به نشر، انتشارات آستان قدس رضوی در سیزدهمین پویش مطالعاتی خود، همزمان با آغاز ماه محرم پویش کتابخوانی عاشورایی را با عنوان «از حسین(ع) بخوانیم» کلید زده است.

جزئیات شرکت در پویش بزرگ کتابخوانی عاشورایی به‌نشر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، در این پویش ۸ کتاب در موضوعات مرتبط با حضرت سیداالشهدا(ع) و عاشورا با توجه به گروه های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال و دسته بندی های محتوایی مختلف برای مخاطبان و علاقمندان پیش بینی شده است. در واقع، این ۸ کتاب به گونه ای انتخاب شده است، که تمامی اعضای یک خانواده با سنین مختلف می‌توانند با این آثار ارتباط برقرار کرده و در پویش شرکت کنند.
 

کتاب‌ها را از کجا تهیه کنیم؟
حالا پرسش این است که برای شرکت در این پویش، کتاب ها را چگونه تهیه کنیم؟ سعیدی مدیرعامل به نشر به این سوال پاسخ داده است: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تمامی فروشگاه‌های کتاب به‌نشـر در مشهد و سراسر کشور، سایت فروش‌انتشارات به‌نش‍ـر به آدرس  www.behnashr.com یا ارسال ارسال درخواست کتاب در پیام رسان‌های واتساپ، ایتا و تلگرام به شماره ۰۹۰۲۷۶۵۲۰۰۸ کتاب‌های این پویش مطالعاتی را تهیه کنند.

 

چگونه در پویش شرکت کنیم؟
پس از این که کتاب ها را تهیه و مطالعه کردیم، چگونه در پویش «از حسین(ع) بخوانیم» شرکت کنیم؟
برگزارکنندگان این پویش، ابتدای هر کتاب، یک کد قرعه کشی قرار داده اند که هر شرکت کننده می تواند آن را به سامانه  ۳۰۰۰۳۲۰۹ ارسال کند که ارسال این کد به منزله شرکت در قرعه کشی پویش است.

 

جایره هم دارد؟
شرکت کنندگان در این پویش مطالعاتی، ضمن این که با مجموعه ای از آگاهی‌ها درباره قیام عاشورا، حضرت سیدالشهدا(ع) و یارانش آشنا می شوند، احتمال این که برنده جوایز نیز بشوند، وجود دارد. برگزارکنندگان پس از پایان مهلت پویش از میان کدهای ارسال شده توسط شرکت کنندگان قرعه کشی و به قید قرعه به ۶ نفر جوایز ارزشمندی اهدا می نمایند. این جوایز شامل یک کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به ارزش ۵ میلیون تومان و ۵ کمک هزینه یک میلیون تومانی سفر به مشهد مقدس است.

 

پویش تا چه زمانی مهلت دارد؟
آن طور که انتشارات به نشر اعلام کرده است، علاقمندان تا پایان ماه صفر مهلت دارند در این پویش مطالعاتی شرکت کنند. قرعه کشی و اهدای جوایز پس از ماه صفر و ایام سوگواری آخر این ماه انجام می شود. شرکت کنندگان برای اطلاع از نتایج قرعه کشی و نیز آشنایی با آثار و کتاب های به نشر می توانند صفحه اینستاگرامی این انتشارات به آدرس @behtarinhaye_nashr  را دنبال کنند.

 

موضوع و محتوای کتاب ها چیست؟
همانطور که اشاره شد، در این پویش ۸ کتاب از مجموعه آثار عاشورایی به نشر پیش روی مخاطبان و علاقمندان قرار گرفته است که به طور خلاصه با هریک آشنا می شویم:

 

شهادت نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا
محمدهادی زاهدی نویسنده کتاب «شهادت نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا» برای نگارش از کهن ترین منابع موجود در خصوص واقعه عاشورا استفاده کرده است. اتفاقات و شخصیت های کربلا بر اساس یک خط زمانی منظم به صحنه عاشورا وارد می شوند، نقش آفرینی می کنند و به ابدیت می پیوندند.

 

عقیله
این کتاب خطاب به حضرت زینب(س) است. گویی خواننده خود را در محضر آن بانوی عظیم الشان می بیند و می یابد و از سویی به عنوان ارادتمندی شیفته، واله و حیران و از سویی دیگر شگفت زده از این همه عظمت با سرور خویش سخن می گوید و در برابر این معجزه آفرینش نهایت فروتنی را به جا می آورد. در این کتاب همه فرازهای مهم زندگانی آن حضرت و نقش آفرینی های ایشان با قلمی شیوا و هنرمندانه بیان شده است. «عقیله» به قلم «الهام امین» به عنوان کتاب سال خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ برگزیده شده است.

