طرح ملی «من قرآن را دوست دارم» از تیرماه سال گذشته با هدف آموزش روخوانی به صورت غیرحضوری در اعتاب مقدسه ایران آغاز به کار کرد تا دریچه‌ای باشد به سوی آشنایی با تعالیم انسان‌ساز کتاب الهی و انس همگان با این کتاب امیدبخش.

من قرآن را دوست دارم

این طرح تا به امروز برگزاری آن با پوشش رده‌های سنی مختلف از کودک ۸ساله تا بزرگسالان و تمام کسانی که بتوانند قرآن بخوانند ادامه دارد تا همگان بتوانند آیات کتاب الهی را به گونه‌ای صحیح تلفظ کنند و از انوار معنویت آن بهره‌مند شوند.
در حال حاضر دبیرخانه اجرایی این طرح در حرم مطهر رضوی تشکیل شده و کمیته‌های مختلف آموزش، فناوری، اجرایی و رسانه در این طرح مشغول فعالیت هستند. سایر بقاع متبرکه ایران از جمله اعتاب مقدسه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی بقاع و امامزاده‌ها و دو مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی در اجرای این طرح ملی مشارکت و همکاری دارند.

آموزش ۳۰ هزار قرآن‌آموز 
حجت‌الاسلام میریان؛ مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با اشاره به محوریت این مرکز در اجرای طرح «من قرآن را دوست دارم» گفت: هدف از اجرای این طرح، گسترش فرهنگ قرآن‌خوانی و آموزش روخوانی قرآن در سراسر کشور است، امید داریم بتوانیم در افق آینده، دست‌کم ۸ میلیون نفر را تحت آموزش این طرح قرار دهیم تا از مرحله مقدماتی تا مدارج عالی با آموزش قرآن کریم آشنا شوند. تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از آموزش‌های این طرح قرآنی بهره‌مند شده‌اند و پنج دوره قرعه‌کشی انجام شده و ۷۴ نفر از برگزیدگان این طرح جوایز خود را دریافت کرده‌اند.
حجت‌الاسلام مشرف؛ مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت مصومه(س) و نماینده حرم مطهر حضرت معصومه(س) در کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب نیز در زمینه اجرای این طرح گفت: طرح «من قرآن را دوست دارم» در بازه زمانی اجرای یک ساله با وجود نبود تبلیغات گسترده با استقبال خوب مردم مواجه شده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه فرهنگی اعتاب در قم افزود: در این نشست مصوب شد اجرای مرحله دوم طرح در دستور کار قرار گیرد. دومین مرحله طرح من قرآن را دوست دارم شامل زیباخوانی و تصحیح قرائت نماز در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان خواهد بود که کارهای مقدماتی آن انجام شده است. لازم است در زمینه اطلاع‌رسانی طرح‌های قرآنی و تشویق و ترغیب مخاطبان این برنامه‌ها تلاش بیشتری انجام شود؛ چرا که قطعاً با تبلیغات وسیع و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای از جمله صدا و سیما می‌توان گام‌های مؤثرتری در زمینه آموزش قرآن و ترویج طرح‌هایی مثل «من قرآن را دوست دارم» برداشت.

گسترش فرهنگ قرآنی 
مرتضی معصومی، مسئول دارالقرآن مسجد مقدس جمکران نیز با اشاره به اینکه اجرای این طرح قرآنی با همکاری آستان قدس رضوی و سایر اعتاب مقدسه گامی برای گسترش فرهنگ قرآنی در سطح کشور است، گفت: مرحله اول این طرح شامل آموزش روخوانی قرآن کریم در بستر فضای مجازی برای عموم مخاطبان است که تعداد قابل توجهی از افراد در این طرح شرکت کردند و اجرای مراحل بعدی نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق است.
اگر چه این طرح در فضای مجازی برگزار می‌شود، اما قرآن‌آموزان در بستر فضای مجازی با استاد در ارتباط هستند و استادان پشتیبان به رفع اشکال قرآن‌آموزان و راهنمایی آنان می‌پردازند. طرح «من قرآن را دوست دارم» بزرگ‌ترین طرح مشترک بین آستان قدس رضوی و اعتاب مقدسه است و در مسجد مقدس جمکران برای تبلیغ این طرح، اطلاع‌رسانی گسترده در کانال‌های خبری و پیام‌رسان‌های ایتا در تعطیلات نوروز و مناسبت‌های ملی و مذهبی انجام شده است، امیدواریم با برنامه‌ریزی درست و اجرای دقیق طرح، مردم بتوانند قرآن را بدون غلط بخوانند و فرهنگ صحیح‌خوانی قرآن بین مردم رواج یابد.
معتز آقایی؛ مدیر مرکز آموزش قرآن کریم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و دبیر کارگروه قرآنی اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: خوشبختانه این طرح در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استقبال خوب مردم مواجه شده به گونه‌ای که افراد از ۸ تا ۸۶ سال از مشاغل مختلف در این طرح ثبت نام کرده‌اند. 
علاقه‌مندان می‌توانند با نام‌نویسی در سامانه www.quranlove.net و دانلود ۱۴ فایل آموزشی روخوانی قرآن نسبت به شرکت در این طرح اقدام کنند. پس از نام‌نویسی در سامانه این طرح، پشتیبان به عنوان معلم با شرکت‌کنندگان در پنج نوبت تماس می‌گیرد و استادان پشتیبان این طرح پس از تشکیل کلاس؛ وظیفه راهنمایی، رفع اشکال و آزمون نهایی را انجام خواهند داد. پس از آزمون شفاهی اگر متقاضی نمره حد نصاب را کسب کرد، آزمون الکترونیکی هم در همان سامانه انجام خواهد شد و گواهی‌نامه الکترونیکی برای قرآن‌آموز صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهلا صادقیان ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
    0 0
    من قران را دوست دارم که قران یادبگیرم