مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید خانه هنرمندان ایران روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در محل تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور رضا میرکریمی، رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، بهروز غریب‌پور، ایرج راد، همایون اسعدیان، آتیلا پسیانی، امین تارخ، علیرضا تابش، مصطفی احمدی، کامران ملکی، علیرضا نادعلی و دیگر هنرمندان حاضر برگزار شد.

مراسم معارفه مدیرعامل جدیدخانه هنرمندان/ تبریک رئیس مجلس به عسگرپور

به گزارش قدس آنلاین، مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خانه هنرمندان ایران روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در محل تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور رضا میرکریمی، رضا کیانیان، ابراهیم حقیقی، بهروز غریب‌پور، ایرج راد، همایون اسعدیان، آتیلا پسیانی، امین تارخ، علیرضا تابش، مصطفی احمدی، کامران ملکی، علیرضا نادعلی و دیگر هنرمندان حاضر برگزار شد.

مراسم با پخش سرود ملی و قرآن آغاز شده ‌و بعد از آن نماهنگی از روند ساخت و تاسیس خانه هنرمندان ایران و گزارشی از فعالیت‌های سال های اولیه آن پخش شد.

ایرج راد: فردی را انتخاب کردیم که اهداف محقق نشده را به ثمر برساند

در ابتدای سخنرانان این مراسم ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران ضمن خوش‌آمدگویی بیان کرد: امروز فکر میکردم که حدود بیش از ۲۲ سال قبل این مکان چه شکلی داشت و آقای غریب‌پور توانست این محل به این صورت درآورد و آن را که محلی ویژه بود و در حال حاضر هم به دلیل فعالیت هایش همان قدر مهم و ارزشمند هست را افتتاح کند.

وی ادامه داد: کار های زیادی در این محل انجام گرفت و تاثیرات زیادی هم توسط آن ایجاد شد. امروز هم تلاش بر این است تا اینجا مکانی باشد به عنوان یک فرهنگستان و آکادمی و برای تعامل تمامی هنرمندان با یکدیگر و گسترش مباحث فرهنگی به وسیله آن.

راد با اشاره به دلایل انتخاب عسگرپور اذعان کرد: شورای عالی جناب آقای عسگرپور را بر اساس اهداف و نیاز های خانه هنرمندان انتخاب کرد چراکه فعالیت های زیادی در این فضا شروع شد ولی به نتیجه نرسید به همین دلیل فردی را انتخاب کردیم تا به نرسیده ها برسیم.

وی افزود: در این انتخاب فرد مدنظر نبود، افراد زیادی به عنوان کاندیدا مطرح بودند که عدم انتخابشان به معنای ضعف آن ها نیست ولی آقای عسگر پور فرد مناسب تری بودند.

سپس اسامی هیئت موسس خانه هنرمندان ایران توسط ایرج راد خوانده شد.

پیرهادی: مسائل اقتصادی از فرهنگ و هنر قافلمان کرده است / تبریک رئیس مجلس به عسگرپور

پس از آن مجری برنامه با اشاره به این نکته که قرار بر حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بوده ولی برایشان کاری پیش آمده از محسن پیرهادی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ایشان دعوت کرد.

پیرهادی در ابتدا گفت: آقای قالیباف علاقه داشتند تا به حضور برسند و از فعالیت‌های شما عزیزان تشکر کنند.

وی با اشاره به تبریک ریاست مجلس برای حضور محمدمهدی عسگرپور در خانه هنرمندان ایران، تأکید کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی ای که در این سال ها با آن ها روبه رو هستیم مسئله فرهنگ و هنر به حاشیه رفته و کمتر در رابطه با آن صحبت میکنیم. نباید بگذاریم وقفه‌ها ادامه پیدا کنند و وظیفه ما این است که از حوزه فرهنگ و هنر حمایت کنیم. معتقدم فرهنگ و هنر نباید دولتی باشد اما باید حمایت شود. این حمایت در سال‌های اخیر کم شده است.

