۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 806926

در حالی که مشکات الزهرا صفی، دختر تنیسور تاریخ‌ساز ایرانی، قصد شرکت در سومین مسابقات گرنداسلم جوانان سال به میزبانی انگلیس را داشت، دولت بریتانیا به دلیل مسائل سیاسی از صدور بموقع ویزای این ورزشکار خودداری کرد تا به این ترتیب صفی شانس حضور در رقابت‌های جوانان تنیس گرنداسلم ویمبلدون را از دست بدهد.

صفی، قربانی «سیاست انگلیسی» ورزش

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که مشکات الزهرا صفی دختر تنیسور تاریخ‌ساز ایرانی، قصد شرکت در سومین مسابقات گرنداسلم جوانان سال به میزبانی انگلیس را داشت، دولت بریتانیا به دلیل مسائل سیاسی از صدور به‌موقع ویزای این ورزشکار خودداری کرد تا به این ترتیب صفی شانس حضور در رقابت‌های جوانان تنیس گرنداسلم ویمبلدون را از دست بدهد. او پیش از این با حضور در گرند اسلم استرالیا و فرانسه، برگ جدیدی به تاریخ تنیس ایران اضافه کرده بود و می‌خواست با حضور در ویمبلدون جوانان افتخار جدیدی برای ایران رقم بزند. صفی دو هفته قبل به دوبی رفت تا ضمن تمرین، برای ویزای انگلیس هم اقدام کند اما سفارت انگلیس به او ویزا نداد.

مشکات در جدول مقدماتی بود و با اینکه فدراسیون جهانی اعلام کرد به جدول اصلی رسیده؛ اما انگلیس به او ویزا نداد تا حسرت این رقابت‌ها به دل تنیسور جوان ایرانی بماند. مشکات الزهرا صفی دراین باره گفت:«من به همراه مدیر برنامه، مادر و مربی‌ام بعد از حضور در رولن‌گاروس به ایران برنگشتیم و مستقیماً به دوبی رفتیم تا برای ویزای مسابقات ویمبلدون اقدام کنیم چون سفارت بریتانیا در ایران نیست. از یک ماه قبل در واقع برای گرفتن ویزا اقدام کردیم. دعوتنامه و مدارک را ارائه کردیم، ولی متأسفانه در این یک ماه ویزا صادر نشد. اصولاً بعد از یک ماه یا چهار هفته کاری باید ویزا صادر شود. مدارک من کامل بود و حتی چند دعوتنامه از ویمبلدون، فدراسیون جهانی تنیس و فدراسیون ایران داشتم اما ویزایم صادر نشد.»

بعد از صحبت‌های مشکات الزهرا، محسن معتمدکیا، مدیرکل ارتباطات وزارت ورزش به این موضوع واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: «جاماندن مشکات الزهرا صفی از مسابقات ویمبلدون به دلیل صادر نشدن ویزا اتفاق نامبارکی بود که به دلیل کارشکنی انگلیس رخ داد و ITF باید پاسخگو باشد. موضوع را از طرف دفتر بین‌المللی وزارت ورزش پیگیری کردم، درخواست کتبی یا شفاهی برای کمک به دریافت ویزا از وزارت صورت نگرفته بود.»

در هرحال دختر تنیسور کشورمان به دلیل صادرنشدن ویزا موفق به حضور در مهم‌ترین گرنداسلم سال نشد. صفی دی ماه گذشته با شرکت در مسابقات اوپن استرالیا تاریخ‌ساز شد و نخستین پیروزی تنیس ایران را در این گرند اسلم رقم زد.

همچنین او اولین زن محجبه لقب گرفت که در یک گرند اسلم شرکت می‌کند و به همین خاطر حضور او مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و با استقبال جامعه تنیس روبه‌رو شد. در این شرایط امیر صدری مدیر برنامه‌های صفی با اشاره به صادرنشدن ویزا برای شرکت در ویمبلدون گفت: «امروز یک روز تلخ برای ورزش جهان بخصوص تنیس ایران است.

مشکات که به عنوان اولین ایرانی جواز حضور در جدول اصلی مسابقات جوانان ویمبلدون را گرفته بود بالاجبار از مسابقات انصراف داد، چراکه دولت انگلیس به او به‌موقع ویزا نداد و برگزارکنندگان مسابقات هم همکاری لازم را انجام ندادند. تصور آنکه سیاست چگونه بر زندگی افراد، رؤیاها و حرفه‌هایشان تأثیر می‌گذارد، غم‌انگیز است.» گفتنی است بعد از این اتفاق، فدراسیون پیگیر است ویزای امریکای مشکات الزهرا را برای حضور در US اوپن دریافت کند؛ مسابقاتی که یک ماه دیگر برگزار می‌شود.

منبع: ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.