تماس تلفنی ۱۲۰دقیقه‌ای ظهر شنبه رئیس‌جمهور کشورمان و رئیس دولت فرانسه بیش از تلاش‌های دوجانبه برای احیای برجام، ناظر بر چاره‌جویی امانوئل مکرون برای گریز از بروز ناامنی در حوزه تأمین انرژی اروپا با نزدیک شدن به سرمای پاییز و سوز زمستان است.

چشم‌آبی‌ها در آستانه عصر «یخبندان»

در این گفت‌وگوی تلفنی مکرون تأکید کرده است که اولویت دولت متبوع وی احیای برجام و جلوگیری از پایان این توافق ناتمام خواهد بود. فرانسوی‌ها در ماه‌های گذشته همزمان با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بارها با تهران تماس گرفته‌اند. تماس‌های مکرر پاریس حاکی از نگرانی‌ بی‌انتهای اروپا بابت جهت‌گیری‌های اخیر رخدادهای بین‌المللی است. 
دکتر ثمانه اکوان، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با اشاره به نقش‌آفرینی همیشگی فرانسوی‌ها در تمامی دوره‌های مذاکرات هسته‌ای ایران به خبرنگار قدس گفت: زیاده‌خواهی پاریس در برخی مواقع موجب قفل شدن روند مذاکرات می‌شد تا آنجا که همه رویه‌ها قفل می‌شد. اکوان ادامه داد: اینکه امانوئل مکرون به عنوان نماینده پلیس بد در مذاکرات برجام، با لحنی منعطف به سراغ ایران می‌آید و از جمهوری اسلامی دلجویی می‌کند، حاکی از تلاش اروپا برای جلوگیری از تبعات دیپلماسی غیرمنعطف کاخ سفید در مواجهه با ملت‌های جهان است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اروپا متوجه شده که تفاوتی بین بایدن و ترامپ نیست و به دنبال ایفای نقش پلیس خوب است تصریح کرد: امروز به واسطه خودخواهی طرف آمریکایی، اروپایی‌ها باید به جای چانه‌زنی با ایران به سراغ آمریکا بروند و در اردوگاه خودی به نتیجه برسند در غیر این صورت وقت را از دست خواهند داد.
اکوان خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند ما انتفاعی از برجام داشته باشیم هرگز قابل پذیرش نیست. 
وی در پایان با اشاره به اهمیت جهت‌گیری صریح ایران اسلامی نسبت به جنگ اوکراین در روزهای گذشته و پررنگ‌تر شدن دوقطبی‌ها در جهان گفت: غرب و آمریکا از حضور ایران در کنار کشورهای مشرق زمین هراس دارند و مکرون با چشمانی نگران به فرا رسیدن فصل سرما و مسئله انرژی در اروپا نگاه می‌کند. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.