رئیس کمیسیون قانون اساسی  تونس از «تغییرات» رئیس‌جمهور این کشور در پیش‌نویس قبلی انتقاد کرد و افزود که پیش‌نویس جدید قانون اساسی، تونس را به سمت یک«نظام دیکتاتوری ننگین» سوق خواهد داد.

قیس سعید با تغییر پیش‌نویس ما و اسلام گرایان را دور زد

به گزارش قدس آنلاین؛ صادق بلعید که قیس سعیّد او را مأمور تدوین قانون اساسی جدید تونس کرده است، در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی با بیان اینکه پیش‌نویس پیشنهادی قیس سعیّد هیچ شباهتی با پیش‌نویس اولی که به کمیته ارائه شده ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از فصل‌های پیش‌نویس قانون اساسی پیشنهادی سعید به رئیس‌جمهور تونس این قدرت را می‌دهد که دوران ریاست‌جمهوری خود را تمدید کند.

رئیس کمیته قانون اساسی تونس در ادامه با اعلام اینکه در پیش‌نویس جدید، قیس سعید قضات دادگاه را منصوب می‌کند، گفت: منحصرکردن اعضای دادگاه قانون اساسی به قضاتی که رئیس‌جمهور آنان را تعیین و منصوب می‌کند استقلال این دستگاه را تضعیف می‌کند.

صادق بلعید با متهم‌کردن قیس سعید به «تحریف هویت تونس» از طریق تغییر در پیش‌نویس قانون اساسی، تصریح کرد که این اقدام سعید، تونس را به سوی یک «نظام دیکتاتوری ننگین» سوق می‌دهد.

گفتنی است؛ نهم تیرماه جاری جراید تونس پیش‌نویس جدید قانون اساسی این کشور را منتشر کردند. این پیش‌نویس که در آن «اسلام» به‌عنوان دین رسمی تونس حذف شده و احزاب و گروه‌های اسلام‌گرا به‌ویژه حزب «النهضة» را هدف قرار داده، قرار است ۲۵ تیرماه به همه‌پرسی گذاشته شود.

 منبع: الجزیره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.