عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حدیث غدیر شناسنامه شیعه و معتبرترین سند برای ولایت امیرالمومنین(ع) است.

حدیث غدیر شناسنامه شیعه است/ آیه ۶۷ سوره مائده، دستور الهی بر جانشینی حضرت علی(ع)

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در سلسله جشن های«شکوه ولایت» که به مناسبت ایام پر نور و سرور دهه ولایت شب گذشته با حضور زائران و مجاوران حریم ملکوتی رضوی در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، به تبیین حاکمیت در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: حاکم جامعه اسلامی را خدا باید تعیین کند چرا که او خود خالق بشر است.
وی با استناد به آیه ۶ سوره احزاب «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...» بیان کرد: طبق این آیه شریفه پیغمبر اکرم(ص) بر مومنین حاکمیت و ولایت دارد و هر دستوری که فرمود باید بدون چون و چرا از سوی مسلمین مورد اطاعت قرار بگیرد.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: مهندسی حکومت در جامعه اسلامی از شخص پیغمبر اکرم(ص) آغاز می‌شود و مشروعیت حکومت و حاکمیت پیامبر(ص) مبتنی بر وحی است نه رای مردم و همه علمای سنی و شیعه به اتفاق می‌گویند پیامبر(ص) از سوی خداوند بر جامعه اسلامی حکومت دارد.
وی در ادامه با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...» بیان کرد: بر اساس این آیه پیامبر(ص) از سوی خداوند مامور می‌شود که حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود قرار دهد. در این آیه تاکید شده که اگر این دستور یعنی ابلاغ جانشینی امیرالمومنین(ع) انجام نشود مانند این است که پیامبر(ص) رسالت خود را انجام نداده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: پیامبر(ص) از ابتدای رسالت خود بارها به صورت غیر رسمی حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود به مردم معرفی کرده بودند ولی این موضوع باید به صورت رسمی و در یک مقطع حساس به مردم ابلاغ می‌شد که آن مقطع زمانی روز هیجده ذی الحجه بود. 
آیت الله خاتمی حدیث غدیر را شناسنامه شیعه عنوان کرد و گفت: در روز عید غدیر صد و بیست هزار نفر از مسلمانان که همراه پیغمبر(ص) از حجه الوداع برمی‌گشتند، با حضرت علی(ع) به عنوان امیرالمومنین(ع) بیعت کردند و این معتبرترین سند برای ولایت ایشان است.
در ادامه برنامه‌های جشن «شکوه ولایت» در حرم مطهر رضوی مداحان و مولودی‌خوانان به مدیحه‌سرایی و اجرای سرود پرداختند و شاعران آئینی اهل بیت(ع) در مدح امیرالمومنین(ع) اشعار خود را قرائت کردند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.