درد مدارس مشهد یکی دو تا نیست. خلاصه عددهایی که در ادامه می خوانید این است که سرانه فضای آموزشی شهرمان با سرانه استاندارد که هیچ، حتی با سرانه کشور و خراسان رضوی هم فاصله دارد.

۲۳ درصد مدرسه‌های مشهد تخریبی یا نیازمند مقاوم‌سازی هستند

به گزارش قدس آنلاین، درد مدارس مشهد یکی دو تا نیست. خلاصه عددهایی که در ادامه می خوانید این است که سرانه فضای آموزشی شهرمان با سرانه استاندارد که هیچ، حتی با سرانه کشور و خراسان رضوی هم فاصله دارد. از این کمبود که بگذریم، به وضعیت استحکام مدارس مشهد می رسیم که آمارها می گویند جای تأمل دارد. وضعیت تورم و افزایش هزینه های ساخت و مقاوم سازی مدارس نیز خود حکایت مفصلی است.

جمعیت رو به افزایش دانش آموزان و کمبود زمین در مشهد را هم که به فهرست اضافه کنیم، می شود ملغمه ای تمام عیار. خیران مدرسه ساز پای کارند و اعتبارات دولتی هم می رسد اما کفاف نیازها را نمی دهد. اختصاص اعتبارات ویژه به مدارس مشهد راه حلی است که سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استان می گوید. راهکار «ابوالقاسم بابایی» برای پایان دادن به وضعیت کنونی مدارس مشهد کامل می شود اگر به آن پای کار آوردن رسانه ها و تعریف پویش هایی فراگیر را هم اضافه کنیم.

* بازسازی مدارس تخریبی به ازای هر کلاس چقدر درمی آید؟

مدارس شهری به ازای هر کلاس ۹۰۰ میلیون تومان و مدارس روستایی به ازای هر کلاس ۷۰۰ میلیون تومان.

*وضعیت بودجه تان در سال ۱۴۰۰ چطور بود؟

در اعتبارات استانی مصوبمان ۱۹۰ میلیارد تومان بود که ۳۶ درصد تخصیص پیدا کرد. اعتبارات ملی هم ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود که ۸۰ درصد تخصیص داشت.

*آن طور که از اطلاعات سایت مجمع خیران استنباط می شود، پویش آجر به آجر به عنوان شاخص ترین اقدام برای جذب کمک های خرد مردمی و تأمین بخشی از نیازهای مالی ساخت و بهسازی مدارس، مربوط به خیران مدرسه ساز است. از عملکرد اداره کل نوسازی در این باره بگویید.

آموزش وپرورش، خیران مدرسه ساز و نوسازی مدارس برای هدایت و جذب خیران به هم کمک می کنند. این سه ضلع اگر کنار هم نباشند، به هدفی که می خواهیم نمی رسیم. در بخش نامه ای که وزیر آموزش وپرورش ابلاغ کرد هم مجری پویش، نوسازی مدارس بیان شده است.

*از سرنوشت مدرسه کانکسی عدل که چندی پیش رسانه ای شد، چه خبر؟

این مدرسه موضوعش چیست که زوم کرده اید روی آن؟ پشت این قضیه چیست؟

* شگفتی از وجود یک مدرسه کانکسی در دل مشهد.

ما در استان سیصد مدرسه کانکسی داریم.

*این آمار، اوایل خرداد امسال به نقل از شما ۳۶۹ مدرسه بیان شده بود.

اگر مصوبه سفر رئیس جمهوری را در نظر بگیرید ۳۰۰ مدرسه کانکسی داریم.

* از مدرسه عدل می گفتید.

سه فرصت اعتباری برای این مدرسه داریم. یکی فرصت خیران است که با یکی دو خیر مذاکرات اولیه صورت گرفته است. دومی گروه های جهادی هستند که دیروز با دوستان جلسه داشتم و هنوز نتیجه قطعی نیست. اگر مقدمات کار فراهم شود تحویل فضا به دوستان جهادی صورت می گیرد تا فضای طبقه دوم مدرسه را توسعه بدهند. اگر هم فراهم نشود، بودجه سنواتی ما در ۱۴۰۱ ظرف دو سه ماه آتی به دستمان می رسد و این مدرسه را در اولویت قرار می دهیم.

* با این حساب برچیده شدن این کانکس به سال تحصیلی آینده هم نمی رسد.

احتمالا، چون حدود سیصد متر زیربناست و تا آغاز سال تحصیلی جدید دو ماه فرصت داریم. معلوم هم نیست گروه جهادی تا چه اندازه بتواند کار را پیش ببرد.

* لابه لای صحبت هایتان اشاره کردید در مشهد دو مدرسه کانکسی داریم. در این باره توضیح بدهید.

دو کانکس در شهر مشهد و بیست کانکس در اطراف شهر مشهد وجود دارد. درباره کانکس های داخل شهر، شاید اگر سامان دهی فضا به درستی انجام می شد، این موقعیت پیش نمی آمد. البته مدرسه عدل که اشاره شد در مسیر عقب نشینی است و شاید آموزش وپرورش می خواسته است با این کار، حفظ مالکیت کند. استفاده از کانکس در استان چه دائم و چه موقت، یک واقعیت است. در شهرستان های تربت جام، تایباد، صالح آباد، کلات و نیشابور مدارس کانکسی زیادی داریم. روستاهایی با جمعیت دانش آموزی زیر ۱۰ نفر داریم که استفاده از کانکس توجیه اقتصادی دارد. بااین حال پارسال با مجموعه قلمچی برای جایگزینی بیست مدرسه یک کلاسه توافق کردیم. اولویت برنامه ریزی ما برای حذف کانکس ها با مدارسی است که به دلیل تراکم جمعیت از کانکس استفاده می کنند.

*مسئله عمده مدارس مشهد عبارت اند از؟

قانون تخریب و بازسازی مدارس فرسوده که ابلاغ شد بازسازی بخش اعظم مدارس فرسوده در دستور کار قرار گرفت. مشکل عمده ما در مشهد افزایش جمعیت دانش آموز و کمبود سرانه فضای آموزشی است. مشکلاتی که در تأمین زمین با کاربری آموزشی داریم حرکتمان را کند می کند. مدارس غیردولتی می تواند یک ظرفیت باشد، به ویژه اگر به سمت حاشیه شهر هدایت شود. هرچند این مدارس هم مسائل خاص خودش را دارد.

ساخت مدارس غیردولتی بر اساس شاخص های آموزشی کمتر اتفاق افتاده است و رویکرد مؤسسان این مدارس بیشتر به سمت اماکن استیجاری است تا احداث مدرسه. ازیک طرف در آیین نامه های مربوط گفته شده است که این مدارس در هر نوع کاربری ای می توانند مستقر شوند. از سوی دیگر از نوسازی مدارس خواسته شده است انطباق مدارس را با آیین نامه ها، رویه های فنی، ضوابطی مثل قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان و غیره بررسی کند. این دو عملا مغایرت دارند و یک طور استاندارد دوگانه اند.

*گفت وگوی ما به دلیل شرایط کنونی شما، فاقد داده های آماری لازم بود. اعداد موردنیاز برای تهیه داده نما را چطور دریافت کنیم؟

داده ها را شرمنده ام، شاید نتوانیم به ریز در اختیارتان قرار بدهیم.

*چرا نمی توانید؟ مگر محرمانه است؟

نه، بعضا برداشت های مختلفی می شود. اجازه بدهید بخشی را که می توانم ارائه کنم، جمع بندی می کنم. هر جا ابهام داشتید در خدمتتان هستم.

منبع: شهرآرانیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.