رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در بین امور مختلفی که در نظام جمهوری اسلامی بر عهده داشته ام، خدمتگذاری در بخش زبان فارسی در زمره توفیقات من بوده است.

اصلاح زبان رسانه اولین قدم برای حفظ زبان فارسی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی «آیین سخن»، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس، عضو پیوسته شورا و عضو هیئت‌علمی فرهنگستان زبان و ادب درباره نقش رسانه‌های مختلف بر پاسداشت زبان فارسی می‌گوید: رسانه اعم از شنیداری، دیداری و نوشتاری با زبان سروکار دارد و هیچ امری به اندازه‌ی زبان، ابزار کار رسانه نیست. 

عضو پیوسته شورا در ادامه به وظائف مدیر رسانه در این حوزه پرداخت و گفت: مدیر رسانه باید زبان را بشناسد، قوت و ضعف آن را بداند و آسیب‌های آن را شناسایی کند. رسانه هر اندازه نسبت به زبان حساستر باشد در رساندن پیام موفق‌تر عمل خواهد کرد.

دکتر حداد عادل در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها نسبت به زبان، عملکرد یکسانی ندارند، افزود: در کنار برخی از رسانه‌ها که مراقب زبان فارسی هستند، عده‌ای رفتار سهل‌انگارانه‌ای نسبت به این موضوع دارند.

عضو هیات‌علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه رسانه در اصلاح، پیشبرد و انحطاط زبان نقشی مهم و تعیین کننده دارد، می‌گوید: در پاسداشت زبان فارسی، رسانه رادیو نسبت به تلویزیون بسیار پیشگام‌تر بوده و عملکرد موفق‌تری داشته است.

وی در بخشی دیگر با بیان اینکه رسانه با تولید برنامه‌های خاص ادبی و دقت لازم در انتخاب افراد می‌تواند در حفظ و پاسداشت زبان فارسی نقش مهم و تعیین کننده داشته باشد، بیان کرد: نخستین اقدام در حفظ و پاسداشت زبان فارسی، اصلاح ِزبان رسانه است، وقتی رسانه زبان سالم و فاخر داشته باشد و از ابتذال دوری کند بهترین آموزش را به مخاطب ارائه می‌دهد. 

رییس فرهنگستان زبان فارسی درباره تاثیرگذاری جشنواره‌ای مثل آیین سخن گفت: باید در زمینه چنین جشنواره‌هایی تا آنجا که ممکن است اطلاع رسانی شود و با سخنوران، سخن شناسان، سخندانان، اهل ادب، شاعران درجه ی یک، آنهایی که گوهر زبان را می شناسند و این گوهر را حفظ می‌کنند، ارتباط خوب و موثری برقرار کرد. 

عضو هیئت‌علمی فرهنگستان زبان و ادب اضافه کرد: بهتر است از سخنوران زبان و ادب فارسی برای حضور در اینگونه جشنواره‌ها دعوت به عمل آید، آنها که معرف زبان به جامعه هستند می‌توانند جوانان با استعداد را  شناسایی و به رسانه معرفی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: موضوع پاسداشت زبان مهم و حائز اهمیت است چرا که زبان وسیله‌ی ارتباط، انتقال مفاهیم و ابزار اداره کشور است، ارتباط ما با نیاکان و معاصران از طریق همین زبان است و از این رو نیاز است که ارزش آن دانسته شود. امیدوارم همه ما قدردان این میراث گرانقدر و گنجینه پربها باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.