تنها یک روز پس از انتشار اخباری درباره احتمال گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان و بشار اسد، اظهارات وزیر خارجه ترکیه بر شایعات در مورد تغییر رویکرد سیاست خارجی آنکارا در قبال همسایه جنوبی‌اش افزود.

آشتی اردوغان با اسد ممکن است؟

مولود چاووش اوغلو روز پنجشنبه هرچند مدعی شد گفت‌وگو میان اردوغان و اسد مطرح نیست با وجود این به دیدار کوتاه خود با «فیصل مقداد» همتای سوری‌اش در حاشیه اجلاس اخیر کشورهای غیرمتعهد در بلگراد اعتراف کرد. قسمت جالب اظهارات این مقام جایی بود که سخنانی درباره دولت حاکم بر دمشق بر زبان راند. چاووش اوغلو که در رأس دستگاه دیپلماسی حاکمیتی قرار دارد که در طول دهه گذشته از هیچ توطئه‌ای برای سرنگونی بشار اسد مضایقه نکرده در این باره گفت: «برای جلوگیری از تجزیه سوریه، باید یک دولت قدرتمند در این کشور وجود داشته باشد. باید با معارضان و دولت سوریه کنار آمد و به نحوی آشتی کرد. در غیر این صورت، صلح پایدار وجود نخواهد داشت».
سخنان کم‌سابقه وزیر خارجه ترکیه در حمایت از حاکمیت دمشق بر کل جغرافیای سوریه در حالی بر زبان رانده شد که برخی رسانه‌ها روز چهارشنبه‌ ادعا کردند اردوغان و همتای سوری‌ وی ممکن است به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در آینده نه چندان دور با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند. آنکارا پس از تحولات موسوم به بهار عربی، سیاست تهاجمی علیه دمشق در پیش گرفت و از نشست گروه‌های مخالف دولت بشار اسد میزبانی نمود. به همین دلیل اگر چنین اتفاقی روی دهد، نخستین تماس تلفنی میان طرفین از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ بوده و مهم ارزیابی می‌شود.
بر این اساس، برخی ناظران سیاسی معتقدند ترکیه با پذیرش واقعیت‌ها پروژه براندازی نظام سوریه را رها کرده و به جای آن بر مقابله با پروژه جدایی‌طلبی کُردی تمرکز کرده است. با وجود این با توجه به سیاست منفعت‌طلبانه آنکارا و این واقعیت که شخص اردوغان نشان داده مواضع خود را به سرعت تغییر می‌دهد نمی‌توان در خوشبینی تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه اغراق کرد. نباید از یاد برد چند ماهی است که رئیس‌جمهور ترکیه بر طبل جنگ در سوریه می‌کوبد و اصرار دارد کشورش عملیات گسترده نظامی را آغاز خواهد کرد. اما پس از مدت‌ها که خبری از عملیات نظامی نبود، به نظر شرایط در حال تغییر است. در این تغییر موضع ترکیه هشدار جدی روسیه و ایران بسیار مهم است ولی حقیقت آن است در حوزه داخلی نیز حزب عدالت و توسعه این روزها با بحران‌های اقتصادی و سیاسی متعددی روبه‌رو است که اردوغان را به تصمیمات جدید واداشته است. پیرو همین موضوع است که روزنامه «الوطن» سوریه ماه گذشته نوشت: انتقال پیام از آنکارا برای دمشق درباره بهبود روابط صحت ندارد و تبلیغات رسانه‌ای در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است که با هدف بهبود وجهه رژیم آنکارا انجام می‌شود. به اذعان این رسانه، شرایط برای تغییر فضای منطقه‌ای وجود دارد به شرط اینکه نیت‌ها به‌ویژه نیت‌های ترکیه صادقانه بوده و اردوغان از رویکرد احساسی و تاکتیکی برای نزدیکی با دمشق دست بکشد.

خبرنگار: جاویدان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.