همزمان با کلید خوردن رسمی سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جنوب شرق آسیا و احتمال حضور وی در جزیره خودمختار تایوان، لفاظی‌های واشنگتن و پکن علیه یکدیگر افزایش یافته تا جایی که طرفین به شاخ و شانه کشیدن نظامی علیه یکدیگر نیز روی آورده‌اند.

اشتباه استراتژیک و مرگبار یانکی‌ها

سفر نانسی پلوسی از یکی دو ماه پیش بر سر زبان‌ها افتاد و در همین مدت اژدهای زرد بارها نسبت به حضور این مقام آمریکایی در تایوان که آن را بخشی از خاک خود می‌داند، هشدار داده بود. بعد از اخطار قهرآمیز چین، شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» اعلام کرد هرچند سفر آسیایی پلوسی آغاز شده، اما حضور وی در تایوان همچنان «غیرقطعی و تحت بررسی» است. با این حال براساس گزارش ان‌بی‌سی، قانون‌گذاران هر دو حزب آمریکا از رئیس مجلس نمایندگان حمایت کردند و از او خواستند این سفر را انجام دهد و بر حمایت ایالات متحده از این جزیره تأکید کند.
 تور آسیایی پلوسی شامل سفر به کشورهای متحد آمریکا در آسیا شامل ژاپن، کره جنوبی، مالزی و سنگاپور خواهد بود. همزمان خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد نیروهای مسلح چین رزمایش‌دریایی خود را در دریای جنوبی چین و سواحل استان «گوانگ‌دونگ» آغاز کرده‌اند. «تان کفی» سخنگوی وزارت دفاع چین هم روز سه شنبه با شرکت در یک نشست خبری هشدار داد پکن به سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان قطعاً واکنش نشان خواهد داد.  
در سوی مقابل و باوجود هشدارهای چین درباره رفت و آمد کشتی‌های جنگی غربی در آبراه تایوان و انتشار گزارش‌هایی درباره آماده‌شدن پنتاگون برای حافظت نظامی از سفر «نانسی پلوسی» به تایپه، اکنون منابع خبری از به‌راه افتادن ناوگروه تهاجمی آمریکایی به سمت این جزیره خبر می‌دهد. این در حالی است که روز پنجشنبه رؤسای جمهور آمریکا و چین  در تماس تلفنی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، بر سر تنش‌ها درباره تایوان گفت‌وگو کردند. «شی جین پینگ» به «جو بایدن» نسبت به سیاست‌های مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی چین هشدار جدی داد. رئیس‌جمهور چین در سخنان تندی به همتای آمریکایی خود گفته است «حفاظت قاطعانه از حاکمیت ملی چین و تمامیت ارضی، اراده قطعی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون چینی است و کسانی که با آتش، بازی می‌کنند، در نهایت با آن می‌سوزند.»
تنش کلامی بین مقامات چین و آمریکا و دور تازه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن از چند روز پیش با اعلام خبرِ تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان آغاز شد، موضوعی که خط قرمز پکن محسوب می شود. تایوان، جزیره‌ای خودمختار در شرق چین است، اما تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند.
در نهایت با نگاهی کوتاه به جنگ ویرانگر اوکراین که به صحنه تقابل غیرمستقیم  جدی روسیه و آمریکا تبدیل شده، به نظر می رسد یانکی‌ها در حال طی کردن همین سیاست اشتباه در موضوع تایوان هستند که می‌تواند آن‌ها را به رویارویی نظامی با چین بکشاند. واقعیت آن است که ایالات متحده طی ۳۰ سال اخیر با حمایت از توسعه پیمان نظامی ناتو و رساندن آن به مرزهای روسیه، پوتین را وادار به واکنش و حمله به اوکراین کرد. حال سیخ زنی در لانه زنبور و مداخله بی جا در امور داخلی تایوان که پکن آن را بخشی از خاک خود می داند، قطعاً می‌تواند اژدهای زرد را به واکنش واداشته و تقابل جدی نظامی میان آمریکا و چین را بر سر تایوان رقم بزند، مسئله‌‎ای که فاجعه‌ای بزرگ در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.