معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: کار برداشت کلزا از سطح ۵۷۵ هکتار از اراضی شهرستان مشهد پایان یافته است.

برداشت یک  و تن کلزا در شهرستان مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمد میری دیسفانی اظهار کرد: سطح کشت کلزا در سال جاری ۵۷۵ هکتار  بود که یک هزار و ۳۰۰ تن محصول تولید شد.

وی گفت: عاملیت خرید کلزا از طریق  شرکت غله و به مباشرت اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کارخانجات روغن کشی استان انجام گرفت.

وی ابراز کرد: حداکثر رطوبت مجاز هنگام تحویل دانه کلزا به مراکز خرید ۱۵ درصد است.

میری دیسفانی برای کاشت کلزا از کشاورزان خواست با کاشت این محصول با ایجاد تناوب زراعی با غلات ضمن حفظ حاصلخیزی خاک و صرفه جویی در مصرف آب از مزایایی اقتصادی آن نیز بهره ببرند.

همزمان با فصل برداشت کلزا، مرکز خرید در سطح شهرستان فعال بوده و  ۹۱۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری نموده و به کارخانجات روغن کشی حمل می‌گردد.

قیمت تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا  ۲۳۰ هزار ریال از سوی شورای اقتصاد قیمت گذاری شده بود که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۵۵ هزار ریال افزایش داشت.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

روغن کلزا جزو مرغوب ترین و با کیفیت ترین روغن‌ها در مقایسه دیگر ارقام از جمله سویا، ذرت و آفتابگردان است و تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.

دانه کلزا دارای ۴۰ تا  ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد ابراز کرد: ارقام کشت شده کلزا در اراضی شهرستان مشهدنپتون، اکاپی، ایمپریو، ناتالی و روهان می باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱هزارو۳۰۰ تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۲۹۹هزار  میلیارد ریال  از این اراضی برداشت و ۹۱۰تن دانه کلزا توسط عاملین خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل گردید.

میری دیسفانی اشاره کرد: توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به عنوان یک محصول استراتژیک در مشهد به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود .

برای کاشت کلزا از کشاورزان خواست با کاشت این محصول ضمن بهره برداری از مزایایی اقتصادی آن با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان، بخشی از روغن مورد نیاز کشور تأمین شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.