۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 808989

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با اشاره به مراجعت حجاج به ۱۸ فرودگاه کشور، گفت: پروازهای برگشت حجاج از امروز آغاز شده و در روز اول ۶ پرواز از جده به کشور خواهیم داشت.

آغاز بازگشت حجاج از ۱۸ ایستگاه پروازی هما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «شمس الدین فرزادی‌پور» روز پنجشنبه گفت: برای بازگشت حجاج مبادی ورودی تفاوتی با پروازهای رفت ندارد و همان تعداد فرودگاه و کاروان و تعداد پرواز برقرار خواهد بود،  با این حال شاید مجبور شویم تعداد پروازها را به دلیل حمل بار مازاد حجاج افزایش دهیم اما فعلا برنامه ای برای آن پیش بینی نشده است.

به گفته سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پروازهای برگشت حجاج از امروز پنجشنبه آغاز و در روز اول ۶ پرواز از جده به کشور خواهیم داشت که سه پرواز برای فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) دو پرواز برای فرودگاه تبریز و یک پرواز برای فرودگاه کرمان خواهد بود.

فرزادی پور با اشاره به مراجعت حجاج به ۱۸ فرودگاه کشور گفت: ورود حجاج بیت الله الحرام نیز به همان فرودگاه‌ها انجام خواهد گرفت و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مانند پروازهای رفت، عملیات بازگشت حجاج انجام شود.  

وی با اشاره به اینکه پروازهای برگشت در زمان کوتاهتری نسبت به پروازهای رفت اما با شرایط سخت‌تر انجام می‌شود، افزود: در روز پنجم بازگشت حجاج بین ۱۲ تا ۱۴ پرواز خواهیم داشت که این تعداد پرواز حجم بالایی است و امیدواریم بدون مشکل پروازهای برگشت را انجام دهیم.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هواپیماهایی که برای حج در نظر گرفته شده است عمدتا در مسیرهای داخلی استفاده نمی‌شود و هواپیماهای دور برد با ظرفیت بالا هستند و طبیعتا در پروازهای داخلی ما مشکل خاصی ایجاد نشد.

وی درباره تعداد هواپیماهای اختصاص یافته به عملیات بارگشت حج خاطرنشان کرد: باتوجه به تعداد پرواز در روز، هواپیما اختصاص داده می‌شود که با توجه به نیاز در این عملیات  ۵ الی ۶ فروند هستند و علاوه بر اینها هواپیمای پشتیبان هم پیش بینی شده است که اگر مشکل خاصی از نظر فنی پیش بیاید بتوانیم از هواپیماهای پشتیبان استفاده کنیم.

فرزادی پور با اشاره به اینکه در عملیات پروازهای رفت حج، هواپیمایی معراج با انجام چند پرواز درکنار هواپیمایی جمهوری اسلامی بود و به عملیات اعزام کمک کرد، گفت: در عملیات برگشت نیز همین شرکت بخشی از ظرفیت خود را در اختیار ایران ایر قرار داده است که از همکاری شرکت معراج تشکر می‌کنیم.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در پروازهای رفت با کشور عربستان درگیر موضوع خاصی نبودیم و همچنین  با پیگیری‌های انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد و همین روند در عملیات برگشت حجاج نیز ادامه خواهد داشت.

۱۱ ایستگاه پروازی بدون تاخیر 

فرزادی پور درباره میزان تاخیر پروازها در عملیات رفت تصریح کرد: در عملیات رفت  ۲ الی ۳ مورد تاخیر داشتیم که تاخیرات ناخواسته بود. یکی از مواردی که موجب تاخیر شد نقص فنی هواپیما بود که در کوتاه ترین مدت نقص فنی برطرف شد. مشکلی که حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز داشت اما در کمتر از ۱۰ ساعت هواپیما آماده پرواز شد.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران میانگین تاخیر در پروازهای رفت حجاج را کمتر از یکساعت عنوان کرد و گفت: در مجموعه ۱۸ فرودگاه کشور که عملیات حج انجام شده است در عملیات رفت  در ۱۱ ایستگاه پروازی اصلا تاخیر نداشتیم و  میانگین تاخیر در پروازها کمتر از یک ساعت بود.

