مدیر یک شرکت تولیدی قند که حدود ۱۰ سال است فعالیت خود را آغاز کرده معتقد است برخی تصمیمات به جای آنکه مانع‌زدایی از تولید داشته باشد مانع‌زایی می‌کند و باید حمایت‌های بیشتری از تولید صورت بگیرد تا شاهد رونق اقتصاد و اشتغال باشیم.

جای خالی تصمیمات تشویقی در مدیریت صنایع

مهرداد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال‌های گذشته قند تولیدی شرکت، به استان‌های فارس و بندرعباس نیز صادر می‌شد ولی اکنون به دلیل افزایش کرایه حمل بار و نبود چغندرقند در داخل استان، واردات شکر از بندرعباس انجام می‌شود به همین دلیل هزینه‌ها افزایش یافته و برای ما مقرون به‌صرفه نیست.
وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت شکر تأثیری در میزان تولیدات این شرکت داشته یا خیر گفت: بله افزایش قیمت شکر موجب کاهش تولیدات ما شده است به‌طوری که شکری که پیش از افزایش قیمت‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ خریداری می‌شد اکنون ۱۸هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار هم پیدا نمی‌شود.
این تولیدکننده ادامه داد: اکنون سهمیه شکر در خراسان رضوی برای هر کارخانه ۵۰۰تن است در حالی که سهمیه خراسان شمالی در مجموع ۳۳ تن است.
اکبری عدم ثبات مدیریت را یکی از مشکلات عمده واحدهای صنعتی خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: متأسفانه سیستم‌های این استان «راه ننداز» هستند. همیشه سعی کرده‌ام خود را درگیر دستگاه‌های اجرایی نکنم زیرا قطعاً مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهند کرد.
وی ادامه داد: با گذشت ۱۸ سال از استان شدن خراسان شمالی متأسفانه مسئولان ما دیدگاه یک استان را ندارند و به عنوان یک شهرستان به این استان نگاه می‌کنند. بنده بارها گفته‌ام اگر این کارگاه تولیدی قند خود را در مرز استان خراسان رضوی و خراسان شمالی احداث و راه‌اندازی می‌کردم بی‌شک پیشرفت بسیاری داشتم.
اکبری بیان کرد: این استان نیاز به مدیران دلسوزی دارد تا برای افزایش سهمیه، جذب سرمایه‌گذار و پیگیری مشکلات به تهران بروند تا حق مردم این استان را بگیرند و تا زمانی که دیدگاه بزرگی نداشته باشند این استان پیشرفت نخواهد کرد. نکته دیگر اینکه شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران خارج از استان مهیا و وسوسه‌کننده نیست در صورتی که اگر متولیان حوزه صنعت و تولید به واحدهای موجود استان توجه کنند و آن‌ها تولیدات خود را افزایش دهند بی‌تردید موجب تبلیغ سودآور بودن سرمایه‌گذاری در استان و عاملی برای جذب سرمایه‌گذار خواهد شد. اما متأسفانه خراسان شمالی در حوزه‌هایی مثل اشتغال و جذب سرمایه‌گذار در رتبه‌های انتهایی کشور قرار دارد.
اکبری افزود: در گذشته ظرفیت کاری ما در سه شیفت بود که به دلیل برخی اتفاقات در سازمان صمت استان، شیفت کاری این کارگاه به یک شیفت کاهش پیدا کرد که باید در این زمینه نمایندگان وقت پاسخگو باشند، در گذشته این کارگاه با ۲۵ نفر نیروی کار فعالیت می‌کرد ولی اکنون این تعداد به ۱۵ نفر کاهش پیدا کرده است.
وی به شعار سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه شیفت کاری ما کاهش پیدا کرد ولی ما تولید را تعطیل و یا کم نکردیم بلکه با خریداری دو دستگاه به تولیدات خود ادامه دادیم.
اکبری میزان تولیدات قند این شرکت را در حال حاضر روزی ۷.۵ تن ذکر کرد و گفت: اگر اکنون با همین تعداد دستگاه در سه شیفت کار کنیم میزان تولیدات ما به روزی ۲۰ تن هم می‌رسد.
این تولیدکننده ادامه داد: تنها مشکل ما مدیریت است که باید مدیران برای جذب سهمیه تلاش کنند. اکنون آمار اشتغال استان متناسب با این میزان جمعیت نیست. زمانی که شغلی برای کسی فراهم کنیم این افراد انگیزه‌ای برای تشکیل خانواده خواهند داشت و اگر غیر این باشد آسیب‌های اجتماعی زیادی در جامعه رخ می‌دهد.
وی یکی دیگر از مشکلات این شرکت را گاز مصرفی عنوان کرد و گفت: اکنون تعرفه گاز این شرکت در هر مترمکعب نسبت به سال گذشته هفت برابر شده است و عملاً قفل هستیم و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
اکبری در خصوص قطعی برق واحدهای تولیدی در ایام تابستان نیز گفت: در سال‌های گذشته به دلیل قطعی برق خسارت سنگینی به این شرکت وارد شد. در سال جاری قطعی برق در روزهای یکشنبه هر هفته انجام می‌شود و در این روز تمام واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیدک تعطیل هستند که همین موضوع نیز به ضرر تولید است و باید مدیریت شود.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.