عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: از ابتدا معلوم بود آمریکایی‌ها به قصد رسیدن به نتیجه، اروپایی‌ها را واسطه نکرده‌ و فقط از آنها استفاده تبلیغاتی کرده‌اند.

 آمریکایی‌ها قصدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارند

به گزارش قدس آنلاین، قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه  با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: طبیعتاً در مذاکرات سیاسی زمانی که موضوعی مطرح می‌شود طرفین در خصوص آن باید مباحثاتی داشته باشند که منجر به دادن یا گرفتن امتیاز شود که طرفین گفت‌وگو احساس کنند به اهداف مورد نظر به شکل لااقل نسبی دست پیداکرده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه از دهه ۸۰ تا الان در مذاکرات هسته‌ای با غربی‌ها و در راس آنها آمریکایی‌ها مواجه هستیم و همیشه دیده‌ایم که می‌خواهند ده امتیاز بگیرند و یک یا دو امتیاز نسیه و مجازی بدهند، اظهار داشت: طبیعتاً نظام جمهوری اسلامی بعد از این همه سال مذاکره دیگر در شرایط اول انقلاب نیست که تحت عنوان موافقت‌نامه‌ای مانند الجزایر بخواهند هر چیزی را به ما تحمیل کنند.

جعفری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با قریب به نیم قرن تجربه‌ای که از مذاکرات دارد می‌داند باید به فکر دفاع منافع ملی کشور باشد، تاکیدکرد: آمریکایی‌ها همیشه سعی می‌کنند در مذاکرات طرف مقابل را سرگرم کنند و چون با کشورهایی روبرو بوده‌اند که سرتاپا امتیاز می‌دادند ( مثلا در دوره ترامپ دیدید که ولیعهد سعودی را به واشنگتن فرامی‌خواندند و مانند یک بچه او را می‌نشاندند و به او گفتند که باید این کار را برای ما انجام دهی) تصور می‌کنند در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز اینگونه می‌توانند رفتار کنند که طبیعتا چینی اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با تاکید براینکه دولت ایران چیز زیادی از مذاکراتِ رفع تحریم‌ها نمی‌خواهد، خاطرنشان کرد: خواسته‌ ما این است که آمریکایی‌ها باید به توافقات و تعهداتی که تا به حال شده پایبند باشند که البته آنها نمی‌خواهند این مساله را بپذیرند و تعهدات اضافی‌ای پیشنهاد می‌کنند که براساس بندهای احیای برجام قابل مذاکره  نیست. 

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: ورود آمریکا به برجام متضمن تعهد دادن به صورت کتبی است تا تضمین آور باشد و کاری که ترامپ به عنوان بازیگر نقش دیوانه انجام داد و از برجام خارج شد دوباره اتفاق نیفتد.

جعفری تصریح کرد: ما این را قبول نداریم که بگویند ترامپ فردی دیوانه بود، بلکه نقش پلیس بد را در آن زمان به او داده بودند و بعید هم نیست که در زمان‌های دیگر این کار را انجام دهند، به همین دلیل خطوط قرمزی که منافع فعلیِ میان و دراز مدت ملت ایران را تامین می‌کند حتماً باید در مذاکرات تامین شود.

وی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل نود با رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای رئیسی در این جلسه تاکید کرد که به مذاکره کننده ارشد کشور اعتماد کامل داریم و می‌دانیم که مورد اعتماد نظام است، کارها خوب پیش می‌رود و اگر نیاز به مشاورها و توصیه‌هایی از نمایندگان عزیز باشد قطعاً استفاده می‌شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها تقریبا ثابت کرده‌اند مثل همیشه به توافقات خود پایبند نیستند، در خصوص دلیل این رفتارشان گفت: آمریکایی‌ها از یک طرف در جنگ اوکراین بدنبال طولانی شدن درگیری هستند و فکر می‌کنند اینگونه می‌توانند اعضای بیشتری از کشورهای اروپایی و غیراروپایی را به پیمان ناتو ملحق کنند. 

جعفری ادامه داد: از طرف دیگر اگر بحث مذاکرات قطر به نتیجه ملموسی می‌رسید شاید موضوع سفر بایدن به منطقه نیز به شکلی منتفی می‌شد، پس لازم بود مذاکرات به نتیجه نرسد. 

وی با بیان اینکه از اول معلوم بود آمریکایی‌ها به قصد رسیدن به نتیجه اروپایی‌ها را جلو نینداخته‌اند و فقط از آنها استفاده تبلیغاتی کرده‌اند، اظهارداشت: اکنون دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها باید بتوانند راحت‌تر و بهتر نمایشی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بازی کردند را بیان کنند.

جعفری ادامه داد: بارها تاکید شده جمهوری اسلامی طرفی نیست که از مذاکره فرار کند اما در مذاکرات خطوط قرمز و حقوق ملت ایران باید تامین شود لذا پروپاگاندا راه‌انداخته‌اند که بگویند جمهوری اسلامی به نقطه تصمیم نرسیده در حالی که برعکس است و شواهد قاطع نشان می‌دهد آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به قصد رسیدن به نتیجه وارد این مذاکرات نشده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید براینکه آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند به دلایل مختلف قابل اعتماد نیستند گفت: ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم آنها را قابل اعتماد بدانیم و به همین دلیل، ضمن اینکه از میز مذاکره فرار نمی‌کنیم باید تضمین‌های عینیِ‌واقعی که قابل اجرا باشد را دریافت کنیم، البته علاوه بر آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و آژانس انرژی هسته‌ای هم ثابت کرده‌اند قابل اعتماد نیستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.