعت بزرگ در غرب این شهر است، افزود: نیروگاه در بدترین جای ممکن، در کنار یک مرکز جمعیتی و در مجاورت یک دشت ایجاد شده است. در واقع این نیروگاه در حدفاصل دو دشت اراک و شازند قرار گرفته و علاوه بر جانمایی غلط، اقدام به استفاده از سوخت مازوت می کند که خود اثرات مخرب زیست محیطی را دو چندان می کند.

نیروگاه شازند گاز هم بسوزاند، آلاینده است

آقاخانی با بیان اینکه حتی اگر نیروگاه گازسوز باشد همچنان آلاینده است، گفت: نیروگاه های فسیلی ماهیتی آلاینده دارند و نیروگاه حرارتی شازند به عنوان یک نیروگاه فسیلی از استانداردهای ملی و نه استانداردهای بین المللی تبعیت می کند و حتی با استفاده از سوخت گاز میزان ناکس خروجی این مجموعه صنعتی از میزان استاندارد نیز بیشتر است.

وی تصریح کرد: این روال نه تنها باعث آلودگی هوا می شود، بلکه با ورود ناکس به هوا و بارش باران، باران های اسیدی را ایجاد می کند که آلودگی آب را هم رقم می زند.

دشت های اراک و شازند ظرفیت اکولوژیک برای بارگذاری جدید را ندارند

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه جدای از آلایندگی های گسترده این صنعت، ظرفیت اکولوژیک منطقه اجازه هیچگونه توسعه صنعتی را نمی دهد، اظهار کرد: ظرفیت اکولوژیک شهر اراک به دلیل ماهیت کویری و نبود ظرفیت هیدرولوژیکی اجازه بارگذاری صنایع بزرگ از جمله طرح توسعه نیروگاه را نمی دهد، اما در سال های اخیر به دلیل نداشتن طرح آمایش سرزمین بارگذاری انجام شده است و متاسفانه اکوسیستم و مردم قربانی این نگاه و توسعه ناپایدار شده اند.

تکلیف معاهده چه می شود؟

وی بیان کرد: اگر قرار است نیروگاهی با بهانه وجود زیرساخت های شبکه برق در دشت اراک ایجاد شود، حتما باید نیروگاه سبز همچون نیروگاه خورشیدی و بادی باشد. اختلاف ارتفاع بین دشت اراک و شازند و بادهای جنوب غربی، امکان جانمایی نیروگاه بادی را در منطقه فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر، با توجه به امضای معاهده نامه ها در سال های گذشته از جمله معاهده توکیو، ایران ملزم به جمع آوری نیروگاه های فسیلی طی ۳۰ سال آینده است و بارگذاری نیروگاه های فسیلی جدید که البته ظرفیت اکولوژیک منطقه چنین اجازه ای را نمی دهد، ضمن آلودگی بیشتر، باعث صدور جریمه های سنگین بین المللی برای کشور به جهت تولید آلاینده های کربنی می شود.

منطقه توان تبدیل شدن به هاب انرژی سبز را دارد

آقاخانی تصریح کرد: در شرایط ایده آل، دنیا به دنبال توسعه نیروگاه های سبز است و بازدهی نیروگاه های سبز با تکنولوژی های جدید با توجه به اراضی گسترده دشت اراک و شازند و میزان نور خورشید و ظرفیت های بادی بالاست و این منطقه، بهترین مکان برای توسعه نیروگاه های بادی و خورشیدی است و حتی می تواند به هاب تولید برق سبز در کشور تبدیل شود.

