۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
کد خبر: 807484

با وجود آنکه مدت‌ها از انتشار تیزر تبلیغاتی یک محصول از یک شرکت تولید بستنی می‌گذرد به تازگی خبر برخورد با این کلیپ منتشر شده است. برخوردی دیرهنگام که از مجرای درست صورت نگرفته است.

فضای مجازی حیاط‌خلوت تبلیغات

در حالی که طبق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است بر تبلیغات منتشر شده در فضای مجازی نظارت کند و شرکت‌ها نیز موظف به اخذ مجوز از این نهاد هستند؛ این برخورد با جمع‌آوری امضا از مخاطبان یک خبرگزاری و نهایتا توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام شده است. استفاده ابزاری از زن موضوعی است که حتی در تبلیغات تلویزیونی هم با درجات کمتر به چشم می‌خورد اما در فضای مجازی به وفور یافت می‌شود. اینجا سؤال پیش می‌آید که آیا به راستی برای این تبلیغات از وزارت ارشاد مجوز اخذ می‌شود و در غیر این صورت، آیا با آن‌ها برخورد می‌شود؟ از ابتدای برخورد با این کلیپ، جای نهادهای مربوطه را خالی می‌یابیم. اولین واکنش به این کلیپ یک واکنش مردمی و در بستر اینستاگرام بود. مردم با کامنت‌گذاری وسیع، هشتگ‌سازی و ایجاد کمپین، اعتراض خود را نسبت به این محتوا اعلام کردند. شرکت صاحب تبلیغ در نهایت کلیپ را از صفحه‌اش حذف کرد اما آیا این باعث تغییر رویه این شرکت و دیگر شرکت‌ها خواهد شد و آیا حساسیت جامعه با تکرار اینگونه محتواها به مرور از میان نخواهد رفت؟ وقتی قانون وجود دارد و تبلیغات باید پس از اخذ مجوز در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شوند چرا باید اجازه دهیم کار به اینجا بکشد که با کمپین و پویش با شرکتی که زن را تبدیل به کالا کرده برخورد شود؟
 سرانجام کلیپ هنجارشکن
به دنبال انتشار گسترده دو فیلم تبلیغاتی منافی عفت عمومی توسط شرکت دومینو، ستاد امر به معروف و نهی از منکر نسبت به این شرکت اعلام جرم کرد.به گزارش  فارس پیش از این هم مخاطبان خبرگزاری فارس در پویشی خواهان برخورد با این شرکت هنجار شکن
شده بودند.بنا به گفته صادق منش، مدیرکل حقوقی و امور مجلس ستاد  پیش از این با انتشار یک فیلم تبلیعاتی منافی عفت عمومی و معارض حقوق عامه از سوی شرکت یاد شده، ستاد به جای پیگیری قضائی، مدیرعامل این شرکت را دعوت کرده  و به او در این باره تذکر لسانی داده بود و نامبرده هم متعهد به جبران و عدم تکرار چنین تبلیغات مشتمل بر اهانت  به مقام شامخ زن و مروج بی عفتی شده بود.وی افزود: با توجه به تکرار این روند بر خلاف تعهد قبلی مدیرعامل شرکت دومینو، ستاد ناچار به پیگیری موضوع از طریق مرجع قضائی شد تا علاوه بر جبران بخشی از صدمات وارد شده به عفت عمومی و حقوق عامه، از تکرار چنین رفتارهایی پیشگیری کند.
مدیر کل حقوقی ستاد در ادامه گفت: با توجه به این مسئولیت معاونت حقوق عامه دادستان کل کشور برای پیگیری این قبیل موارد، ستاد موضوع را به معاونت یاد شده منعکس کرد و خواستار تعقیب و کیفر بازدارنده نسبت به شرکت مذکور شد و مدیرکل پیگیری امور فرهنگی و اجتماعی و امنیت اخلاقی معاونت یاد شده، به استناد ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه، شکایت ستاد را برای تعقیب کیفری آن شرکت به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال کرد.در همین راستا محمدمهدی حاجی محمدی مدیر کل پیگیری امور فرهنگی و اجتماعی، امنیت انسانی و سلامت در نامه‌ای به صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار  پیگیری موضوع و اعلام جرم علیه شرکت دومینو شد که متن نامه به شرح ذیل است:
به پیوست تصویر نامه شماره ۱۲۴۵/۲ مورخ ۳۱/۰۳/۱۴۰۱ قائم مقام محترم رئیس و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به عنوان نهاد قانونی متولی این حوزه در خصوص تولید و انتشار مجدد فیلم‌های تبلیغاتی مغایر هنجارهای دینی و اخلاقی توسط مدیران شرکت دومینو ارسال می‌شود.
مقتضی است در اجرای ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری، ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه و تکالیف نهاد دادسرا در صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و باورهای مسلم دینی، دستور فرمایید ضمن ارسال نتایج اقدامات قضائی قبلی در خصوص رسیدگی به تخلفات مذکور با قید فوریت موضوع بررسی و اقدام لازم قانونی را به عمل آورند.
به گزارش فارس این اقدام شرکت بستنی‌سازی صراحتا خلاف قانون است زیرا در فصل دهم قانون تبلیغات کشوری درباره حضور بانوان در تبلیغات آورده شده: اصل ۵۶ - زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار اسـت و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لـذا استفاده از حضور خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیـونی مسـتلزم اعمـال دقت‌های خاصی می‌باشد و باید جایگاه زن مسلمان و شئون اومـد نظـر باشد.همچنین در فصل هشتم قوانین و مقررات تبلیغات کشوری صراحتا به این موضوع تأکید شده است که: «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می‌نماید.» ممنوع است؛ در فصل نهم هم باز تأکید می‌کند که «هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.» و «آگهی‌ها نباید تداعی‌کننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد.» باز هم در فصل نهم بند ب ۵ تأکید می‌شود: «استفاده از جذابیت‌های جنسی در تبلیغات ممنوع است.»

منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.