شیوع مجدد ویروس کرونا و تغییر شرایط کرونایی شهرها، کلانشهر مشهد را به رنگ نارنجی درآورد و این وضعیت، استفاده دوباره از ماسک در اماکن عمومی و به خصوص استفاده کنندگان از ناوگان حمل و نقل عمومی را الزامی کرد.

بازگشت ماسک به بخش حمل و نقل عمومی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، براساس آخرین رنگ بندی کرونایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون شهر مشهد و شهرهای گناباد، کوهسرخ، قوچان، سبزوار و تربت حیدریه در استان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته‌اند.

همچنین طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اکنون ۱۰۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند که حدود ۸۰ درصد آنها در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری اند و در۲۴ ساعت اخیر ۹ فوتی ناشی از کرونا در خراسان رضوی ثبت شده است، که این میزان فوتی نسبت به دیروز سه برابر شده و در مجموع تعداد فوتی های ۱۰ روز اخیر در استان به ۴۳ تن رسیده است.

با توجه به افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دریافت واکسن، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از حضور در دورهمی‌ها بهترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از اصلی ترین مکانهای شیوع ویروس کروناست، از این رو ستاد کرونای شهرستان مشهد در روزهای اخیر الزام به استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را به مدیران این ناوگان در مشهد ابلاغ کرده است.

الزام دوباره به استفاده از ماسک در بخش حمل و نقل عمومی مشهد

نصب بنرهای الزامی بودن ماسک در ناوگان اتوبوسرانی

روزانه بیش از ۸۰۰ نفر در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد توسط ناوگان اتوبوسرانی جابه جا می‌شوند و کوچکترین سهل‌انگاری در این بخش توسط شهروندان، در شرایط شیوع ویروس کرونا، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد درباره اعمال شیوه نامه‌های بهداشتی در این ناوگان  گفت: با توجه به ابلاغ ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای شهرستان مشهد، مبنی بر الزام به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بخش حمل و نقل عمومی، تراکت‌هایی با مضمون لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در تمام اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فعال در سطح شهر نصب شده است.

علی اصغر نیشابوری افزود: این سازمان اجازه برخورد مستقیم با مسافران فاقد ماسک را ندارد، اما ارشاد و فرهنگ سازی برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این ناوگان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از تراکت‌ها و بنرهای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل ناوگان توسط شهروندان امحا می‌شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد افزود: ضدعفونی ناوگان نیز هر شب در پایانه‌ها انجام می‌شود.

نیشابوری خاطرنشان کرد: جابه جایی مسافر توسط این ناوگان در زمان شیوع کرونا کاهش یافت، اما در سال جاری و پس از فروکش کردن آمار مبتلایان، تعداد مسافرت ها با این ناوگان نیز افزایش یافت به طوری که رقم جابه جایی مسافر از روزانه ۵۵۰ هزار مسافر  سال گذشته به ۸۴۰ هزار مسافر در سال جاری رسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد مسافران در این ناوگان، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک باید از سوی شهروندان بسیار جدی گرفته شود.

ممانعت از ورود افراد فاقد ماسک به داخل مترو

ماهانه حدود ۴.۵ میلیون مسافر در مشهد توسط خطوط ۱ و ۲ مترو جابه جا می‌شوند و استفاده از ماسک در این ناوگان نیز در ماه‌های اخیر و با بهبود شرایط کرونایی بسیار کمرنگ شده بود، اما در روزهای اخیر با شیوع مجدد ویروس کرونا، استفاده از ماسک نیز در قطارشهری اجباری شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در این خصوص اظهار کرد: میزان شیوع ویروس کرونا، به دلیل فضای بسته و سامانه تهویه مدار بسته موجود در قطارشهری، در این ناوگان بسیار بالا است و وجود یک بیمار کرونایی در یک واگن، در صورت عدم رعایت توصیه ها، می تواند چند صد نفر از مسافران را به این ویروس آلوده کند.

وحید مبین مقدم افزود: در روزهای اخیر با مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا، استفاده از ماسک در مکان های عمومی اجباری شده است که این الزام در قطارشهری مشهد نیز اجرایی شده است، از این رو از سوار شدن افراد بدون ماسک به  این ناوگان جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر افراد در داخل قطار، ماسک خود را بردارند، با آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ۳۶  ایستگاه قطارشهری، ماسک سه لایه به قیمت هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می‌شود.

الزام دوباره به استفاده از ماسک در بخش حمل و نقل عمومی مشهد

کاهش ۶۰ درصدی تعداد مسافران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد اظهار کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا جابه جایی روزانه مسافر توسط خطوط قطارشهری از ۲۴۰ هزار نفر در روز به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر رسید و در این ۲ سال با افت ۶۰ درصدی جابه جایی مسافر مواجه بودیم.

مبین مقدم افزود: در روزهای اخیر هم که شیوع کرونا مجددا افزایش یافته است، مردم از سفرهای غیرضروری با قطار شهری پرهیز می کنند و این موجب شده است که در هفته جاری با کاهش مسافر مواجه شویم.

 البته طبق مشاهدات عینی و اذعان مدیران حوزه حمل و نقل عمومی، همچنان میزان مشارکت عمومی در استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در این ناوگان پایین است و امید است با این الزام، شهروندان برای حفظ سلامت خود دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

بنا به اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۳۵ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۴۱ بیمار نیز در این بازه زمانی جان باختند.

بنا بر این گزارش در شبانه روز منتهی به ساعت ۱۴ روز چهارم مرداد ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ به هفت میلیون و ۳۴۸ هزار و ۹۶۳ نفر رسید.

همچنین مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید و اکنون هزار و ۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.