حجاج کشورهای مختلف پس از سه روز بیتوته در سرزمین منا، از امروز منا را ترک کرده و وارد مکه مکرمه می‌شوند تا آخرین مرحله مناسک حج تمتع را بجا آورند.

خروج حجاج از منا/ فردا اتمام عملیات حج تمتع

به گزارش قدس آنلاین، امروز همه زائران حج تمتع از سرزمین منا به مکه مکرمه منتقل خواهند شد؛ به طوری که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، حدود یک سوم حجاج ایرانی از بامداد امروز به سوی مکه مکرمه حرکت کردند که این حجاج با ۸۰ دستگاه اتوبوس به مسجدالحرام رسیدند.

همچنین سایر حجاج از ظهر امروز پس از انجام رمی جمرات سه‌گانه با ۱۷ دستگاه اتوبوس به مکه منتقل خواهند شد و به این ترتیب تا غروب امروز همه حجاج کشورمان سرزمین منا را ترک و وارد مکه می‌شوند تا طواف نساء را انجام دهند.

حرکت حجاج ایرانی به سوی رمی جمرات

سعودی‌ها به منظور آمادگی مسجدالحرام برای حضور حجاج، از شب گذشته ورود به مسجدالحرام را محدود کرده و حتی افراد ساکن مکه هم امکان تشرف به خانه خدا را نداشتند و فقط حجاج از سرزمین منا می‌توانستند وارد مسجدالحرام شوند.

امسال حدود ۹۰۰ هزار نفر زائر از کشورهای مختلف به سرزمین وحی مشرف شدند و مناسک حج تمتع در روزهای پایانی است. همچنین سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که حجاج این کشور در روزهای دوازدهم و سیزدهم ذی‌الحجه (امروز و فردا) می‌توانند طواف وداع را انجام دهند و در روز چهاردهم ذی‌الحجه طواف وداع مختص حجاج خارجی است.

فردا به صورت رسمی عملیات حج تمتع به پایان می‌رسد و حجاج کشورمان از ۲۳ تیرماه به مرور به کشور بازمی‌گردند؛ به طوری که زائران مدینه اول از فرودگاه جده به کشور منتقل می‌شوند و برخی دیگر از کاروان‌ها که در قالب مدینه دوم هستند، پس از پایان عملیات حج تمتع به مدینه مشرف شده و از فرودگاه مدینه عازم ایران اسلامی خواهند شد.

تشرف حجاج به مسجدالحرام

در روزهای آینده جمعی از حجاج به مدینه منوره مشرف می‌شوند و به این ترتیب حدود نیمی از حجاج ایرانی نیز به زیارت حرم نبوی خواهند رفت. با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده توسط سازمان حج و زیارت، همه زائران کشورمان قبل از محرم بامی‌گردند و به این ترتیب هفتم مرداد آخرین پرواز زائران ایرانی از عربستان است.

 امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از کشورمان در مناسک حج تمتع شرکت کردند و روند بازگشت حجاج در روزهای آینده آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.