وی گفت: امروز باید از ظرفیت صنایع، عوارض آلایندگی صنایع، عوارض آلایندگی نیروگاه حرارتی شازند، سرمایه گذاری دولت و جذب سرمایه گذاری و وام های بین المللی استفاده کرد و این منطقه را به هاب انرژی سبز تبدیل کرد. نگاه توسعه ای کشور باید به سمت انرژی های سبز تغییر کند نه اینکه به بهانه های مختلف توسعه نیروگاه های فسیلی را دنبال کنیم یا با توجیه استانداردسازی و استفاده از بهترین تکنولوژی ها، از چنین طرح هایی حمایت شود، چراکه در بهترین حالت و حتی در صورت استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، نیروگاه های فسیلی و سیکل ترکیبی ماهیتی آلاینده دارند و حتی با رعایت استانداردها آلودگی ایجاد می کنند.

تصمیم غلط گذشته را با اشتباهی دیگر تکمیل نکنیم

این متخصص محیط زیست با تاکید بر اینکه دشت اراک و شازند وضعیت نرمالی ندارند و به هیچوجه امکان بارگذاری جدید به بهانه وجود زیرساخت های شبکه برق و ... در آنها، وجود ندارد، گفت: سلامت مردم نسبت به همه تصمیمات در اولویت است، اما متاسفانه اتفاقی که در حال پیگیری است، تصمیم اشتباه دیگری است که بدنبال تصمیم اشتباه گذشته که همان جانمایی غلط این صنعت است، گرفته می شود و باید تجدید نظر جدی در آن صورت گیرد.

چرا شبکه توزیع اصلاح نمی شود؟

وی اضافه کرد: در بسیاری از موارد، شرکت توزیع نیروی برق بر فرسودگی شبکه و افت بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی برق در شبکه تاکید دارد. سوال اینجاست که اگر چنین افتی در شبکه وجود دارد، چرا منابع صرف بروزرسانی شبکه توزیع نمی شود تا ضمن افزایش بهره وری، روند از بین رفتن انرژی در شبکه متوقف شود؟

دنیا به دنبال نیروگاه های کوچک و خانگی است، چرا ما نیستیم؟

آقاخانی با اشاره به نگاه جدید دنیا به ایجاد نیروگاه های کوچک و خانگی به جای نیروگاه های بزرگ، گفت: امروز دنیا به این سمت حرکت کرده است که از ظرفیت نیروگاه های کوچک و خانگی به جای توسعه زیرساخت های شبکه و سرمایه گذاری های کلان بهره مند شود ولی متاسفانه از این تجربه موفق در کشور ما استفاده نمی شود. ایران نیازمند یک تغییر نگاه در بین مدیران است، اما متاسفانه همواره راحت ترین کار و پرهزینه ترین راه انتخاب می شود که هزینه های جدی در حوزه سلامت، محیط زیست و مباحث اجتماعی را رقم می زند.

جای خالی نظام ارزش گذاری اقتصادی در حوزه محیط زیست

این فعال محیط زیست تاکید کرد: متاسفانه نظام ارزش گذاری اقتصادی حوزه محیط زیست در کشور وجود ندارد و هیچگاه پیامدها و هزینه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی یک پروژه برآورد نمی شود و همین نگاه باعث می شود که بدون توجه به ظرفیت اکولوژیک منطقه تصمیم به اجرای طرح توسعه نیروگاه حرارتی گرفته شود.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر هم از خطرات طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند و مخالفت شورا با اجرای این طرح در مکان فعلی سخن می گوید.

شورای شهر مخالف جدی توسعه نیروگاه در مکان فعلی

وحید میرنظامی اظهار کرد: در بحث جانمایی صنایع، بویژه صنایع آلاینده بحث آمایش یکی از اصلی ترین موضوعات است که متاسفانه در دهه های اخیر مدنظر قرار نداشته است.

