محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن مهم شمردن رویداد تئاتر صاحبدلان آن را راهی برای چشاندن معنویت به جامعه و تشنگان آن دانست.

"صاحبدلان" نشان دهنده توجه به هنر دینی است/ بودجه هست ولی کافی نیست!

به گزارش قدس آنلاین، آئین رونمایی از پوستر و نشست خبری دوازدهمین دوره سراسری ‌و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان روز شنبه ۱۱ تیرماه، در محل تالار رودکی و با حضور محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود فرهنگ دبیر این رویداد برگزار شد.

محمود سالاری به‌عنوان اولین سخنران این مراسم به لزوم پرداخت قوی‌تر به رویداد تئاتر صاحبدلان پرداخت و گفت: اگر بتوانیم به‌واسطه هنر به‌ویژه هنر زنده و جریان‌ساز تئاتر این مهم را به مخاطبان بچشانیم کاری بزرگ کرده‌ایم و توانسته‌ایم نقش خود را در تربیت و تعالی‌بخش فرهنگی افراد جامعه به‌خوبی ایفا کنیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جشنواره صاحبدلان تلاش می‌کند از این اقیانوس معنویت ولو به‌قدر قطره‌ای کام تشنگان این مهم را از طریق هنر تئاتر تازه کند.

سالاری در پایان تأکید کرد: تلاش معاونت هنری آن است که این دوره جشنواره را به آبرومندانه‌ترین شکل ممکن برگزار کند. تلاشمان آن است تا جشنواره تئاتر صاحبدلان از روندی فرهنگی به رویدادی هنری بدل شود؛ چراکه روندها می‌آیند و می‌روند اما رویدادها در همیشه تاریخ باقی می‌ماند.

سپس فرهاد قائمیان بازیگر مطرح کشورمان به سخنرانی پرداخته و بیان کرد:  این رویداد در هر دوره به بلوغ بیشتری رسیده ‌و به نظر بعد از ۱۲ دوره به این میزان از پختگی رسیده است تا به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.

وی افزود: امیدوارم این رویداد زمینه‌ای باشد برای فعالیت بیشتر هنرمندان استان‌ها که باورهای دینی را جاری کنند. چراکه این جشنواره می‌کوشد زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم آورد.

او با اشاره به بین‌المللی شدن رویداد صاحبدلان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین رویدادهایی نشان دهیم که ایران اسلامی به هنر دینی توجه دارد و تفکرات دینی را در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کند.

بعد از سخنان فرهاد قائمیان پیام محمود فرهنگ دبیر این جشنواره به‌صورت ویدیویی پخش شد.

فرهنگ در این پیام به رویکرد جشنواره تئاتر صاحبدلان اشاره کرد ‌افزود: جشنواره‌های زیادی در کشور ایران و با محوریت هنرهای نمایشی در کشور برگزارشده و گروه‌ها باهم رقابت می‌کنند اما رویکرد تئاتر صاحبدلان حمایت از گروه‌های نمایشی برای تولید آثار در ژانر دینی است.

وی افزود: تلاش کردیم تا ژانری به ژانرهای تولیدی اضافه شود، همچنین همه تلاش ما بر فعال‌سازی گروه‌های نمایشی در شهرستان‌هاست.

در پایان مراسم از پوستر دوازدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان با حضور  افرادی چون: مهدی کاموس مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تاج‌بخش فناییان یدالله وفاداری، احمد جولایی، هادی مرزبان، داوود فتحعلی‌بیگی، محمد دشت گلی، حسن رونده و فرهاد قائمیان رونمایی شد.

سپس نشست خبری جشنواره تئاتر صاحبدلان برگزار شد.

فرهنگ در پاسخ به سؤالی در رابطه با رقم بودجه این نمایش، به تنگناهای اقتصادی تئاتر اشاره کرد و گفت: دوره آقای شاه‌آبادی بهترین دوره ما بود چون نگاه حمایتی به این جشنواره داشت ولی رقم بودجه را اعلام نکرد و گفت: خوب است. من راضی هستم ولی کم است.

این مدیر تئاتری ابراز امیدواری کرد از مشارکت‌های دولتی بیشتری برای تولید تئاتر در این رویداد بهره‌مند شود.

وی با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره افزود: بودجه ما بد نیست ولی ازآنجاکه این رویداد، امسال بین‌المللی شده است به دلیل گران شدن دلار، دچار مشکل می‌شویم. 

دبیر دوازدهمین جشنواره صاحبدلان درباره کشورهای حاضر در این جشنواره گفت: نگاه ما به ۲۵ کشور مسلمان است ولی هنوز معلوم نیست چند کشور حضور پیدا کنند.

دبیر دوازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان درباره انتشار کتابی درباره تئاتر دینی به قلم دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، روند نگارش این کتاب را که شامل ۵ جلد کتاب در ۵ هزار صفحه است، تشریح کرد و خبر از رونمایی آن در اختتامیه این دوره از جشنواره داد.

وی تأکید کرد: در برگزاری این رویداد، به استان‌ها فکر می‌کنیم و برای تولید یک اثر نمایشی در تهران ۷۰ میلیون تومان کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.