براساس اطلاعات مرکز کنترل و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، آلودگی هوای بجنورد از مرز ۵۰۰ گذشت و هوای بجنورد برای همه گروه‌ها پُرخطر شد.

آلودگی هوا خراسان شمالی را تعطیل کرد!

به طوری که میزان آلودگی هوا به حدود سه برابر میزان آلودگی شهر تهران رسید ازهمین‌رو کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری برگزار شد و با دستور استاندار اداره‌های ۶ شهرستان خراسان‌شمالی به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شدند.

تشدید آرام آلودگی هوا
طی چند روز گذشته هوای بجنورد تنها برای گروه‌های حساس ناسالم بود و از دیروز برای تمامی گروه‌ها ناسالم شده است. به گفته کارشناسان در آلودگی هوا عوامل محلی و خارج استانی تأثیرگذار است. عوامل محلی شامل زمین‌های کشاورزی، خشکسالی، کاهش بارندگی و فعالیت سنگ‌شکن‌ها در حواشی شهرها در این استان موجب کاهش کیفیت هوا می‌شوند. 
کارشناس مسئول پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی می‌گوید: براساس داده‌های مراکز سنجش آلودگی هوا، وضعیت خراسان شمالی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و برای تمام گروه‌های سنی مضر است و به مردم توصیه می‌شود از منازل خود خارج نشوند.
جواد عمارلو با بیان اینکه آلودگی هوای استان مربوط به ذرات معلق  PM۱۰ یا همان گردوغبار است، می‌افزاید: در سال جاری وضعیت هوای استان به این حد از آلودگی نرسیده بود و اکنون هوای استان در وضعیت قهوه‌ای قرار گرفته و بسیار خطرناک شده است.
وی با بیان اینکه از بهار امسال کیفیت هوای مرکز استان تحت تأثیر گردوغبار غرب کشور قرار گرفته، ادامه می‌دهد: از این رو میزان گردوغبار در آسمان شهر بیشتر شد و با افزایش آلاینده‌ها، هوای این شهر ناسالم شده است.
به گفته عمارلو مردم بجنورد بهار امسال درمجموع تنها ۲۲ روز هوای پاک استنشاق کردند.
وی اظهار می‌کند: آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه‌گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.
وی می‌افزاید: با توجه به آمار ثبت شده در تنها ایستگاه سنجش آلایندگی هوای مرکز استان، شاخص عدد ۵۰۰ را نشان می‌دهد که برای همه گروه‌ها پُرخطر است.
کارشناس مسئول پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی ادامه می‌دهد: در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.
عمارلو با بیان اینکه اصولاً میانگین ۲۴ساعته آلودگی، به عنوان شاخص اعلام می‌شود، می‌گوید: منشأ آلودگی و کاهش کیفیت هوا در بجنورد، داخلی است. 

تعطیلی اداره‌ها و واحدهای آلاینده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز می‌گوید: با دستور استاندار خراسان شمالی و براساس تصمیم کارگروه اضطراری آلودگی هوای استان فعالیت‌های همه بخش‌های شهرستان‌های بجنورد، گرمه، جاجرم، فاروج، شیروان و مانه‌وسملقان در شیفت عصر سیزدهم تیرماه و چهاردهم تیرماه تعطیل شد.
نظری بیان می‌کند: به دلیل وجود شاخص آلایندگی بالای هوا، تمامی فعالیت‌های بخش‌های خصوصی، دولتی، مراکز فرهنگی، ورزشی، اصناف و بازاریان، بانک‌ها در شیفت عصر دوشنبه (عصر دیروز) و روز سه‌شنبه تعطیل است. 
براساس تصمیمات اتخاذ شده، تمامی مجموعه‌های دولتی تعطیل است و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز تا حدی که امور مردم به مشکل بر نخورد فعالیت می‌کنند.
واحدهای صنعتی و آلاینده در محدوده شهر و همچنین واحدهای صنفی و بنگاه‌های بخش خصوصی که در آلایندگی هوا نقش دارند نیز تعطیل‌اند. به جز شهرستان‌های اسفراین و رازوجرگلان، سایر شهرستان‌های استان طی دیروز و امروز تعطیل هستند. 

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.