«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر روز گذشته و در پی بی‌نتیجه ماندن دور اول مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به تهران آمد تا با حسین امیرعبداللهیان برای ارزیابی و تسهیل برگزاری دور دوم این گفت‌وگوها رایزنی کند.

بدون تضمین توافق نمی‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای قطری‌اش به فضاسازی‌ها و تبلیغات منفی مقامات آمریکایی در مورد دلیل ناکامی مذاکرات دوحه با رونمایی از دستور کار اصلی گفت‌وگوهای علی باقری با انریکه مورا بر ادعای مقامات واشنگتن در مورد درخواست‌های فرابرجامی ایران خط بطلان کشید. امیرعبداللهیان دیروز به‌صراحت گفت موضوع اصلی مذاکرات نشست دوحه مسئله تضمین‌ها درمورد اجرای کامل توافق ۲۰۱۵ از سوی دولت آمریکا بوده است و ربطی به مطالبه رفع تحریم‌های سپاه ندارد.
وی افزود: برخلاف برخی ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکا ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.
وی با بیان اینکه تضمین مؤثر از سوی دولت آمریکا موضوع اصلی مذاکرات دوحه است، خاطرنشان کرد: پس مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست، ولی تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از مذاکرات سازنده و مهم خود در موضوعات دوجانبه با همتای قطری‌اش خبر داد و با اشاره به موضوعات مطرح شده در دیدار سران دو کشور، از توافقات نهایی بین مقامات ورزشی ایران وقطر در مورد برگزاری جام جهانی فوتبال و حضور تیم ملی کشورمان و تماشاگران ایرانی در قطر خبر داد و گفت: کارگروه‌های اجرایی این هماهنگی‌ها در دو کشور تشکیل‌شده است.
محمد عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر هم در این نشست بابیان اینکه سفرش به تهران در چارچوب تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است با اعلام حمایت کشورش از ادامه گفت‌وگوها باهدف از بین بردن نگرانی همه طرف‌ها و بازگشت آمریکا و اعضای برجام به تعهدات این توافق، ابراز امیدواری کرد ایرانی‌ها بتوانند به خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.