تلاش رسانه‌های خارجی و برخی اشخاص در داخل کشور برای القای نتیجه مثبت از دور جدید مذاکرات وین در روزهای گذشته گزاره عجله برای توافق به هر قیمتی را بار دیگر به ذهن دنبال‌کنندگان روند مذاکرات از گذشته تا امروز متبادر می‌کند.

پروژه «تعجیل در امضا»

به گزارش قدس آنلاین، تلاش رسانه‌های خارجی و برخی اشخاص در داخل کشور برای القای نتیجه مثبت از دور جدید مذاکرات وین در روزهای گذشته گزاره عجله برای توافق به هر قیمتی را بار دیگر به ذهن دنبال‌کنندگان روند مذاکرات از گذشته تا امروز متبادر می‌کند.

یک مقام وزارت امورخارجه اما روز گذشته در واکنش به برخی ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین، اعلام کرده: هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم. این مقام وزارت امور خارجه افزوده است: مذاکره‌کنندگان ایرانی نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه داده و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل بستگی دارد.

یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و تحلیلگر مسائل برجام در پاسخ به اینکه چرا غرب‌گرایان داخلی و رسانه‌های خارجی به دنبال تعجیل در شکل‌گیری توافق هستند به خبرنگار قدس می‌گوید: گذر زمان ارزش راهبردی توافق را کم کرده و مردم و مسئولان کشورمان درباره حل مشکلات از مسیری غیر از برجام به یک باورجمعی رسیده‌اند. مسعود براتی با بیان اینکه امروز سیاستمداران دولت ترسی از حصول یا عدم حصول توافق ندارند، گفت: اکثریت جامعه در تقابل با شعار توافق به هر قیمتی، به دنبال مذاکره‌ای هستند که ختم به دستاوردهای کافی شود.

وی ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی دولت از فضای جنگ روانی غرب عبور کرده و بدون ترس از جوسازی‌هایی که به دنبال اجبار ما به توافق بودند، در حال رایزنی برای احقاق حقوق ملت است. این مدرس دیپلماسی، خاطرنشان کرد: تعجیل برای حصول توافق، ترفند طرف غربی است و از این راه به دنبال مطلوب‌سازی دستاوردهای توافق هستند. در این میان هرچقدر از سوی طرف ایرانی، صبر اتفاق بیفتد طرف غربی متضررتر خواهد شد. به نتیجه رسیدن مذاکرات امر بدی نیست اما عجله موجب کاهش کیفیت دستاوردها به ضرر جمهوری اسلامی می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: انتفاع ایران باید متناسب با امتیازاتی باشد که ایران به طرف غربی ارائه داده و تا زمانی که تحریم‌ها به صورت مؤثر برداشته نشود، شاهد حصول توافق نخواهیم بود. لغو کاغذی تحریم هرگز پذیرفتنی نیست و تا امروز بخشی از پیچیدگی‌های مذاکرات نیز به اقدامات آمریکا در این حوزه برمی‌گردد.

خبرنگار: شمس‌الدین نجفی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.