۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۳
کد خبر: 808325

اگرچه رئیس جمهور محترم در جهت تسریع پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اعلام کرده‌اند بانک‌ها طی ۱۰روز پس از تکمیل مدارک باید این‌ تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند، اما بعید است بانک‌ها بر اجرای این دستورات اهتمامی داشته باشند.

گروگان بروکراسی و بانک‌ها

به عنوان مثال، پرداخت تسهیلات با ارائه یک ضامن و سفته از چندماه قبل به بانک‌ها ابلاغ شده، اما به دلیل ضعف در نظارت و رسیدگی و رانت قوی که مجموعه‌های بانکی از آن برخوردار هستند، همچنان این بنگاه‌های مالی از اجرای این موضوع اجتناب می‌کنند و در موضوعاتی نظیر پرداخت تسهیلات بدون ضامن نیز بروکراسی طولانی مدت به راه انداخته‌اند. 
حلقه گمشده و زمانبر  دیگر در پرداخت این تسهیلات به مرحله نام‌نویسی در سایت سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه بانک مرکزی و صف انتظار استعلام‌ها و تعیین شعبه  برمی‌گردد. این فرایند چندماه به درازا می‌کشد و کسی مطالبه نمی‌کند که چرا شرایط اعطای تسهیلات این‌قدر فرسایشی است و از سوی دیگر چرا بیمه دختران حین ازدواج با آن سرعت در کمتر از ۲۴ساعت قطع می‌شود؟
دولت اگر واقعاً بنا بر پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری دارد باید به این پرونده ورود کند و موانع را کاهش دهد.
اعطای تسهیلات به مردم باید مانند هوشمندسازی حوزه نان، هوشمند و سریع شود تا بانک‌ها اقدام به تضعیف حقوق ملت نکنند.
باید متقاضیان بتوانند از همان ابتدا همه مدارک لازم اعم از ضامن و سفته را در سایت بارگذاری کنند تا استعلام‌ها یک‌باره صورت بگیرد و پس از تأیید ، برای احراز هویت به بانک تعیین شده مراجعه کنند و روند پرداخت تسهیلات مورد رصد قانونی قرار بگیرد.
نیاز به افزایش زمان تنفس در پرداخت اقساط نکته دیگری است که باید به آن اشاره کرد. در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات ازدواج   بدون تنفس و تنفس تسهیلات فرزندآوری تنها  ۶ماه در نظر گرفته شده است. لازم است متولیان امر در این باره نیز تأمل کنند و بازه زمانی تنفس را افزایش دهند.
اگر سیاست‌گذاران واقعاً به دنبال جوان‌سازی جمعیت  و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری هستند، باید به گونه‌ای عمل کنند که این قشر از جامعه مزه شیرین برنامه‌ها و سیاست‌های تشویقی دولت را به طور واقعی احساس کنند؛ زیرا صرف شعار دادن، دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند.

خبرنگار: رضا طلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.