 

بچه های عاشورا
بچه های عاشورا مجموعه داستان های کوتاهی است که طی آن سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا بازگو می شود. این کتاب شامل هفت داستان است که روایتگر حماسه هفت کودک و نوجوانی است که در آن روز در صحنه نبرد حاضر بودند. این اثربه نویسندگی «طاهره ایبد»، برگزیده کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نیز برنده جشنواره قصه‌های قرآنی نیز شده است.

 

مسلم بن عقیل، شهید جاوید
این کتاب ترجمه ای است از کتاب «حیاه الشهید الخالد مسلم بن عقیل» اثر علامه باقر شریف القرشی از علمای برجسته نجف که به بررسی سیره مسلم بن عقیل می پردازد. کسی که در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرد و نخستین پرچمدار و پیشگام در قیام حسینی شد که در ابلاغ رسالت سرور شهیدان، به مردم کوفه و بیعت گرفتن از آن ها نقش خجسته ای ایفا کرد. این کتاب در شش فصل تدوین شده است.

 

قصه های روضه؛ حکایاتی از اصحاب و مجالس روضه خوانی
کتاب قصه های روضه، حاوی ۱۸۵ قصه خیلی کوتاه و واقعی، پیرامون روضه های ماه محرم است. بیژن شهرامی، این داستان ها در سه فصل تدوین کرده است. در فصل اول نویسنده سراغ منابع دست اول و مهم رفته و حکایت هایی را از دل آنها بیرون کشیده است؛ از روضه خوانی جبرئیل تا مرثیه خوانی دعبل… در فصل دوم داستان ها از زبان روحانیون و عالمان برجسته شیعه نقل می شوند؛ از میرزا جواد آقا تبریزی گرفته تا میرزا محمد حسن شیرازی. در فصل سوم، داستان ها از زبان وعاظ، مداحان و هنرمندان بیان می شود. نویسنده با قلمی روان و ساده و بدون مقدمه چینی های اضافه به سراغ اصل ماجرا رفته است.

 

داعشی و عاشقی
دو جوان یکی دختر عرب به اسم زینا و دیگری پسری اروپایی به اسم جوزف که هر دو داعشی هستند، برای عملیاتی انتحاری به مسیر پیاده روی اربعین آورده می شوند. تجربه شرکت در چنین رویدادی و مواجهه با آدم هایی که اعتقاداتی متفاوت از آرمان های آن دو دارند، داستان را خواندنی می کند. آنچه آن دو در این مسیر می بینند با آنچه که داعش به آن ها منتقل کرده است، تفاوت بسیار دارد و همین تفاوت ها، سیر جذابی را در مسیر داستان ایجاد می کند.

 

گوشه ششم عاشقی، مجموعه داستان های عاشورایی
کتاب «گوشه ششم عاشقی» سـه بخش دارد که در هر فصل، نویسنده داستان هایی را از دل پر پیچ و خم کوچه های تاریک و روشن بشریت بیرون کشیده است. در بخش  اول تک داستان هایی درباره شخصیت های شهید عاشورا روایت شده است. بخش دوم به ما می گوید که تاریخ تکرار مکررات و روایت هایی است درباره پیامبران الهی و بعد یافتن رشته ربط آن در زندگی حسین و حسینیان. بخش سوم به مانند سنت روضه خوانی ایرانی، روضه هایی دارد برای شب های دهه محرم. «گوشه ششم عاشقی» اگر چه زیبا و پر از احساس نوشته شده اما به تاریخ و واقعیات آن تا حد زیادی وفادار است. این اثر به قلم سید محمدسادات اخوی، نامزد دریافت جایزه کتاب سال در سال ۱۳۹۹ بوده است.

 

یک دختر بی گوشواره
این کتاب، مجموعه اشعاری است که سوگواره‌ای عاشورایی محسوب می شود و از کتاب های «مجموعه اشعار مذهبی نوجوان» است که به دلیل قوت سروده ها و موضوع آن مورد توجه قرار گرفته است. «یک دختر بی گوشواره» نوشته شاهین رهنما تاکنون به‌عنوان اثر برگزیده بخش شعر کودک و نوجوان سومین دوره کتاب سال عاشورا و نامزد نهایی شانزدهمین دوره قلم زرین انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.