۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 811244

پدیده دستفروشی کتاب و پهن کردن بساط فروش کتاب بر سنگفرش خیابان ها، شاید پدیده نوظهور و به گفته بسیاری از صاحب نظران و نویسندگان، آن را ناخوشایند تعریف کنند اما این امر واقعیت امروز دنیای ماست.

غربت نویسندگان در پایتخت کتاب

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از نویسندگان به دلیل بالا بودن هزینه‌های چاپ کتاب و زندگی و عدم حمایت از سوی دستگاه‌های متولی، برخی از نویسندگان ناچارند که برای رفع مشکلات خود، کتابهای خود را بر سنگفرش خیابانها پهن کنند تا مخاطبان آن را خریداری کنند.

«سیده عطیه شیخ احمدی» در سال ۱۳۵۰ در شهر سنندج چشم به دنیا گشود و در سال ۱۳۶۹، در هنگام بازگشت آزادگان به میهن، به دلیل ازدحام جمعیت از پشت بام منزلشان سقوط کرده و بر اثر این حادثه دچار معلولیت جسمی شده است و با وجودی که قدرت حرکتی خود را از دست داده اما هرگز در مقابل این مشکل کوتاه نیامده، معلولیت را به معنای محدودیت برای خود توجیه نکرده است و امروز توانسته در راه کسب علم و دانش موفقیتهایی را به دست بیاورد وی دارای کارشناسی ادبیات و یکی از نویسندگان در حوزه رماننویسی است و در طول مدت زمان ۲۴ سال از فعالیت خود در حوزه نویسندگی توانسته ۳۷ رمان و ۲ کتاب مجموعه شعر را به نگارش در بیاورد که به دلیل مشکلات اقتصادی، تنها ۱۴ عنوان از کتابهایش را چاپ و منتشر کند.

حس غربت و تنهایی

 چند سالی است که شهر سنندج، در کنار «شهر خلاق موسیقی جهان»، عنوان پایتخت کتاب ایران را نیز به یدک می‌کشد اما نویسندگان و اهل قلم به دلیل نبود زیرساخت‌ها و عدم حمایت از سوی متولیان امر، در شهری که عنوان پایتخت کتاب را به یدک می‌کشد احساس غربت و تنهایی کنند.

از نبود اسپانسر و حامی برای چاپ کتابها نیز انتقاد میکند و می‌گوید: امروز کسی اسپانسر چاپ کتاب و فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود حتی مسئولان و متولیان امر نیز کمتر از نویسندگان حمایت می‌کنند و تنها حامی ما مردم هستند که با خرید آثار تولیدی از نویسندگان حمایت می‌کند. وقتی که متولیان امر و دستگاههای ذیربط از کتاب و آثار نویسندگان حمایت نمیکنند حالا چگونه میتوان انتظار داشت که یک سرمایه‌گذار در حوزه فرهنگی و کتاب سرمایه گذاری کند.

نویسنده سنندجی تصریح میکند: حضور بنده به عنوان یک نویسنده و یک فروشنده در گوشهای از خیابان که بساط دستفروشی کتاب را پهن کردم برای بسیاری از شهروندان و برای عابرین پیاده قابل هضم نیست , بسیاری از شهروندان ابراز تعجب می کنند.

وی میافزاید در شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده متاسفانه با وجودی که یک فرصت و ظرفیت مناسبی برای توسعه فرهنگی و تولید آثار جدید در حوزه کتاب میباشد متاسفانه تنها نام پایتخت کتاب را بر روی کاغذ به یدک میکشد و کسی هم به فکر نویسندگان نیست و در این شرایط سخت زندگی و افزایش هزینههای زندگی ضروری است که از نویسندگان و تولیدکنندگان فکر و اندیشه در جامعه حمایت بیشتری شود.

شیخ احمدی در ادامه با دعوت از مردم به خرید کتاب، عنوان میکند: کتاب نقش یک راهنما را در زندگی ایفا میکند بنابراین مردم باید بیشتر به مطالعه بپردازند و این امر نیازمند ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه است امید که چنین روزی فرا رسد و مردم به حق خود که همانا دانستن است برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.