باکناره‌گیری دوباره دو وزیر از دولت انگلیس و در ادامه آن، تکرار دومینوی استعفا در میان مقامات ارشد، کابینه متزلزل بوریس جانسون بیش از پیش در خطر فروپاشی قرار گرفت.

شمارش معکوس سقوط بوریس

استعفای «ریشی سوناک» از تصدی وزارت دارایی و در واقع ارشدترین فرد دولت پس از نخست‌وزیر، به همراه «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس که نقش مهمی را در جریان همه‌گیری کرونا ایفا کرد،‌ ضربه مهلکی به اعتبار متزلزل جانسون وارد خواهد کرد. این دو در نامه جداگانه به نخست‌وزیر نوشته‌اند دیگر نمی‌توانند با وجدان راحت به خدمت در دولت ادامه دهند. ساعاتی پس از این استعفا نخست‌وزیر، «استیو بارکلی» را به عنوان وزیر بهداشت و «ناظم زهاوی» را به عنوان وزیر دارایی معرفی کرد تا به این ترتیب کابینه ترمیم شود و او تسلط خود را بر اوضاع نشان دهد. با وجود این، استعفای ناگهانی این دو وزیر کلیدی کابینه به فاصله کوتاهی پس از برگزاری جلسه رأی عدم اعتماد به بوریس جانسون و در آستانه رسیدگی کمیته تحقیقات پارلمان درباره تخلفات نخست‌وزیر، دولت محافظه‌کار را بیش از هر زمان دیگری تا مرز سقوط پیش‌ برده است. این در حالی است که در ادامه اعتراض‌ها به عملکرد دولت بوریس جانسون، در دو روز گذشته به غیر از دو وزیر یاد شده، ۱۵ مقام ارشد دولت که در بین آن‌ها چهار دستیار پارلمانی وزیر، دو نماینده تجاری، معاون رئیس حزب محافظه‌کار در امور جوانان و معاون دادستان کل دیده می‌شوند از مقام خود کناره‌گیری کردند.

بلا از آسمان و زمین بر سر جانسون می‌بارد
این تحولات پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه‌ اخیرش اعتراف کرد نباید کریس پینچر، نماینده مجلس را به عنوان معاون رئیس مجلس در ماه فوریه منصوب می‌کرد. کریس پینچر به آزار جنسی متهم است. دولت انگلیس از زمان روی کار آمدن جانسون با رسوایی‌های متعددی مواجه شده‌ است. پیش از این نیز میهمانی‌ها و مراسم می‌گساری متعدد اعضای دولت در زمان اوج اعمال محدودیت‌های کرونایی در این کشور جنجالی شده بود که به رسوایی «پارتی گیت» معروف شد. در آن زمان نیز جانسون در دروغ دیگری مدعی شد خبر نداشته با حضور در این میهمانی‌ها، قوانین دولت خودش در قبال کرونا را نقض کرده است. در نهایت کار به جایی کشید که ماه گذشته در جلسه پارلمان برای رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر رأی‌گیری شد، ولی جانسون توانست از آن مهلکه جان‌سالم به در ببرد. با وجود این جانسون این روزها علاوه بر تخلفاتش در رسوایی موسوم به «پارتی‌گیت»، به دلیل عملکرد ضعیف دولتش در حوزه‌های دیگر هم مورد انتقاد قرار گرفته است. تورم بریتانیا در ماه‌های گذشته سیر صعودی داشته و به ۹ درصد رسیده است. رسانه‌های انگلیس دو ماه پیش گزارش دادند نرخ تورم در انگلیس به بالاترین نرخ سالانه خود از سال ۱۹۸۲ رسیده است.

رفتن جانسون قطعی است
ناظران معتقدند حضور جانسون در قدرت به شمارش افتاده و بعید است او تا آخر امسال در داونینگ استریت دوام بیاورد. تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن او یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب کارگر به رهبری کی‌یراستارمر از محبوبیت نسبتاً بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی برخوردار است. یافته‌های مؤسسه نظرسنجی بریتین پردیکت نشان می‌دهد در صورت برگزاری انتخابات، حزب کارگر موفق خواهد شد به‌راحتی ۳۰۶ کرسی مجلس را تصاحب کند. در مقابل پیش‌بینی می‌شود حزب محافظه‌کار ۱۲۰ کرسی پارلمانی را از دست خواهد داد و شکست سنگینی را متحمل شود. بر اساس نظرسنجی مؤسسه یوگوو هم ۵۴ درصد از کسانی که در انتخابات سال۲۰۱۹ به حزب جانسون رأی دادند خواستار استعفای او از قدرت هستند. این درحالی است که ۶۹درصد از انگلیسی‌ها خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر و فقط ۱۸درصد طرفدار او هستند. عمده روزنامه‌های روز چهارشنبه انگلیس ضمن انعکاس بحران در دولت جانسون، به استقبال واژه «آخر بازی» رفتند. روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: با خروج ریشی سوناک و ساجد جاوید از کابینه، همه چیز برای بوریس جانسون تقریباً تمام شده است، هرچند ممکن است مدتی طول بکشد تا مخالفانش او را به خط پایان برسانند. گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین جانسون هم آغاز شده و نام افرادی چون جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت، بن والاس وزیر دفاع، لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی به عنوان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود. کی‌یر استارمر، رهبر حزب رقیب دولت جانسون در واکنش به تحولات اخیر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و معتقد است دولت در آستانه سقوط است. جانسون تاکنون دربرابر این پیشنهاد مقاومت و تأکید کرده انتخابات باید در تاریخ مقرر برگزار شود. انتخابات بعدی انگلیس برای ۲ «می» ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی 
شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.