به گزارش رسانه ژاپنی، پیش از سفر محتمل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، واشنگتن در حال نزدیک کردن ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای بزرگ خود به این جزیره است.

نزدیک شدن ناوها و هواپیماهای آمریکایی به تایوان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از وبگاه خبری «ایژیا نیکی» پیش از سفر پیش‌بینی شده اما تایید نشده «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ارتش ایالات متحده در حال نزدیک کردن ناوهای هواپیمابر و هواپیماهای بزرگ خود به این جزیره است.

طبق این گزارش، ارتش آمریکا در ابتدا با سفر پلوسی مخالف بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که در حال ایجاد یک منطقه حائل برای هواپیمای پلوسی است، در صورتی که او تصمیم بگیرد این توقف بحث‌برانگیز را داشته باشد. به نوشته این رسانه ژاپنی، با تهدید چین به انجام اقداماتی برای مقابله با این سفر، تنش‌ها در شرق آسیا تشدید شده است.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت‌های ردیابی پرواز، پلوسی و هیأت کنگره‌ آمریکا پیش از سپیده‌دم دوشنبه در سنگاپور فرود آمدند. وزارت خارجه سنگاپور بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که این هیأت با نخست‌وزیر و دیگر مقامات بلندپایه دیدار کرد. 

سنگاپور اولین توقف در تور هند و اقیانوسیه رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست و قرار است او در تور آسیایی به مالزی، کره جنوبی و ژاپن هم برود. او در مورد برنامه‌های گزارش شده خود برای رفتن به تایوان سکوت کرده است.

با این حال و علی‌رغم هشدارهای جدی و پی در پی پکن، یک رسانه تایوانی گزارش کرده که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا فردا شب به وقت محلی وارد تایوان می‌شود. بر اساس گزارش شبکه تایوانی «تی‌وی‌بی‌اس»، وزارت خارجه تایوان در خصوص احتمال سفر پلوسی به این جزیره به خبرنگاران گفت: هیچ اطلاعات بیشتری برای اشتراک‌گذاری با رسانه‌ها وجود ندارد و هیچ اظهارنظر بیشتری صورت نمی‌گیرد.

در هفته های اخیر برنامه نانسی پلوسی رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است، به طوری که پکن چند بار تهدید به تقابل نظامی کرده و طی روزهای اخیر دوبار رزمایش نظامی برگزار کرده است. 

پیش از این یک گروه تحلیلی چینی مستقر در هنگ‌کنگ خبر داده بود که ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود سنگاپور را ترک کرده و به سمت خلیج تایوان حرکت می‌کند. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از مقامات واشنگتن گزارش داده بود که پنتاگون در حال تدوین طرحی برای اقدامات احتمالی در صورت سفر پلوسی و همچنین امکان جذب نیرو و ابزار اضافی در منطقه است. آن‌ها در عین حال اقدام چین را علیه هواپیمای پلوسی بعید می‌دانند، اما معتقدند برخی «اشتباهات محاسباتی یا سوء تفاهم» می‌تواند امنیت آن را به خطر بیندازد.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.