در شرایطی که تهدیدهای مقام‌های آنکارا برای انجام عملیات جدید در شمال و شرق سوریه ادامه دارد، روز گذشته «مظلوم عبدی» فرمانده شبه نظامیان کُرد و پیاده‌نظام ائتلاف آمریکایی موسوم به «قسد» از تهران و مسکو درخواست کمک کرده است.

دو دوزه بازی جدید «قسد»

کردهای سوریه در ارتباط با تعیین تکلیف سیاسی خود در میدان سوریه در انتخاب بین قرار گرفتن در پازل دمشق یا واشنگتن مذبذب هستند، در حالی که این شبه‌نظامیان در جریان عملیات نظامی ترکیه در سال ۲۰۱۹ موسوم به «چشمه صلح» زمانی که آمریکا کردها را تنها گذاشت، از ارتش سوریه خواستند تا وارد شهرهای «منبج» و «کوبانی» شوند. گفته می‌شود رایزنی‌های اخیر امیر عبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان با مقامات ترکیه نتیجه‌بخش نبوده و رئیس‌جمهور ترکیه دهم تیر ماه در جمع خبرنگاران تأکید کرده است: «عملیات نظامی در سوریه را در شب و به صورت ناگهانی انجام می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم در زمان مناسب این عملیات‌ها را به قوی‌ترین شکل انجام دهیم». به گزارش رسانه‌های ترک زبان، هدف حملات جدید احتمالی ترکیه به شمال سوریه، شهرهای منبج و تل رفعت در غرب فرات و عین العرب، کوبانی، رأس العین و نیز حسکه در شرق فرات خواهد بود. در چرایی استمرار چالش در مرزهای شمال و شرق سوریه و بازی نفتی آمریکایی‌ها با کردهای سوریه و حمایت نکردن نظامی‌شان از آن‌ها، دو کارشناس و مستند ساز محور مقاومت در گفت‌وگو با قدس، زوایای مختلف این پرونده را بررسی کرده‌اند. 

هدف حفظ استقلال سوریه باشد
 سید مجتبی الحیدری کارشناس مسائل محور مقاومت و از شاهدان عینی جنگ در سوریه می‌گوید: حمایت از افزایش تعامل کردها با دولت مرکزی ترکیه و تلاش برای جلوگیری از به خطر افتادن استقلال سوریه اصلی‌ترین محوری است که جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به آن باید پافشاری کند. وی ادامه داد: گروه قسد به دنبال این است که با به چالش کشیدن روابط مثلث ایران، ترکیه و دمشق امنیت خودش را تأمین کند و از سوی دیگر به آمریکایی‌ها این پیغام را بدهد که به بازی برگردند. الحیدری خاطرنشان کرد: من در سال‌های اوج تروریسم در منطقه عفرین حضور داشتم و شاهد حمایت انسان دوستانه ایران از کردهای سوریه بودم، اما رهبران آن‌ها به انسانیت مقاومت خیانت کردند و جانب آمریکا را گرفتند. علت اصلی تلاش ترک‌ها برای سرکوب شبه نظامیان کرد، برگزاری انتخابات احتمالی‌ در کردستان عراق است، البته منابع نفتی موجود در این سرزمین‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. مشکل کردهای سوریه این است که به حکومت مرکزی نمی‌پیوندند و تنها لحظه آخر به سراغ محور مقاومت می‌آیند. جمهوری اسلامی ایران تنها با هدایت کردها به سمت روابط مثبت با دمشق می‌تواند به استقلال سوریه کمک کند. 

ثروتی که کردها از سوریه بردند
 سید حامد هاشمی جویباری مستندساز جنگی حاضر در عملیات دوم آزاد سازی «خان طومان» سوریه نیز در همین زمینه به قدس می‌گوید: کردهای «قسد» با فروش ارزان‌قیمت منابع سوریه به اسرائیل نقش پررنگی در تضعیف محور مقاومت دارند. وی با بیان اینکه تنها راه کمک به استقلال سوریه تلاش همه‌جانبه برای تقویت کنترل دولت مرکزی سوریه بر مناطق کردنشین است می‌افزاید: جمهوری اسلامی باید در نشست جدید آستانه ضمن تعمیق روابط با ترکیه نسبت به حل مسائل امنیتی سوریه از راه مسالمت‌آمیز به یک جمع‌بندی صحیح برسد. هاشمی افزود: مسئله کردهای سوریه از این بابت مهم است که نیروهای دموکراتیک سوریه، از سال ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۳۷ میلیون بشکه نفت خام از این بلوک نفتی استخراج کرده‌اند که بهای آن حدود ۵/۲ میلیارد دلار است و این پول متأسفانه خرج بازسازی سوریه نشده است. این مستندساز جنگی با اشاره به اینکه پس از شکست داعش کردها به عنوان بازوی آمریکا مستقیم جایگزین تکفیری‌ها شدند، تصریح می‌کند: دقیقاً از همان زمان استخراج و سرقت نفت این کشور  در اختیار کردهاست. وی در پایان با بیان اینکه این شبه‌نظامیان تا به امروز اثبات کرده‌اند هدفی جز غارت نفت ندارند، می‌افزاید: حتی روسیه نیز با شبه نظامیان کرد تعامل ویژه ای ندارد؛ زیرا کردهای «قسد» با فروش ارزان‌قیمت منابع سوریه به اسرائیل، نقش پررنگی در تضعیف محور مقاومت دارند.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.