پیرهادی افزود: کارهای برنامه هفتم توسعه در دست انجام است و خانه هنرمندان می‌تواند بهترین مشاوره را برای حوزه فرهنگ و هنر در این برنامه توسعه ارائه دهد تا برنامه خوبی نوشته شود تا کاربردی و عملیاتی باشد.

حقیقی: عسگرپور پدر خانه هنرمندان ایران است

سپس ابراهیم‌ حقیقی مشاور عالی خانه هنرمندان به ایراد سخن پرداخت و گفت: خانه هنرمندان ۲۳ ساله شد. لغت خانه در زبان فارسی معنای بزرگی دارد و با پسوند شدن بعضی کلمات به آن ها اعتبار میبخشد. خانه سقف و اتاق نیست بلکه محل ایمن برای ‌زندگی است. نباید گذاشت چیزی که تا به امروز برای آن زحمت کشیده شده است به راحتی تخریب شود.

وی ادامه داد: به شورای عالی برای این انتخاب تبریک میگویم، آقای عسگرپور را از زمان تاسیس بنیاد فارابی میشناسم. ایشان سمت های زیادی را پشت سر گذاشتند و باید گفت کاری که به ایشان میسپارند را بیش از انتظار انجام می‌دهند و یادمان نمیرود که خانه سینما را در زمان طوفانی‌اش نگه‌داشتند.

حقیقی در ادامه بیان کرد: نشان دیگر درستی این انتخاب حضور بسیار عزیزان در این مکان است که برای حمایت از فردی که این توانمندی را در آن سراغ دارند آمدند.

وی در پایان ادامه داد: بخشی از مشکلات مالی است ولی اصلی تر از آن پدری کردن برای خانه هنرمندان است که به نظر من ایشان پدر این خانه خواهند بود.

انتقاد غریب پور از جداسازی تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان / عقب نشینی نکنید

بعد از ابراهیم حقیقی بهروز غریب‌پور اولین مدیرعامل و موسس خانه هنرمندان ایران با دعوت کیوان کثیریان به پشت تریبون رفت.

وی در ابتدا ضمن انتقاد از جداسازی تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان گفت: شهرداری با تفکیک تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران اشتباه استراتژیک بزرگی مرتکب شد. اگر من نبودم امروز ایرانشهر وجود نداشت چراکه زمانی شهردار ناحیه سبز بودم و اجازه ندادم فضای تماشاخانه ایرانشهر تبدیل به جمعه بازار شود.

وی به عسگرپور تبریک گفت و تأکید کرد: عقب‌نشینی نکنید. مطمئن باشید در جایگاه سختی قرار گرفته‌اید ولی شما شخصیت تأثیرگذاری هستید.

غریب‌پور در پایان گفت: جناب آقای عسگرپور به شما تبریک عرض میکنم ولی میگویم که عقب نشینی نکنید و اعلام کنید که هنرمندان برای روشن بودن چراغ مبلغی را واریز کنید و ببینید چه اتفاقی رخ می‌دهد. شما در جایگاه سختی قرار گرفتید

اگر این خواب شوم دیده شده باشد که این خانه و ساختمان را از ما بگیرند باید بدانند که سقف خانه هنرمندان ایران، ایران است.

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما روی صحنه رفت و گفت: برای ما بچه‌های سینما و خانه سینما، عسگرپور شناخته شده است و ارزش‌های کاری او هم بر همه ما واضح و مبرهن است.

وی اظهار کرد: اگر فرهنگ، تاریخ و تمدن و عنصر مهمی به نام زبان فارسی نباشد، نام‌ها چه ارزشی خواهند داشت. بزرگترین اشتباه استراتژیک سیاستمداران بی‌توجهی به فرهنگ است. نمی‌شود پیشرفت امنیتی و اقتصادی کرد ولی یادمان برود که وطن کجاست. چگونه می‌شود کشور را امن نگه داشت وقتی شکاف‌های فرهنگی بزرگ‌تر می‌شوند.

شاهسواری تأکید کرد: دیدگاه حذفی راه به جایی نمی‌برد. حوزه فرهنگ و هنر با برنامه شکل نمی‌گیرد بلکه با اعتماد و گفتگو شکل می‌گیرد. نباید با هنرمند به امر و نهی صحبت و برخورد کرد.