فرزادی پور با اعلام اینکه عملیات حج ۱۴۰۱ یکی از بهترین ماموریت‌ها در عملیات پروازها بود، افزود: با توجه به شرایط حاکم و مشکلات و تحریم‌ها که بعضا موجب تحمیل  برخی سختی‌ها از جمله تاخیرها می‌شود. این تاخیرها برای هیچکدام از مجموعه‌های هوایی خوشایند و مطلوب نیست خصوصا ایران ایر ولی عملا تاخیرها در عملیات حج تاخیرهای آزار دهنده ای نبود. مضاف بر اینکه با همه دستگاه‌ها هماهنگ بودیم و مجموعه صنعت کنار هم بودند و اجازه ندادند این تاخیرها، تاخیرات آزار دهنده‌ای باشد.

وی افزود: اعزام زائران از ترمینال‌ها به خوبی و بدون معطلی انجام می‌گرفت که ترمینال سلام یکی از این موارد بود که فضای مناسب برای زائرین فراهم بود و از زوار پذیرایی به عمل می‌آمد.

فرزادی پور با اشاره به خواسته وزیر راه و شهرسازی پیش از اعزام حجاج برای خدمات رسانی مطلوب به حجاج گفت: به نظر من بخشی از این خواسته با توجه به ظرفیت موجود محقق شد و بدرقه مناسب زائران بیت‌الله‌الحرام در ایستگاه‌های مختلف با حضور  مسئولان و عوامل استانی در فرودگاه‌های مختلف کشور انجام شد.

وی  ابراز امیدواری کرد: این مسیر را در آینده هم بتوانیم ادامه دهیم. با این حال ما تا تحقق صددرصدی این خواسته فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا در آینده به آن نقطه مطلوب و خدمت بی منت برسیم.  

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سوالی در مورد اینکه امکان دارد با توجه به گرمای هوا در عربستان و ایجاد مشکل برای هواپیما هنگام پرواز بار همراه مسافر به دلیل شرایط آب وهوایی  به کشور بازنگردد، گفت: اینکه بعضا بار همراه مسافر به مقصد نمی‌رسد در مناطق سردسیر هم اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات باید بین مسافر و بار یکی را انتخاب کرد و این اتفاق در صنعت هوانوردی کاملا عادی است. طبیعتا در شرایطی که موضوع گرد و غبار و گرما و شرایط کارایی هواپیما تحت تاثیر قرار می گیرد احتمال وقوع این مسائل بیشتر است و طبیعتا در این موارد بین جامه دان و مسافر اولویت با مسافر است و در این موارد باید مدیریت و اطلاع رسانی به موقع انجام شود.

فرزادی پور در ادامه گفت: این شرایط در عملیات بازگشت حج پیش بینی شده است که به هر دلیلی جامه‌دان و بار همراه با مسافر به مقصد باز نگشت، بار به مجموعه ای منتقل  و از آن جا بار مسافران از طریق خودرو به منزل آنان ارسال می‌شود.

ارسال پیامک عذرخواهی و دلجویی از مسافران 

فرزادی پور راههای ارتباطی مردمی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  را ۴ خط با شماره تلفن۴۶۶۲۵۱۵۱ که به صورت ۲۴ ساعته برای پاسخگویی به هموطنان در ایام حج و آینده آماده است اعلام کرد و افزود: سایت (اینجا) در ایام حج برای آگاهی از زمان پروازهای حجاج  در نظر گرفته شده است که هموطنان می‌توانند با ورود به این سایت اطلاعات لازم را کسب کنند. همچنین از طریق ارسال ایمیل به Pr@iranair.com  می‌توانند نظرات و پشنهادات خود را برای روابط عمومی «هما» ارسال کنند.

وی با اعلام فعال شدن سامانه پیامکی نیز خاطرنشان کرد: در پروازهای عتبات عالیات که همراه با  تاخیر بودند پیامک عذرخواهی برای تمامی مسافران عزیز ارسال شد و ضمن تماس با تعدادی از آنان دلجویی نیز به عمل آمد.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اعلام راه اندازی سامانه دریافت نظرات مسافران در پرواز همزمان با روز عید غدیر گفت: با راه‌اندازی این سامانه بعد از پایان سفر مسافران، پیامکی برای همه  ارسال می شود تا  وارد این سامانه شده و در نظرسنجی  شرکت کنند. این نظرسنجی به صورت آنلاین در خصوص سرویس‌ها و خدمات ویژه اعم از تهیه بلیت تا سرویس درون پرواز و سایر موضوعات است که قابلیت کامنت گذاری هم به علاوه سوالات پیش فرض وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.