کتاب «مرا بخوان» شامل سی داستان کوتاه از مهدی پوررضائیان توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر و راهی بازار نشر شد.

سی‌داستان کوتاه با پایان باز

به گزارش قدس آنلاین، کتاب «مرا بخوان» شامل سی داستان کوتاه از مهدی پوررضائیان، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر است که توسط انتشارات کتاب نیستان به تازگی منتشر شده است.

انتشارات کتاب نیستان پیش از این، کتاب‌های مرغک مینای من، قصر آشتی، نما با نمایش، نویسش در نمایش، تمام‌های ناتمام و آنگاه مانند ماه را از این‌نویسنده منتشر کرده است.

داستان‌های کوتاه این‌کتاب به طور عمده در قالب روایت داستانی با زاویه دید اول شخص روایت شده و نویسنده در آن سعی کرده تا در قالب روایت یک ماجرای داستانی، مخاطب را با موضوع درگیر و از او دعوت به مداقه و تأمل بیشتر در زندگی پیرامونی خود کند.

عمده داستان‌های این کتاب در قالب پایان باز نوشته شده است. نویسنده با وجود روایت کلاسیک تعمدی داشته تا پایان‌بندی داستان شکلی کلاسیک به خود نگیرد و مخاطب در ذهن و روان خود ادامه ماجرای داستان را شکل دهد. این موضوع در کنار زبان و عبارات ساده، موقعیت‌پردازی‌های نرمال و البته استفاده نویسنده از تشبیهاتی بی‌بدیل و طنزی گاه تلخ و گاه خفیف و البته دوری نویسنده از حواشی تکنیکال داستان‌نویسی که محتوا را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، بر تأثیرگذاری بیشتر کتاب افزوده است.

مهدی پوررضائیان دکترای روانشناسی بالینی با گرایش سایکو دراما، از دانشگاه دهلی دارد و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد است. به قلم او تاکنون ۸۰ نمایشنامه در قالب ۱۰ کتاب منتشر شده است. برخی از تالیفات او در مراسم کتاب سال و کتاب فصل به عنوان کتاب‌های برتر نمایشی قدردانی شده است. سابقه کاری و تحصیلی او در زمینه روانشناسی در داستان‌های این کتاب نیز به خوبی به چشم می‌خورد. پوررضائیان سعی دارد تا با داستان بخش‌های خواب‌مانده و کاویده‌نشده از روان و ذهن مخاطب را به او معرفی و او را در معرض واکاوی آن قرار دهد.

پوررضائیان در کنار فعالیت حرفه‌ای و مستمر در عرصه نمایش، سال‌ها در مقام روزنامه‌نگار و صاحب‌نظر در نشریاتی مانند تربیت، صحنه و نگره از نزدیک درباره آنچه که درباره ادبیات می‌اندیشد و می‌نویسد، بازخورد اجتماعی گرفته است. به عبارت دیگر این داستان‌ها حاصل صرف تفکر و قلم‌زدن نویسنده نبوده، بلکه باید آن را حاصل مراودات و مشاهدات و تجربه‌های متعدد وی دانست که در گذر سال‌ها تکمیل و برای استفاده عمومی در قالب کتاب گردآوری شده است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.