در آستانه محرم فراخوان سومین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی به مدیریت مجید مجیدی و دبیری محمد رهبر اعلام شد. این رویداد با نگاهی نو به پیام‌ها و مضامین عاشورایی برگزار می‌شود.

در جست‌وجوی جذابیت‌های فرمی برای پیام عاشورایی

به گزارش قدس آنلاین، همزمانی اعلام فراخوان این رویداد با اعلام بازبخش مجموعه‌های بلند مناسبتی تلویزیون انگیزه‌ای شد تا با محمد رهبر دبیر این رویداد گفت‌وگویی انجام دهیم تا هم از جزئیات رویداد جویا شویم و هم میزان توجه هنرمندان تلویزیون و سینما به اهمیت نگاه نو به مضامین و پیام‌های عاشورایی و محرم را مورد بررسی قرار دهیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

از جزئیات فراخوان سومین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی بفرمایید. 
سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» در ادامه حرکت دو سال پیش، با توجه به دغدغه ما در خیریه راه ایمان با مدیریت مجید مجیدی با هدف شناسایی استعدادهای جوان در این حوزه و آغاز حرکت تولید جذاب و فاخر در حوزه عاشورا، با حمایت و پشتیبانی عتبه مقدسه امام حسین(ع) کار خود را آغاز کرده است. امسال علاوه بر حوزه فیلم کوتاه در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند، بخش ایده هم به این رویداد اضافه شده تا کارها و ایده‏های خوب در این حوزه فرصت به ثمر نشستن و تولید پیدا کنند.  
الحمدلله و به مدد امام حسین(ع) سال پیش علاوه بر متعدد بودن آثار ارسالی شاهد تولیدات خیلی باکیفیتی در این حوزه بودیم و حتی اسم کارگردانان باسابقه نیز در میان آثار ارسالی دیده می‌شد، امیدواریم امسال با تداوم این حرکت شاهد فیلم‌های خوب و باکیفیتی باشیم.  

نگاه نو به آیین‌های عاشورایی و پیام‌های حسینی تا چه اندازه در سینما و تلویزیون در حوزه فیلم‌های کوتاه و بلند وجود دارد؟  
ما معتقدیم با همه تلاش‌هایی که در حوزه عاشورا با محوریت اباعبدالله(ع) در حوزه‌های مختلف هنری به ویژه سینما و تلویزیون صورت گرفته، هنوز آنچنان که در شأن و اندازه این اعتقاد، حرکت و واقعه است، تولید نداشتیم.   ما قالب کوتاه و زمان آثار زیر ۵دقیقه را برای این رویداد انتخاب کردیم تا سنگ بنای تولیدات خلاقانه و تأثیرگذار که قابلیت انتشار در فضای مجازی دارند را بگذاریم و تلاش کنیم پیام این واقعه مهم و مکتب عاشورا را در رسانه‌های نوین گسترش دهیم.  
ما با مدیریت استادان بنام این حوزه زیر نظر استاد مجیدی تلاش می‌کنیم نظر جامعه هنری و متخصصان سینما را به تولیدات این حوزه جلب کنیم.

تا چه اندازه در کشور ما شرایط جغرافیایی، تاریخی و هنری برای پرداختن به موضوعات و پیام‌های محرمی از جمله امام حسین(ع)، عاشورا و... وجود دارد؟  
موضوعات و پیام‌های محرمی و عاشورایی نه محدود به زمان و نه محدود به مکان هستند. از دورترین شهرهای استان‌های شمالی تا جنوبی‌ترین شهر و روستاهای ایران، صدها سال است که محرم و عاشورا زنده نگه داشته شده و هر اقلیم، رسم، سنت و آیین خودش را دارد، از همین جهت است که پیام امسال رویداد تصویر دهم شعار «از حسین آموختم» انتخاب شده تا تولیدات محدود به محرم نباشد و تلاش کنیم هر کس در هر فرهنگ و اقلیمی در مورد آموزه‌های این مکتب بزرگ به خلق اثر هنری بپردازد.  

