بعد از اینکه سناریوی فشار حداکثری آمریکا با مقاومت دولت و ملت ایران با شکست مواجه شد، اکنون دشمن به فکر نابود کردن مقاومت ملت ایران از طریق فشار حداکثری اقتصادی داخلی با تکیه بر افزایش نجومی قیمت مسکن و اجاره‌بهاست.
افزایش نرخ ارز و طلا به‌لحاظ وارد شدن از خارج از کشور شاید قابل‌توجیه باشد اما افزایش نجومی قیمت زمین و مسکن تا این سطح چه توجیهی دارد؟ برخی دلیل این امر را افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت مسکن عنوان می‌کنند اما اینکه چه منطقی بین دو امر مذکور وجود دارد شفاف نیست! درحالی‌که با اطمینان می‌توان گفت سهم افزایش نجومی و بی‌دلیل قیمت زمین در صعودی شدن قیمت مسکن بیشتر از هر عامل دیگری است.
نکته مغفول و غیرشفاف این است که آیا کشور تحریم شده است یا فقرا و افراد کم‌درآمد؟ وضع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چه ارتباطی با افزایش افسانه‌ای و نجومی زمین و مسکن که بیشتر مصالح موردنیاز آن از داخل تامین می‌شود، دارد؟
پاسخ سوال اخیر را می‌توان در نقش عوامل داخلی و ستون پنجم دشمن در اقتصاد جست‌وجو کرد. امروزه قیمت مسکن و اجاره‌بها نه‌تنها در کلانشهرهایی چون تهران بلکه در شهرهای کوچک و دورافتاده نیز افزایش چشمگیری را تجربه کرده و همین امر مهاجرت اجباری ساکنان مناطق مختلف شهری به‌سوی مناطق پایین‌تر و فقیرتر شهری، حومه شهرها، شهرستان‌ها و روستاها را رقم زده است. بعضی از مسوولان در دفاع از وضع موجود بیان می‌کنند که وقتی ارزش تقریبی یک دستگاه آپارتمان با متراژ تقریبی ۱۰۰متر چهار الی پنج‌میلیارد تومان است؛ بنابراین اجاره‌بهای آن نیز باید ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان باشد. اما موضوع این است که این ملک چهار الی پنج‌میلیاردی امروز، همان ملک ۳۰۰ الی ۴۰۰میلیون تومانی دیروز است که بدون هیچ زحمتی هم بهای خود ملک و هم بهای اجاره آن به صورت نجومی افزایش یافته است. حال که مالیات نجومی از بابت درآمد اتفاقی از مالکان در خصوص این افزایش اخذ نشده پس باید با وضع قوانین لازم موجرین را ملزم کرد به‌صورت افسارگسیخته اجاره‌بهای واحدهای خود را افزایش ندهند.
افزایش بی‌رویه و کنترل‌نشده قیمت مسکن و زمین سبب شده تا جامعه دوقطبی شود و عملا طبقه متوسط به سمت طبقه فقیر و طبقه فقیر به‌سوی فقرمطلق سوق داده شوند. درمقابل قشر مرفهی ظهور کرده که اعضای آن بدون متحمل شدن زحمت زیاد و به مرحمت دسترسی به درآمد رانتی، نجومی و غیرمولد به تفریح در کنسرت‌های برگزارشده در کشورهای همسایه و غرب می‌پردازند یا با گرفتن تابعیت اوقات خود را صرف تردد و تفریح در وطن اول و وطن دوم می‌کنند.
به نظر می‌رسد درراستای حل مشکلات جامعه، مجلس می‌تواند نقش مهم‌تری را عهده‌دار شود؛ بنابراین شایسته است یک‌بار و برای همیشه موضوع ملی شدن زمین در کشور مورد توجه جدی نمایندگان محترم قرار گیرد. اگر کشور ما قصد دارد به جای جمعیت ۸۵میلیون نفری امروز به جمعیت ۱۴۰میلیون نفری فردا برسد باید از هم‌اکنون با تصویب قوانین لازم زمین را در سراسر کشور ملی اعلام کند. امروزه برخی گروه‌های سیاسی قصد دارند با تملیک حجم افسانه‌ای از کارخانه‌ها، ملک، املاک و مستغلات عملا در سایه قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی را نیز در کشور به دست گیرند. لذا بر مسوولان امر است تا از طریق ایجاد محدودیت برای اشخاص، شرکت‌های خصوصی و... مانع از تجمع حجم زیادی زمین، ملک و کارخانه در دست یک فرد یا گروه شوند.
چرا وقتی که همه از مشکلات جامعه خبر دارند و درباره آن حرف می‌زنند کسی قادر به حل آن نیست؟ شاید عوامل نفوذی دشمن تلاش دارند مردم را در تامین نیازهای اساسی‌شان ازجمله مسکن، خودرو، بهداشت، سلامت و تغذیه در تنگنا قرار دهند تا از این طریق بتوانند بین ملت و دولت فاصله و تفرقه بیندازند. ان‌شاءالله با هوشیاری و همکاری مردم با مدیرانی که پست را مسوولیت و نه مصونیت بدانند این توطئه نیز ناکام خواهد ماند.

سید ابراهیم دهنادی

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.