در حالی که مسئولان وزارت بهداشت و بویژه سازمان غذا و دارو از ممنوعیت عرضه و توزیع داروهای شبه افیونی در عطاری ها می گویند و انگشت اتهام خود را به سوی این مراکز نشانه می روند اما دست اندرکاران عطاری‌ها معتقدند به دلیل نظارت آن ها، شمار تخلفات عطاری ها بسیار اندک است.

برخورد با مخدرها را از داروخانه‌ها آغاز کنید

نکته حائز اهمیت آنکه آن ها معتقدند راه عرضه اینگونه داروها و تخلفات در این خصوص از مسیر داروخانه ها می گذرد.
محمدرسول خادم الرضائیان، رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد در گفت و گو با ما به صراحت به این نکته اشاره کرده است.
رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد با بیان اینکه خط قرمز این اتحادیه، فروش داروهای غیر مجاز و روانگردان است و در صورت مشاهده تخلف، به وسیله قوه قضائیه با افراد خاطی برخورد می‌شود، گفت: عطاری‌ها تنها می‌توانند اقدام به فروش گیاهان دارویی و فراورده‌های آن کنند و به هیچ عنوان مجاز به فروش داروهای دست‌ساز مانند کاهش یا افزایش وزن، ترک اعتیاد، درمان بیماری‌های مختلف از جمله اعصاب و روان نیستند و در صورت مشاهده هر یک از موارد یاد شده از سوی عطاری‌ها با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

تعارض در تفسیر قانون
محمدرسول خادم الرضائیان در خصوص فروش فراورده‌های گیاهان دارویی افزود: تا سال ۱۳۹۷ بیشتر فراورده‌های گیاهان دارویی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شد، در عطاری‌ها به فروش می‌رسید؛ اما در چند سال اخیر، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقدام به جمع‌آوری این کالاها از عطاری‌ها کرده و با وجود آنکه تاکنون بخشنامه‌ای از سوی دادگستری و معاونت پیشگیری از جرم برای جمع‌آوری این کالاها از عطاری‌ها صادر نشده و فقط به جمع‌آوری مواد مخدر و داروهای روانگردان اشاره کرده است، همچنان معاونت غذا و داروی این دانشگاه به طور فراقانون پیش از تدوین شیوه‌نامه بازرسی و آیین‌نامه صنفی این کالاها را از عطاری‌ها جمع‌آوری می‌کند. در حقیقت با وجود گذشت چهار سال، هنوز تکلیف ما مشخص نشده است.
وی اظهار کرد: در حالی که فراورده‌های گیاهی نیاز به تجویز پزشک ندارند و نوع آن با داروهای موجود در داروخانه‌ها متفاوت است و اگر این معاونت به دنبال پیشگیری از فروش داروهای غیرمجازی است که از سوی مافیای دارو در بازار توزیع می‌شود، راه مقابله با آن خارج از عطاری‌هاست؛ چرا که در بقیه صنف‌ها نیز مافیای دارو، این مواد را توزیع می‌کنند.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، توزیع داروهای مخدر و روانگردان در برخی عطاری‌ها توسط پرسنل تعدادی از داروخانه‌ها انجام می‌شود، با این حال این معاونت به دنبال برخورد با عطاری‌هاست در صورتی که باید در خط مقدم برخورد با افراد خاطی از بروز تخلف توسط پرسنل داروخانه‌ها پیشگیری شود.

پس لرزه‌های تشدید برخوردها
خادم الرضائیان با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تعداد زیادی کلینیک ترک اعتیاد از سوی دادسرای انقلاب پلمب و برخی لغو پروانه شدند، خاطر نشان کرد: اگر معاونت غذا و دارو تشکیلات زیر پوشش خود را کنترل کند، نیازی نیست واحد نظارت بر فراورده‌های دارویی این معاونت وارد عطاری‌ها شود؛ زیرا عطاری‌ها متولی دارند و بازرسان اتحادیه با نظارت دقیق می‌توانند از فروش مواد مخدر و داروهای روانگردان در عطاری‌ها پیشگیری کنند.
وی افزود: بازرسان ما در بازرسی‌های انجام شده از عطاری‌ها در خرداد امسال ۱۵ مورد کشف موادمخدر داشته‌اند که منجر به پلمب عطاری‌ها شده، ضمن آنکه برای تعدادی از عطاری‌ها که هنوز اقدام به دریافت پروانه نکرده‌اند، اخطار داده شده؛ اما موازی‌کاری و ناهماهنگی کارمندان بخش نظارت بر فراورده‌های دارویی معاونت غذا و دارو با بازرسان ما موجب نابسامانی در صنف عطاری‌ها شده است. علاوه بر این، تعهد گرفتن‌های اضافی که در قانون نظام صنفی نبوده از سوی واحد نظارت سبب ریزش شدید صدور پروانه کسب شده و متأسفانه موجب شده برخی عطاری‌ها ترجیح دهند بدون پروانه فعالیت کنند که این موضوع مخالف سیاست‌های کلان ملی، اتحادیه و اتاق اصناف است و موجب کاهش نظارت اتحادیه بر اعضای صنف شده است.

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.