کیانیان: گفتگو حلال مشکلات است

بعد از شهسواری رضا کیانیان به ایراد سخن پرداخت. وی در شروع سخنان گفت: من فرزند تئاترم و تئاتری ها هم با دیالوگ زنده هستند. پیرو صحبت های دوستان باید گفت که همه از هنر صحبت میکنیم ولی هنر بدون گفتگو هیچ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: چرا همیشه به سمت دوقطبی گری می‌رویم چرا که هنر کمرنگ می‌شود، ما بدون هنر یکدیگر را نابود میکنم چرا که گفتگو وجود ندارد. جلوی گفتگو را نگیرید و تلاش کنید تا جلوی گفتگو گرفته نشود.

سپس علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک به محمد مهدی عسکرپور گفت: ما در ابتدای دوره جدید شورای شهر در خدمت عزیزان خانه هنرمندان ایران آمدیم. دوره اخیر مدیریت شهری شرایط سختی دارد و منابع مالی بسیار کم است. تلاش ما این است که وقفه‌ای در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد نشود و گفتگو شکل بگیرد.

وی یادآور شد: اختلاف نظرهایی در انتخاب مدیرعامل خانه هنرمندان وجود داشت. شهرداری تهران وظیفه دارد رابطه خود را با خانه هنرمندان ایران حفظ کند. معتقدم شهردار محترم تهران هم می‌داند تمام کارهایی که برای بهبود کالبد و روح شهر نیاز است بدون هنرمندان انجام شدنی نیست.

عسگرپور: می خواهند حواسمان را به حواشی پرت کنند

سپس حکم محمد مهدی عسگر پور توسط ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان به‌او تقدیم شد.

عسگرپور بعد از دریافت حکم به ایراد سخن پرداخت و ضمن تشکر از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران بابت اعتمادشان گفت: از شورای عالی تشکر می‌کنم به خاطر اعتمادی که به بنده داشتند، البته مسیر سختی طی شد که من را به فکر نگارش یک فیلمنامه انداخت. با فرهاد توحیدی هم پیش از این قرار بود کتابی از سختی‌های خانه سینما بنویسیم.

وی یادآور شد: در طول این سال‌ها فضایی را مدام تجربه کرده‌ایم که گویی به عقب حرکت می‌کنیم. گویی روز به روز در کشور رو به عقب حرکت می‌کنیم، گویی حلقه مفقوده همان گفتگو است.

عسگرپور تأکید کرد: خانه هنرمندان اجتماع عجیبی از صنوف هنری است که برای من این موضوع بسیار جذاب است. اهمیت خانه هنرمندان به لحاظ موقعیت صنفی بسیار مهم است. باید بررسی کنیم که در موضوعات صنفی رو به جلو حرکت می‌کنیم یا رو به عقب. برنامه‌های توسعه پیش از این مجموعه‌هایی از مکتوباتی شده که در حد شعار باقی مانده است. امیدوارم برنامه هفتم توسعه اینگونه نباشد.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده برای هنرمندان سینمای ایران در فستیوال فیلم کن، متذکر شد: ما را از اصل موضوع غافل می‌کنند. ما در ماجراهای مختلف سردرگم شده‌ایم. نهادهای صنفی را به دلایل مختلف باعث شده‌اند تا قوام پیدا نکنند. وقتی اجازه قوام یافتگی به صنوف هنری داده نمی‌شود چگونه از هنرمندان توقع دارند در راستای نکات مدنظر صحبت یا کار کنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: برخی نام‌ها به خاطر خشت‌هایی که روی آن می‌گذارند ماندگار هستند و برخی نام‌ها به خاطر به هم ریختن خشت‌ها از یاد می‌روند. آقای رضا میرکریمی زحمات بسیاری برای جشنواره جهانی فیلم فجر کشید ولی به راحتی این زحمات نادیده گرفته شد. معتقدم گروهی به عمد می‌خواهند تمرکز ما روی موضوعات مهم و عمیق نباشد و درگیر حواشی باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.