۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۶
کد خبر: 812466

نگاه آمریکا به تایوان از شعار تا حقیقت

دکتر علی اکبر ضیائی، رایزن اسبق جمهوری اسلامی ایران در مالزی

به گزارش قدس آنلاین، سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان با واکنش شدید چین روبه‌رو شده و چین برای مقابله با حملات احتمالی آمریکا و متحدانش اقدام به انجام رزمایش نظامی با استفاده از مهمات جنگی در هفت منطقه اطراف تایوان کرد.

چین آن مناطق را جزئی جدایی‌ناپذیر از سرزمین و تمامیت ارضی خود می‌داند. پکن با دارا بودن ارتشی مقتدر و ناوهای نظامی مجهز، خود را در برابر حملات احتمالی آماده می‌سازد.

خطای محاسباتی مقایسه تایوان و اوکراین!

سفر نانسی پلوسی بدون هماهنگی با مقامات چین به منزله نقض حاکمیت چین شناخته شده است. از سوی دیگر، حضور نظامی چین در مرزهای آبی تایوان، پروازهای این منطقه را تحت کنترل چین درآورده است. به گفته سرلشکر منگ شیانگ کینگ، استاد استراتژی دانشگاه دفاع ملی پکن، هفت منطقه‌ای که نیروهای چینی در آن‌ها تمرین می‌کنند، یک کارزار بالقوه برای بستن جزیره و خنثی کردن مداخله خارجی محسوب می‌شوند.

یک منطقه از این هفت منطقه باریک‌ترین قسمت تنگه تایوان را پوشش می‌دهد و هر هواپیمایی که وارد حریم هوایی این جزیره شود، به مجوز چین نیاز دارد. اشتباه آمریکا در حمایت تایوان این است که قدرت نظامی چین را با قدرت نظامی روسیه در پی حمله به اوکراین اشتباه گرفته و فکر می‌کند تایوان می‌تواند برای چین بحران‌آفرین باشد.

این گزاره حاکی از آن است که آمریکا از بحران اوکراین درس نگرفته؛ غافل از آنکه دولت چین به علت رشد اقتصادی و ثبات امنیتی که دارد توانسته قدرت سیاسی و نظامی آمریکا را در افغانستان، عراق، یمن و لبنان به چالش کشیده و با همکاری فرامنطقه‌ای نقش بی‌بدیلی را دربرابر مداخلات آمریکا ایفا نماید.

چالش اقتصادی، مانع آمریکا در تایوان

اقتصاد آمریکا و کشورهای غربی به‌شدت با چین پیوند خورده و هرگونه بازی آمریکا در زمین تایوان سبب ایجاد بحران‌های کمرشکنی در آمریکا و کشورهای غربی می‌شود. براساس اخبار منتشر شده، حملات سایبری به تایوان در مقایسه با پیش از سفر پلوسی دو برابر شده است. در صورت مختل شدن سیستم‌های سایبری، این کشور با مشکلات اقتصادی جدی روبه‌رو می‌شود، زیرا بسیاری از ساختارهای اقتصادی تایوان به شبکه‌های مدرن سایبری متصل است.

بسیاری از شرکت‌های چینی در تعامل خود با همتایان تایوانی خواستار به رسمیت شناختن حاکمیت چین بر تایوان هستند. هر شرکتی که نتواند تایوان را به‌عنوان بخشی از چین به رسمیت بشناسد، اغلب از سوی مصرف‌کنندگان تحریم می‌شود. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز معتقد است پلوسی به نفع چین بازی کرده و به آن‌ها اجازه داده اقدامات تهاجمی‌تری انجام دهند.

مهم‌ترین سناریویی که در این بحران می‌توان پیش‌بینی کرد این است که چین پس از برگزاری رزمایش نظامی خود در آن منطقه، حضور خود را حفظ ‌نماید و این اقدامات تنها به عنوان حرکت بازدارنده و هشداردهنده به تایوان و آمریکا تلقی می‌شود، مگر آنکه اتفاقی در این میان بیفتد که همه معادلات و تحلیل‌های سیاسی را برهم بزند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.