پارلمان سریلانکا "رانیل ویکرمسینگه" را به عنوان رئیس جدید کشور انتخاب کرد.

پارلمان سریلانکا رئیس‌جمهور را مشخص کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اسپوتنیک، کمیسیون انتخابات سریلانکا اعلام کرد که پارلمان با ۱۳۴ رای از ۲۲۵ رای رانیل ویکرمسینگه، سرپرست موقت ریاست‌جمهوری را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کرده است.

رئیس کمیسیون گفت: رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سابق بر اساس نتایج رای گیری در پارلمان به عنوان هشتمین رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا انتخاب شد.

رای گیری تحت تدابیر شدید امنیتی در اطراف مقر پارلمان برگزار شد.

پیروزی رئیس جمهور موقت که سابقه شش دوره نخست‌وزیری را نیز دارد ، می‌تواند منجر به تظاهرات بیشتر مردم خشمگین از نخبگان حاکم پس از ماه ها کمبود فلج کننده سوخت، غذا و دارو شود. دالاس آلاهاپروما، قانونگذار حزب حاکم، روزنامه نگار سابق، برای معترضان و مخالفان قابل قبول تر بود، اما در کشوری که به سختی دلاری برای واردات دارد و به شدت نیازمند کمک مالی صندوق بین المللی پول است، هیچ تجربه مدیریتی در سطح بالا ندارد.

ویکرمسینگه با وظیفه هدایت کشور از فروپاشی اقتصادی و بازگرداندن نظم عمومی پس از ماه‌ها اعتراضات گسترده روبرو است.او گفت که ۴۵ سال از عمر خود را در پارلمان گذرانده و خوشحال است که این افتخار  به او داده شد که رئیس جمهور شود. او گفت: "نیازی نیست به شما بگویم که  کشور ما در چه وضعیتی است. اکنون که انتخابات به پایان رسیده است، باید به این تقسیم بندی پایان دهیم. ما ۴۸ ساعت فرصت داشتیم تا در دودستگی بمانیم، اما از این به بعد آماده هستم تا با شما گفتگو کنم. از  دیگر احزاب سیاسی می‌خواهم با من همکاری کنند.

معترضان در خارج از اقامتگاه رئیس جمهور پس از انتخاب او شعار "به خانه برو، رانیل" سر می دادند.

روسای جمهور در سریلانکا معمولاً توسط مردم انتخاب می‌شوند. این مسئولیت تنها در صورتی بر عهده پارلمان است که دفتر رئیس جمهور، قبل از پایان رسمی یک دوره خالی بماند. این اتفاق تنها یک بار پیش از این در سریلانکا رخ داده است، زمانی که دینگیری باندا ویجتونگا، نخست وزیر وقت، در سال ۱۹۹۳ پس از ترور رئیس جمهور سابق، راناسینگه پریماداسا، پدر رهبر فعلی مخالفان، توسط پارلمان انتخاب شد.

گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور سابق سریلانکا هفته گذشته از کشور گریخت. او پس از هجوم هزاران معترض به اقامتگاه‌های ریاست‌جمهوری و دیگر ساختمان‌های دولتی که خواهان استعفای او بودند، به مالدیو و سپس سنگاپور رفت. آنها همچنین خواستار استعفای ویکرمسینگه،‌ نخست وزیر شده بودند که در ماه مه به نخست وزیری منصوب شد.

معترضان خانه شخصی او را به آتش کشیدند و همچنین به دفتر نخست وزیری او در کلمبو حمله کردند و در تظاهرات علیه رهبری او تظاهرات کردند. معترضان پیوسته خواستار کناره گیری نخست وزیر سابق و رئیس جمهور کنونی بوده‌اند. با این حال، ویکرمسینگه این درخواست‌ها را رد کرده است.

او پس از فرار راجاپاکسه به طور خودکار سمت سرپرستی را بر عهده گرفت و پیروزی امروز او به این معنی است که بقیه دوره ریاست جمهوری را تا نوامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد.

سریلانکا عملاً ورشکسته است و با کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و سایر لوازم اولیه مواجه است. ویکرمسینگه تلاش خواهد کرد تا ثبات سیاسی را به سریلانکا بازگرداند تا بتواند مذاکرات متوقف شده با صندوق بین المللی پول (IMF) را برای بسته کمک مالی از سر بگیرد. نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه - از متحدان راجاپاکسه - توسط حزب حاکم آنها SLPP نامزد شده بود و به عنوان پیشتاز در این رقابت دیده می شد. او با چالشی جدی از سوی وزیر سابق آموزش که حمایت مخالفان اصلی را به دست آورد، روبرو بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.