هنوز یک هفته از سفر مصطفی الکاظمی به عراق نگذشته بود که برای بار دوم ولیعهد سعودی روز یکشنبه میزبان نخست‌وزیر عراق در جده بود.

الکاظمی حامل پیام هشدار تهران به ریاض؟

از زمان روی کار آمدن الکاظمی، دولت عراق تلاش دارد به عنوان میانجی، موضع تهران در قبال گفت‌وگو با ریاض را به رهبران سعودی منتقل کند تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور ایران و عربستان برقرار شود. نخست‌وزیر عراق روز شنبه هفته گذشته ابتدا به عربستان و سپس به ایران سفر کرد و پیگیری روابط تهران و ریاض از مهم‌ترین اهداف این سفر اعلام شد. این دومین سفر الکاظمی به عربستان در ۱۰ روز اخیر است، بنابراین از ابعاد مختلف حائز اهمیت است. درباره این موضوع به سراغ عماد هلالات، کارشناس مسائل غرب آسیا رفتیم تا از وی دلایل اهمیت این سفر را پرس‌وجو کنیم که در ادامه می‌خوانید.

 تحلیل شما از سفر دوباره الکاظمی به عربستان چیست؟
یکی از محوری‌ترین پرونده‌های دولت آقای الکاظمی، مذاکرات بین ایران و عربستان –موسوم به مذاکرات بغداد – است. تقریباً چهار پنج دوره مذاکره برگزار شده که قرار بود مذاکرات از سمت مسائل امنیتی به سمت مذاکرات دیپلماتیک برود. بر این اساس حدود ۱۰ روز پیش بود که الکاظمی به عربستان رفت و پس از آن به ایران سفر کرد. سفری که به عربستان داشت حاوی پیام‌های مهمی بود ازجمله آتش‌بس در یمن، اجلاسیه‌ای که قرار است با حضور آقای بایدن، کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر و اردن در عربستان برگزار شود و اینکه کشورهای عربی در نظم آینده‌ای که قرار است شکل بگیرد چه جایگاهی دارند. 
پس از سفر الکاظمی به تهران، ایران پاسخ این مسئله را داد که امنیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در دست کشورهای خود منطقه است که با گفت‌وگو و مذاکره بین این کشورها ایجاد خواهد شد و آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی‌توانند برای منطقه امنیت ایجاد کنند. ایران همچنین همواره از آتش‌بس در یمن حمایت کرده است. یعنی به دنبال این بوده؛ حتی دولت قبل طرحی چهار ماده‌ای را طرح کرد که آتش‌بس در یمن صورت بگیرد و عربستان سعودی مخالفت می‌کرد. حالا ظاهراً به این جمع‌بندی رسیدند که برای فرار از شکست در یمن به موضوع آتش‌بس پایبند باشند. 

آیا این سفر حاوی پیام هشدارآمیز ایران به عربستان است که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اقدام خطرناک محسوب می‌شود؟
نگاه ایران این است که اگر قرار است ثبات و امنیت در منطقه تأمین شود حاصل مذاکرات منطقه‌ای بدون حضور مداخله‌گرانه قدرت‌های خارجی است. به‌خصوص اینکه رژیم صهیونیستی در طول دهه‌های گذشته همواره موجب جنگ و خونریزی در منطقه بوده است. صحبت‌هایی از عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی شده است ایران نکاتی را به الکاظمی گفته که یکی از مهم‌ترین مسائل این است به هیچ وجه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند امنیت عربستان را تأمین کند چرا که در تأمین امنیت خود ناتوان است. امروزه رژیم صهیونیستی با چالش‌های متفاوتی مواجه شده است که یکی از آن‌ها بحث فروپاشی دولت صهیونیستی است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.