وی با بیان اینکه آمایش در واقع به معنی توجه به دسترسی به مواد اولیه، وضعیت آب، محیط زیست، اقلیم و جغرافیا و حتی مباحث فرهنگی و اجتماعی است، اما در توسعه صنایع، خاصه در شهر اراک این آمایش رعایت نشده است، افزود: امروز شاهد استقرار سه صنعت بزرگ آلاینده در غرب اراک هستیم و با وزش باد به سمت اراک، آلودگی مستقیم به سمت این شهر روانه می شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه های حرارتی در واقع جزو نیروگاه های منسوخ شده در جهان هستند، گفت: اگر در عمل اقدامی جهت اجرای طرح توسعه نیروگاه در مکان فعلی بدون توجه به حقوق شهروندی و مباحث زیست محیطی انجام شود قطعا و با جدیت با آن مخالفت خواهیم کرد.

طرح توسعه را به جاده اراک - قم منتقل کنید

میرنظامی تصریح کرد: می توان طرح توسعه را در حد فاصل جاده اراک - قم دنبال کرد. درست است که هزینه های تمام شده طرح بالا می رود، اما اهمیت سلامت و بهداشت عمومی و الزامات محیط زیستی بسیار زیاد است و در مجموع، با اجرای طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند در مکان فعلی آن کاملا مخالف هستیم.

رییس شورای شهر اراک بیان کرد: امروز هیچ آمار دقیق و رسمی از بیماری سرطان و بیماری های ریوی تنفسی در اراک وجود ندارد چراکه شاید اگر این آمار بیان شود موجبات نگرانی عمومی فراهم شود. با اینهمه پیشنهاد می شود که وزارت نیرو طرح توسعه را در مکان فعلی دنبال نکند و هر گونه اقدام را براساس آمایش سرزمین اجرایی کند.

به گزارش ایسنا، مسلما در ارزیابی زیست محیطی چنین طرحی، نظر محیط زیست بر هر سازمان دیگری ارجح است و ظاهرا اداره کل محیط زیست استان بررسی دقیقی نسبت به این طرح داشته است.

به نظر نمی رسد سازمان طرح توسعه را بپذیرد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی است و در چنین مواردی باید گزارشی تهیه شود و به تصویب کمیته ملی ماده ۲ سازمان محیط زیست برسد.

گفت: گزارش تهیه شده و جلسات مقدماتی در استان برگزار و گزارش نهایی به سازمان ارسال شده است و به نظر می رسد که با توجه به آلایندگی نیروگاه، با این طرح موافقت نشود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه محیط زیست استان صرفا جمع آوری مستندات و اخذ نظر دستگاه های اجرایی مرتبط بوده است و احتمال می دهیم با توجه به نتیجه اخذ شده، موضوع از دستور کار خارج شود، افزود: اگر وضعیت آلایندگی بهبود یابد و توربین هایی در کلاس های برتر با آلودگی اندک نصب شود، احتمال بررسی مجدد طرح از سوی سازمان وجود دارد، اما طرحی که در حال حاضر ارائه شده، مطابق معیارهای مورد نظر محیط زیست نیست و قابل قبول نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، نکته قابل توجه در موضوع طرح توسعه نیروگاه حرارتی شازند موافقت ضمنی بود که استاندار مرکزی در جلسه بررسی طرح با حضور معاون وزیر نیرو داشت و شاید انتظار می رفت که مدیریت ارشد استان، مقاومت بیشتری در مقابل اجرای این طرح با تاکید بر رعایت الزامات زیست محیطی و تاکید بر سلامت عمومی داشته باشد که چنین نشد.

مراحل قانونی طی شود، ایرادی وجود ندارد/پذیرای نقدهای کارشناسی هستیم

استاندار مرکزی در این خصوص به ایسنا گفت: تصمیم بر این است که اداره کل محیط زیست استان گزارش کاملی را ارائه کند تا از این گزارش نتیجه گیری کرده و بر اساس آن، تصمیم گیری داشته باشیم.

