۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۱
کد خبر: 807501

پرواز دو روز پیش پهپادهای حزب الله بر فراز میدان گازی مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی نشان دهنده یک تغییر تاکتیکی بزرگ در برنامه ریزی حزب الله برای برخورد با رژیم صهیونیستی است.

در طول آزاد سازی جنوب لبنان از دستان رژیم صهیونیستی، حزب الله به صورت عمده متکی بر جنگ چریکی علیه این نیروهای اشغالگر بود. با خروج صهیونیست‌ها حزب الله لبنان توانایی موشکی خود را گسترش داد که بتواند در کنار دفع تهدیدات مرزی این رژیم با ایجاد یک تهدید نامتفارن عمق این رژیم را در معرض تهدید قرار دهد. این اقدام در طول جنگ ۳۳ روزه به خوبی نتایج مثبت خود را نشان داد و با ایجاد فشار اقتصادی و روانی روی این رژیم در کنار جنگ چریکی کارآمد در خاک لبنان سران این رژیم را وادار به تأکید بر شکست در این جنگ کرد. امری که توسط گروه حماس نیز الگو برداری شده و در طول جنگ ۲۲ روزه به کار گرفته شد.
اما در شرایط فعلی تهدید موشکی علیه رژیم صهیونیستی تهدیدی کافی نیست. رژیم صهیونیستی نیازمند تهدیدی است که این رژیم را در ابعاد مختلف روانی و اقتصادی تحت فشار قرار دهد و همچنین ظرفیت ناکارآمد سازی پدافند هوایی این رژیم یعنی گنبد آهنین را نیز داشته باشد. پدافندی که در طول دهه گذشته این رژیم به صورت مدوام در حال ارتقای آن بوده و به ابزاری برای فخر فروشی آن تبدیل شده است.

هواپیماهای بی سرنشین، رویکردی جدید و هوشمند
برخلاف سامانه‌های راکتی و موشکی مورد استفاده که پس از شلیک خطر کشف محل شلیک و مورد هدف قرار گرفتن آن را به همراه دارند، سیستم های بی سرنشین می‌توانند به سادگی از هرنقطه‌ای به‌سرعت پرتاب شوند و امکان رهگیری محل پرتاب آن‌ها به سادگی وجود ندارد. این سیستم‌ها از این قابلیت برخوردار هستند که از هر نقطه ای پرتاب شوند و بدون اینکه ردی از خود به جای بگذارند، تجهیزات پرتاب آن‌ها نیز به سادگی جمع‌آوری و به نقطه ای دیگر منتقل شود. 
در مقایسه با پرتابه‌های موشکی و راکتی که عمدتاً قابل هدایت نیستند، هواپیماهای بی سرنشین از قابلیت هدایت تا نقطه هدف برخوردار هستند و می‌توانند در صورت لزوم مسیر و همچنین هدف خود را تغییر دهند. امری که قابلیت کشف و سرنگونی آن‌ها را دشوار می‌سازد. این هواپیماها می‌توانند در ارتفاع پایین به اهداف خود نزدیک شده و آن‌ها را منهدم سازند. همچنین قابلیت هدایت پذیری آن‌ها ظرفیت دقت آن‌ها در برخورد با هدف را افزایش می‌دهد.
نکته قابل توجه دیگر در اقدام اخیر حزب الله انتخاب هدفی خارج از سرزمین‌های اشغالی است. جایی که مقدار حفاظت آن نسبت به سرزمین‌های اشغالی پایین‌تر بوده و از آسیب پذیری بالاتری برخوردار است. این راهبرد حزب‌الله می‌تواند این درک را برای این گروه آشکار سازد که در کنار تأسیسات دریایی، شناورهای دریایی این رژیم نیز به شدت از آسیب پذیری بالایی برخوردار هستند و می‌توان با استفاده از تاکتیک جدید در صورت بروز درگیری آسیب جدی به توان دریایی نظامی و اقتصادی رژیم صهیونیستی وارد کرد.

پیام پنهان حزب الله
نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی مدعی هستند به این مسئله افتخار می‌کنند که با هدف قرار دادن پهپادها موفق شده اند از بروز حمله جلوگیری کنند. اما نکته مهم و اساسی این است که اساساً حزب الله تمایلی برای اجرای این حمله نداشته و بارها نیز تأکید شده است مقاومت آغازگر جنگ نخواهد بود؛ چرا که آن را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌داند. در مقابل کشف و منهدم سازی این پرنده‌ها، نشان دهنده موفقیت حزب الله برای نشان دادن توانایی خود در استفاده از این ابزار در جنگ احتمالی آینده است. مقاومت به خوبی قصد دارد این پیام را به رژیم صهیونیستی منتقل کند در صورت ماجراجویی هیچ نقطه از این رژیم چه در زمین و چه در دریا و یا آسمان از امنیت برخوردار نخواهد بود. به همین دلیل نیز حزب الله در بیانیه خود تأکید کرده است: « مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز به صهیونیست‌ها رسید». 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.