خبر کوتاه بود و شنیدنی؛ «نام حضرت علی(ع) بیش از عنوان غدیر فرامذهبی، فرادینی و فرامرزی است، گروهی از پیروان اهل بیت(ع) در خارج از کشور اقدام به پویش نام‌گذاری روز عید غدیر به aliday کرده‌اند، مانند نام‌گذاری روز عاشورا به hussainday».

آموزه‌های دینی را هوشمندانه نمادسازی کنیم

این خبر در قالب یک توییت توسط حجت‌الاسلام دکتر یحیی جهانگیری سهروردی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مدیرمسئول مجله علمی مطالعات میان‌رشته‌ای اسلامی کوثر منتشر شد. در آستانه فرا رسیدن عید غدیر، با این ایشان درخصوص ایجاد این پویش، به گفت‌وگو نشستیم.

از اهمیت جهانی شدن نام حضرت علی(ع) بگویید؟
جریان‌های رقیب می‌خواهند مناسبت‌های دینی را طور دیگری نشان دهند؛ به عنوان مثال آن‌ها قصد دارند روز عاشورا را که برای مسلمانان روز غم و عزاداری است، به روز شادی تبدیل کنند، بنابراین دست به تحریف تاریخ می‌زنند تا روز عاشورا را به یک روز فرقه‌ای تبدیل کنند. این موضوع سبب شد محبان امام حسین(ع) دست به یک کار هوشمندانه بزنند. آن‌ها در قالب ایجاد یک پویش، روز عاشورا را با نام فرابخشی و فرامرزی hussainday به جهانیان معرفی کردند تا این اسم تبدیل به یک نام مشترک میان همه ادیان به‌ویژه مسلمانان شود تا جریان‌های رقیب نتوانند مناسبت‌های دینی را طور دیگری بیان کنند. ما باید برای همه مناسبت‌های دینی، آموزه‌های دینی را به شکل هوشمندانه‌ای نمادسازی کنیم.

اهمیت شخصیت فرامذهبی حضرت علی(ع) بین غیرمسلمانان، اندیشمندان و محققان غربی چگونه است؟
این پرسش را با یک خاطره پاسخ می‌دهم. در مزارشریف مسجدی قرار دارد که بر سردر آن نوشته شده، علی بن ابی‌طالب. در این مسجد در یکی از روزهای عید نوروز مراسمی برگزار می‌شود که رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر افغانستان حتماً باید در آن شرکت کنند. با وجود اینکه حرم حضرت علی(ع) در شهر نجف عراق است اما مردم برای برآورده شدن دعایشان به این مسجد می‌آیند و باور دارند دعایشان برآورده شده و حاجت روا می‌شوند، بنابراین نام حضرت علی(ع) بیش از غدیر فرابخشی، فرامرزی و فرامذهبی است، ایشان فقط به مسلمانان تعلق ندارند بلکه از ادیان دیگر نیز امام علی(ع) را می‌شناسند و ایشان جایگاه بالایی در ادیان مختلف دارند.
 آموزه غدیر فقط برای شیعیان نیست، غدیر به همه می‌آموزد برای انتخاب جانشین پیامبر(ص)، عدالت و شایسته‌سالاری مدنظر حضرت محمد(ص) بوده است. این گفتمان (غدیر) باید فرابخشی شود. غدیر با وجود اینکه نقطه اشتراک است، اما جریان‌های رقیب نمی‌گذارند این آموزه نماد شود؛ بنابراین پیروان و محبان علی(ع) نام AliDay را برگزیده‌اند تا آن را جهانی کنند. 

آیا عدالت‌محوری سخنان حضرت علی(ع) زمینه وحدت انسانی دارد؟
نه تنها عدالت، بلکه نوع حکمرانی ایشان زمینه وحدت انسانی دارد. مدت حکمرانی امام علی(ع) بسیار کوتاه بود، اما نوع حکمرانی ایشان بخش بسیار کمی از حکمرانی آسمانی است، در این حکمرانی امام علی(ع) به جهانیان نشان می‌دهند علاوه بر اینکه لازم است حکمران خوب حکمرانی کند، باید خودش نیز خوب باشد. ایشان روحیه انسان‌دوستی، عدالت، دلسوزی برای مردم، قرائت مناجات‌های نیمه شب و... را در حکمرانی آسمانیشان به جهانیان نشان دادند.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.