دکتر فرزاد مخلص الائمه تصریح کرد: بخشی از طرح توسعه، در سال های گذشته پیشرفت داشته و تصمیماتی در گذشته اتخاذ شده است و به نظر می رسد که سازمان محیط زیست حسب گزارش ها تاییدیه طرح را داده است و اگر طرح به صورت کامل تایید شود و مراحل قانونی را طی کند، از نظر ما اجرای آن ایرادی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر فعالان محیط زیست به لحاظ کارشناسی تاییدیه را مورد نقد قرار دهند، قطعا پذیرا هستیم، اما روند کار در وزارت نیرو دنبال می شود.

صنایع را به توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر دعوت می کنیم

استاندار مرکزی با اشاره به توجه به توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر گفت: بسیاری از مصرف کنندگان عمده استان دعوت شده اند تا به سمت توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای تامین نیاز برقی خود حرکت کنند، به عنوان مثال شرکت ایرالکو با ۳۴۰ مگاوات مصرف برق، مصرف کننده عمده استان است و برابر چندین شهر استان و معادل یک چهارم مصرف استان برق مصرف می کند، پس باید به سمت تولید و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برود، البته چون برق تجدیدپذیر پایداری لازم برای مصرف ایرالکو را ندارد پیشنهاد شده است که برق تجدیدپذیر را تولید کرده و تحویل شبکه بدهد و برق پایدار متناسب با نیاز خود را تحویل بگیرد.

وی با اشاره به هدفگذاری دولت طی یک سال آینده مبنی بر ایجاد ۴ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و سهم ۷۰۰ مگاواتی استان مرکزی افزود: به جهت موقعیت جغرافیایی، ظرفیت تحقق این سهم در استان موجود است. ساختگاه ها در این رابطه پیش بینی شده اند و طی تفاهم نامه منعقد شده با ساتبا به این عرصه ورود می کنیم. از طرفی بزرگترین تامین کننده تجهیزات نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی فعال است و می توان از ظرفیت آن بهره مند شد.

آینده جالبی در انتظار نیروگاه های حرارتی نیست/باید به منبع پایدار وصل شویم

مخلص الائمه با بیان اینکه در ساوه نیز با صنایع صحبت شده و قطعا این اقدام ضمن برخورداری از صرفه اقتصادی، تضمینی برای تامین برق و درگیر نشدن با محدودیت ها دارد و باید صنایع بزرگ و مصرف کنندگان عمده به این مسیر قدم بگذارند، گفت: برق حرارتی برق پایداری نیست و محدودیت های جدی در این زمینه پیش رو است. باید مسیر تولید با توجه به تراز گازی کشور تغییر کند، آینده چندان جالبی پیش روی صنعت نیروگاه های حرارتی نیست و باید خود را به منبع پایدار از جمله انرژی تجدید پذیر وصل کنیم.

به گزارش ایسنا، با همه این تفاسیر و بدیهی بودن اثربخشی و اهمیت انرژی های تجدیدپذیر و ضروری بودن پرهیز از افزایش نیروگاه های آلاینده فسیلی بویژه در منطقه مورد بحث، به نظر نمی رسد که مسئولان امر و البته مدیران صنعت برق و نیروگاه حرارتی شازند به راحتی و سادگی از کنار طرح توسعه بگذرند، اما سوال اینجاست که جای سلامت جسمی و روانی مردم، حقوق شهروندی و مطالبات آنها در چنین طرح های توسعه ای کجاست؟

مردم اراک و شازند تا چه زمانی باید چوب تصمیمات غلط گذشته را بخورند و تاوان بدهند؟ قطعا اجرای این طرح توسعه، هزینه های سرسام آوری را نیز به دنبال دارد و سوال مهم اینجاست که چرا این منابع مالی و سرمایه گذاری ها صرف توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی که هیچ گونه آلایندگی ندارند نمی شود؟ و چرا یک بار بهترین و پایدارترین راه ها حتی اگر سخت ترین راه ها باشند، انتخاب نمی شوند تا در آینده آسانی و خدمت به بار بیاورند نه سختی و تخریب و هزینه و نیستی و خدمت؟

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.