بازخورد مخاطبان از آثاری که با این مضامین ساخته شده و در سینما و تلویزیون به ترتیب اکران و پخش شده، چگونه است؟  
سینما عرصه قصه‏‌گویی است، هر پیام، حرف و مضمونی اگر در بستر قصه‌های جذاب و درست روایت شود، مورد استقبال مخاطبان است، تاریخِ رسانه‌هایی مانند تلویزیون و سینما نشان داده، مخاطبان از قصه‌های خوب حمایت می‌کنند، سریال امام علی(ع) بهترین مثال برای این حوزه است، سریال‌ها و فیلم‌های دیگری هم مثل شب دهم و... می‌شود مثال زد. اساساً حرف ما در این رویداد همین است، به جای تمرکز بر مضامین شعاری، بر جذابیت‌های قصه و داستان و فرم تمرکز کنیم، پیام محرم و عاشورا به اندازه کافی بزرگ و متعالی است، این پیام متعالی باید در قالب قصه‌های خوب روایت شود.  

 چرا با وجود ظرفیت‌های موجود در عرصه فیلم‌سازی و تاریخی، بیشتر آثاری که با موضوع و پیام‌های عاشورایی و حسینی است، نمی‌تواند نظر مخاطب را به سوی خود جلب کند؟ 
عرض کردم، قوانین سینما و رسانه بر اساس مضمون پیش نمی‌رود، این حوزه نیازمند تخصص مورد نیاز خودش است نه پیام عاشورا و محرم که هیچ  پیامی بدون داشتن داستان‌ها و فرم‌های خوب، مخاطب نخواهد داشت. من معتقد نیستم که هیچ کدام از آثار در این حوزه نتوانستند نظر مخاطب را جلب کنند، معتقدم نویسندگان و کارگردانانی که قصه‌های خوب داشتند همیشه موفق بودند، از روز واقعه تا شب دهم، مختارنامه و معصومیت از دست رفته نمونه آثار موفق این حوزه‌اند.  

برنامه این رویداد برای اکران آثار برگزیده چگونه است؟ 
ان‌شاءالله پس از انتخاب و داوری در روزهای پایانی و نزدیک به اختتامیه، آثار علاوه بر اکران و نمایش در سالن‌ها به صورت برخط نیز اکران خواهند شد، سال گذشته آثار به صورت همزمان در تهران، مشهد، قم و اصفهان به نمایش درآمدند و به مدت یک هفته نیز از طریق پلتفرم‌ها در دسترس علاقه‏مندان قرار گرفتند، برای امسال هم در حال تدارک و برنامه‌ریزی هستیم که هر چه بهتر و پرشورتر برنامه نمایش و اکران که از نگاه ما مهم‌ترین عامل در تشویق فیلمسازان به تولید است، برگزار شود.
گفتنی است؛ در این دوره از رویداد فیلم کوتاه عاشورایی تصویر دهم علاقه‌مندان می‌توانند در سه قالب مستند، داستان و انیمیشن آثار خود را با 
مدت زمان حداکثر ۵دقیقه با کیفیت‌های HD و
 Full HD به دبیرخانه رویداد ارسال کنند. همچنین در بخش ایده‌های داستانی، طرح‌های اولیه فیلم‌نامه که شخصیت و کشمکش اصلی آن ‏تعریف شده و دارای آغاز، میانه و پایان باشند و به مثابه یک ایده مناسب برای فیلم ‏داستانی، وب‌سری، واقعیت مجازی یا مستند نوشته شده باشند، قابل ارسال هستند. 
در سومین رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» به سه نفر برگزیده هیئت داوران، یک فیلم منتخب آرای مردمی، یک نفر برگزیده ویژه‌ هیئت داوران و سه نفر برگزیده بخش ایده به انتخاب داوران، تندیس و جوایز نقدی شامل ۳ تا ۵ سکه بهار آزادی و کمک هزینه ساخت فیلم کوتاه اهدا خواهد شد.
علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ فرصت دارند پس از تکمیل فرم درخواست، آثار خود در دو حوزه «فیلم کوتاه» و «ایده‌های داستانی» را در سایت رسمی رویداد به آدرس
و صفحه www.tasvir۱۰.com
Instagram.com/tasvir۱۰official
 بارگذاری کنند.

خبرنگار: یلدا آبان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.