۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
کد خبر: 806432

اکنون محیط خانه به مرکزی تبدیل شده که فعالیت‌های مختلف در آن می‌تواند با استفاده از رسانه‌های نوین شکل بگیرد؛ خانه، بستری است که فرد در این مرکز هم می‌تواند به شغل خود بپردازد و هم تفریح و سرگرمی داشته باشد. شاید شما با ورود به شبکه‌های اجتماعی، انبوهی از صفحات مربوط به کسب و کارهای خانگی را دیده‌باشید؛ کسب و کارهایی که در چارچوب خانه‌ها و عموما با مرکزیت زنان به وجود آمده و توانسته طیف وسیعی از محصولات تولید شده به دست زنان را در یک بازار انتخابی و هدفمند به فروش برساند. این امتیاز بزرگ شبکه‌های اجتماعی همزمان با پیشرفت استارت‌آپ‌ها نشان می‌دهد بخش عظیمی از جامعه توانایی شرکت مستقیم در تولید داخلی و بالا رفتن انگیزه‌های هویتی را دارند.

کارآفرینی از دل خانه

زنان، با تغییر برخی الگوهای رفتاری خود آموخته‌اند در فضای اقتصادی فعلی در کنار خانواده، بخش کوچکی از تأمین مخارج زندگی در کنار تحقق شعار «کارآفرینی خانگی» را محقق سازند.

حضور مفید زنان در جامعه و با هدف تحقق آبادانی کشور نشان می‌دهد استفاده مفید از بستر شبکه‌های اجتماعی چه میزان بر رفع بسیاری از مشکلات روان‌شناختی و اقتصادی اثر می‌گذارد. در حین مطالعه زندگی‌نامه بسیاری از کارآفرینان موفق زن ساکن در داخل کشور، شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از توان اولیه این زنان در شروع کسب‌وکارهای نوپای خانگی متمرکز بوده و به تدریج این کسب‌وکار از وضعیت خانگی به موقعیتی «تجاری شده» تبدیل شده‌است. بدون شک این آینده درخشان علاوه بر اثرات اقتصادی بر خانواده و جامعه، اثرات قوی هویتی نیز دارد.
 اثرات هویتی مشاغل خانگی بر زنان
شاید در گذشته ورود زنان به موضوع مشاغل خانگی تنها در زمره زنان بدسرپرست یا بدون‌سرپرست بازتعریف می‌شد اما امروزه با توجه به برخی مشکلات اقتصادی و گریبانگیر شدن آنها نسبت به کانون خانواده، باید حضور زنان در کسب‌وکارهای خانگی را مساله‌ای فراتر از تعاریف گذشته دانست. موقعیت وسوسه‌انگیز شبکه‌های اجتماعی و بازار چندمیلیونی داخلی در این نوع از فضای مجازی، باعث شده بسیاری از خدمات و محصولات ساخته شده توسط زنان در این سبک و سیاق عرضه شوند. به نوعی زنان با قرار گرفتن در این وضعیت، برخی کلیشه‌های رایج در خصوص درآمدزایی را شکسته و هویتی مستقل، آینده‌نگر، مدافع خانواده و کارآفرین از خود ارائه می‌کنند. زنان علاوه بر خانواده، برای کشور خود نیز اثراتی را به جای گذاشته و این هویت تازه تعریف شده به آنها روحیه مثبت و سرشار از امید به آینده را تزریق می‌کند. شاید ارائه برخی خدمات، یا تولید محصولات هنری، فرهنگی یا تولیدات غذایی در ظاهر موضوعی عادی جلوه کند اما اثرات روان شناختی این موضوع و تعریف زن به عنوان حامی خانواده می‌تواند آینده بهتری را برای جامعه زنان به وجود آورد. این در حالی است که کم‌کنش بودن فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی [در حوزه کسب و کار] نیز توانسته تا آنان را نسبت به حضور بهتر در این نوع از کسب‌وکارها ترغیب کند. به‌طور مثال حذف مسائلی چون اجاره مکان کسب و کار و بسیاری از بروکراسی‌های اداری مربوط به ایجاد کسب و کار، خود به عنوان مصادیق باعث رونق این مهم در فضای مجازی شده‌ است.
 اثرات اقتصادی مشاغل خانگی بر زنان
یکی از مهم‌ترین مسائل جوامع و دولت‌های بین‌المللی در دنیای امروز به خصوص کشورهای در حال توسعه که جوامع را با چالشی جدی روبه‌رو کرده، مساله افزایش نرخ بیکاری است. طبق تحقیقات انجام یافته یکی از راهکارهای حل این مشکل راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی است. این کسب‌وکارها به‌سرعت توسعه یافته و سهمی به‌سزا  در کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی کشورها داشته‌اند. ضرورت توسعه کسب و کارهای خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی از زنان و جوانان است که مهارت کافی در انجام برخی کارها دارند اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار شوند. تجربه بسیاری از کشورها نشان می‌دهد مشاغل خانگی راهکاری مناسب برای کاهش نرخ بیکاری و فراهم کردن زمینه اشتغال زنان و جوانان محسوب می‌شود. کسب‌وکارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد محسوب می‌شوند. امروزه نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد برای افراد جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی فعالان اقتصادی محرز شده و طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته‌اند. بدون شک یکی از راه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه است.

موفقیت  کسب و کار خانگی
کسب و کارهای خانگی فرصتی مناسب برای اجرای یک ایده کارآفرینانه با خطر و هزینه‌های بسیار پایین فراهم می‌کنند به طوری که مرکز رشدی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تبدیل آن به یک کسب‌وکار واقعی است. مطالعات جدید نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد کارآفرینان موفق در ابتدا کار خود را از خانه شروع کرده‌اند و تمایل زیادی به رشد و توسعه دارند به طوری که متوسط رشد سالانه کسب‌وکارهای خانگی ۱۶درصد بوده در حالی که متوسط رشد کسب و کارهای کوچک ۱۱درصد است. در تحقیقی حدود ۹۰درصد صاحبان کسب‌وکارهای خانگی تمایل‌شان را به رشد و توسعه کسب‌وکار خود ابراز کرده و ۵۵‌درصد آنها احساس می‌کردند در حال رشد هستند. یکی از مشکلات اساسی دولت‌ها، محدودیت ایجاد شغل است اما نیاز کم به منابع مالی و مزایای فراوان و نقش سازنده مشاغل خانگی در توسعه اقتصادی سبب شده دولت‌ها از این ظرفیت‌ها برای توسعه متوازن استفاده کنند.

زهرا اسلامی - پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.